Thursday, May 21, 2009

TERSURAT DAN TERSIRAT...


21 Mei 09. Hidupku sudah mula teratur. Tiada lagi masalah yang berat yang dihadapi. Alhamdulillah.... Kursusku pun setakat ini berjalan lancar dengan dibantu oleh kawan2ku dan instructor tu. Semalam, aku ada chat ym dengan memberku, dia dah berkeluarga, berkejaya elok, dia ini pun dah lama kawan dan rapat dengan aku, so kitaorang boleh sembang apa2 topik pun tanpa rasa malu atau takut walaupun umur aku dan dia agak banyak beza.

Dia ada berkata, "kenapa tak buat cerita yang best skit, cerita lucah, ni wat cerita pasal kerusi roda rosak, lif rosak, mana ada orang berminat nak baca". Macam tulah lebih kurang ayatnya. So, saya pun katalah, "blog ini ada tujuannya, taknak meletakkan cerita yang tak berkaitan dan tak elok, tak baik" . Dari situ aku terfikir tentang beberapa perkara terutamanya maksud dan motif kawanku itu berkata sedemikian. Kalau nak bagi ramai orang baca blog aku ni, aku boleh letakkan cerita lucah tapi itu bukan niatku. Matlamat tak menghalalkan cara. Ada banyak lagi cara lain.

Aku cuba think positive, fikir secara tersurat dan tersirat dengan mendalam. Akhirnya, aku sedar, kawanku itu bukannya benar2 bermaksudkan supaya aku memasukkan cerita lucah, tapi dia mungkin inginkan aku menghentikan cerita2 sedihku. Dia mungkin nak aku tukar kepada cerita2 yang bermotivasi, bukan sekadar melayan jiwa dan perasaan, melayan sesuatu yang boleh menyebabkan perkara yang tak elok.

Orang taknak dengar cerita sedih lagi meleleh dari seorang OKU, tapi orang mahukan cerita yang bersemangat, bermotivasi yang boleh mendorong seseorang itu supaya lebih bersemangat dan kental jiwanya. Bukannya dengan cerita sedih dan simpati. Tak dinafikan bahawa, hidup OKU memang agak susah berbanding orang biasa tapi jangan jadikan itu semua sebagai alasan untuk menagih simpati terhadap masyarakat.

Aku sebelum ini pun memang tak berniat langsung untuk menjadikan blogku ini sebagai sebuah blog untuk menagih simpati, tapi sekadar mencoretkan kisah dan pengalaman hidupku. Kebetulan pula, sejak akhir2 ini, perjalanan hidupku agak tidak teratur, ada masalah, so aku just luahkan melalui blog ini. Langsung tiada terlintas difikiranku untuk menceritakan kisah sedih apatah lagi menagih simpati.

Bercakap tentang cerita lucah dan perempuan ni, sebelum ini pun, kawanku itu ada nasihatkan aku supaya cepat2 cari makwe, cari teman hidup supaya tak terlewat. Dia bukannya apa, dia nasihatkan aku sebab dia juga ada kawan yang jenis terlalu memilih untuk cari awek, last2 dapat isteri yang tak berapa elok lantaran terlalu memilih dan demand terhadap perempuan cantik.

Entahlah... Bagi aku, jodoh mesti dicari tapi kalau boleh, biarlah ayah dan keluargaku yang carikan untukku. Baik pada pandangan ayahku, baiklah padaku. Biarlah ada ciri2 isteri yang baik dalam diri perempuan bakal isteriku itu. Satu perkara lain lagi ialah, seandainya perempuan itu dan keluarganya boleh menerima aku seadanya, itu dah cukup sempurna bagiku, tapi itu semua mungkin 1 dalam 1000.

Oklah, berbalik kepada chat aku dengan kawanku itu, aku sedar bahawa aku tak boleh masukkan cerita yang sedih. Dia pun tahu bahawa aku bukan jenis yang mudah bersedih, so maybe dia fikir keadaanku yang agak sukar kebelakangan ini, lalu berkata sedemikian untuk menyedarkan aku.

Apa2 hal pun, sekali lagi aku ingin beritahu bahawa Satu hati, satu rasa, satu malamat ini bukan untuk orang membaca cerita sedih apatah lagi untuk aku menagih simpati. Apa yang ada dalam blog ini adalah luahan hati dan coretan pengalaman hidupku. Lantaklah samada cerita tu best atau takpun, yang penting adalah ianya kisahku, tak melalut dan tak buat maksiat. Tak ada benda yang tak elok didalamnya. Walaubagaimanapun, alhamdulillah.... dan terima kasih kepada kawanku itu kerana sudi menegur dan menyedarkan diriku ini. Kalau tanpa teguran tersiratnya itu, aku pun mungkin tak perasan tentang perkara ini. Terima kasih banyak2 kawanku....


1 comment:

  1. Yang terlalu memikirkan kata2 org lain... kadang2 org tu dah tak ingat aper yg dia cakap walaupun baru kelmarin. Ajis

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...