Wednesday, June 3, 2009

2 BERITA MENGHARUKAN...


2 Jun 09. Dah agak lama aku tak update blog ni, agak sibuk kebelakangan ini. Pagi pukul 9 dah ke kursus sampai pukul 6 petang. Malam pulak ulangkaji .net, maklumlah kursus tu nanti ada exam. Hari ini aku menerima 2 khabar yang agak mengecewakan. Berita itu ialah tentang kerusi roda elektrik aku dan progam Master.

Pagi tadi aku ada call HEP bertanyakan status kerusi roda elektrik tu, yelah dah genap 2 minggu tiada sebarang info pun, sekarang ni nak gerak susah, nak pergi tandas pun mintak tolong member. Aku diberitahu bahawa kerusi roda elektrik tu belum dibaiki malah belum dihantar lagipun kepada syarikat supplier yang buat proses maintenance tu.

Pihak HEP mengatakan bahawa bos supplier tu out-station minggu lepas, maka tak dapat hantar, hari ni baru nak hantar. Aku malas nak kata apa2, just mintak budi baik HEP untuk tolong uruskan secepat mungkin. Sekali lagi staff itu bertanya samada aku masih akan tinggal di sini lagi atau tidak dan aku kata "yes, i'm still here untill 2011 ". Habis cerita.

Nak tak nak, bagi mereka, mereka still kena uruskan hal kerusi roda tu. Mungkin jangkaan mereka, sekiranya aku dah konvo, sudah tiada di universiti ni, maka tak perlulah dibuat maintenance lagi. Tak perlulah mereka susah2 nak take care pasal aku lagi.

Dengan memberikan alasan bahawa bos supplier tu out-station, maka tak dapat hantar lagi, bagi aku tak berrapa logik. Takkanlah syarikat supplier tu tak ada staff kat pejabat yang boleh uruskan keluar masuk barang? Takkanlah semua staff kat syarikat tu ikut sekali bos mereka out-station sampai kosong satu syarikat? Takkanlah bos tu out-station seminggu, maka segala urusan syarikat tu terhenti jugak selama seminggu?

Kalau HEP bagi alasan dalam proses ke, mesti ikut prosedur ke, sedang tunggu kelulusan ke, logiklah jugak alasan tu walaupun menipu. At least, taklah aku terasa bodoh sangat untuk menerima alasan out-station tu. Bukan maksud aku untuk mengajar orang lain untuk menipu apatah lagi menipu untuk gembirakan pihak lain. Apa2 hal pun, bercakaplah benar walaupun pahit dan dalam apa jua keadaan pun. Itupun tergerak hati aku untuk call bertanya khabar, kalau tak selagi aku diam ,mungkin mereka pun diam jugalah.

Second berita ialah aku petang tu diberitahu oleh kawanku bahawa ada ura2 mengatakan permohonan untuk program Master aku itu mungkin dibatalkan. Ini kerana pihak MARA telah kehilangan kementeriannya dalam rombakan kabinet baru2 ini. So, segala perancangan sedia ada dibatalkan bagi menyusun semula perancangan yang baru. Apatah lagi kini fungsi kementerian itu dipecah2kan kepada beberapa kementerian lain dan urusan yang berkaitan MARA ini juga telah terjejas.

Nak luruh jantung aku menerima perkhabaran itu. Aku tak ada mintak mana2 program Master selain program tu, then tiba2 pula mungkin dibatalkan. Aku jadi resah. Aku dah tak tau nak buat macamana lagi, ianya out of my control. Apa yang aku buat semuanya jadi serba tak kena. Buat ini silap, buat itu tersalah. Then, aku buat keputusan untuk call ayahku dan beritahu tentang hal ini, mintak doa dan restu dari dia agar dipermudahkan urusanku ini.

So malam tu aku pun call ayahku dan beritahu dia masalah ini. After call tu, sejuk je hati aku, lapang je dada aku. Aktiviti aku malam itu pun berjalan lancar, tiada silap salah dan tiada marah -marah lagi. Yelah, orang kata berkat doa orang tua kita biasanya makbul.

Aku bercadang untuk menghantar mail kepada beberapa pensyarah aku untuuk mintak tolong atau bagi pendapat untuk membantu aku further study. Maybe mereka ada idea untuk membantu aku. Maybe mereka ada geran untuk buat sesuatu projek, boleh attachkan nama aku sekali, tak payah jugak aku susah2 cari penaja. Maybe aku akan buat research yang menyambung topik projek Degree aku.

So, setakat ini, selain dari berdoa, itu sahajalah yang mampu aku buat. Selebihnya hanyalah menunggu dan bertawakal sahaja. Just berdoa dan tunggu ajelah perkembangan selanjutnya.Mintak2 lah segala-galanya berjalan dengan lancar. Insyaallah..


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...