Wednesday, June 3, 2009

BALIK KAMPUNG...


3 Jun 09. Hari ini aku menerima feedback mail yang aku forwardkan kepada pensyarahku tentang masalah menyambung pengajianku diperingkat Master. Pensyarahku ada memberi beberapa idea tentang cara untuk aku meneruskan pengajianku. Alhamdulillah... sudah agak tenang fikiranku. Mungkin berkat doa ayah, fikiranku semakin tenang dan urusanku menjadi agak positif. Esok akan aku jumpa pensyarahku untuk berbincang dengan lebih lanjut lagi.

Malam ini, kawan didepan bilikku akan balik kampung. Bukan dia sahaja, malah beberapa lagi kawanku juga akan pulang ke kampung di Kota Bharu. Salah seorang kawanku bakal mendirikan rumah tangga tanggal 4 Jun nanti. So, agak ramai jugaklah kawan2 yang balik untuk menghadiri majlis perkahwinan tersebut.

Aku juga asalnya memang berniat nak join mereka malahan aku sudah pun beli tiket bas pulang bersama-sama mereka. Namun atas beberapa sebab, aku terpaksa lupakan hajat aku untuk pulang ke kampung. Kalau tak, tentu aku dah bersama2 mereka malam ni berada dalam bas.

Sekarang ini aku menjalani kursus .net dan kursus ini ada exam. Kalau tak ambil ujian ini, bermakna aku takkan dapat sijilnya dan kalau tak dapat sijil, buat apa aku susah2 belajar. Yelah, sesetengah orang beranggapan bahawa ilmu lebih penting dari sijil tapi zaman sekarang ini, bagi aku kedua2 perkara itu sama2 penting. Kalau kita pandai pun tapi tak ada bukti, orang susah nak percaya terhadap kata2 kita. That's why, sijil tu penting sebagai bukti kita jika kita ingin mohon perkerjaan nanti.

Exam ini juga mengambil kos RM 300/seorang. Jika aku gagal menduduki exam ini tanpa alasan dan bukti perubatan yang sah, aku akan didenda membayar duit tersebut. Bagi aku kalau setakat RM 50 tu, oklah lagi tapi kalau dah mencecah ratusan ringgit... tak berbaloi aku nak membayarnya.

So masa tu aku dah dalam 50/50 samada nak balik atau tak. Kalau aku balik, aku akan balik pada 3 Jun dan datang semula pada 7 Jun sebab exam tu pada 8 Jun. So, just 4 hari sahaja dan perjalanan dari Johor ke Kelantan 14 jam, sah bahawa perjalanan pergi dan pulang dah ambil masa sehari. So, tinggalah 3 hari sahaja aku berada dikampung, nak jumpa adik-beradik pun tak sempat.

2-3 hari sebelum aku membatalkan niatku balik kampung, aku ada call ayah. Aku beritahu ayahku tentang hajat aku untuk pulang. Awalnya dia ok tapi dia tanya pulak berapa hari aku cuti? So, aku katalah bahawa sekarang ni tak cuti tapi ponteng kursus jap dan masanya 3 hari sahaja. So, ayahku nasihatkan aku agar tidak ponteng kursus, lagipun just balik 3 hari je, tak berbaloi, buat penat badan je, kalau tak sempat ambil exam lagi parah.

So, after aku bincang dengan ayah, aku mengambil keputusan untuk membatalkan niatku untuk pulang ke kampung menghadiri majlis perkahwinan kawanku. Aku serba salah juga untuk maklumkan perkara ini kepada kawanku itu memandangkan kami semua dah berjanji untuk datang dan tiket pun sudah dibeli. Namun, dengan berat hati, aku beritahu juga kepada kawanku itu tentang hasrat aku tu. Alhamdulillah... dia seorang yang memahami. So, tiket yang sudah dibeli itu dijual kepada rakan yang lain.

Aku sekali lagi ingin mohon maaf kepada kawanku itu terhadap keputusan aku untuk tidak menghadiri majlis perkahwinanya tapi aku berdoa agar mereka semua selamat pergi dan pulang serta majlis itu berjalan lancar. Insyaallah...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...