Monday, June 8, 2009

BLOG TUTORIAL...


8 Jun 09. Petang tadi ada exam kursus .net tu. Sebelum masuk makmal, kawalan agak ketat, banyak benda yang tak boleh dibawa masuk seperti wallet dan telefon. Apa yang boleh dibawa masuk hanyalah ic dan kad matrik. Hanya seorang pelajar yang boleh masuk setiap 2 minit untuk pemeriksaan. Dalam lab pulak ada 5 orang petugas yang sentiasa round2.

Soalan exam tu taklah susah sangat, lagipun dah duat dah masa latihan lab, tapi yelah, jenis orang yang tak beri tumpuan macam aku ni macamanalah nak berjaya. Aku gagal exam tu dengan dapat separuh je markah. Macamanalah aku tak fail sedangkan sebelum ini pun memang dah dasar malas nak study ditambah pulak dengan masalah2 lain.

Aku masih lagi ada 2 paper exam yang mesti dilalui untuk mendapatkan sijil kursus .net tu. Apa yang aku tahu adalah exam yang kedua adalah lebih susah dari yang pertama. Alahai... menyesal tak fokus betul2 sebelum ini, just ingat nak main je. Ini merupakan satu pengajaran yang baik untuk diriku dan sesiapa sahaja yang membaca kisahku ini.

Kalau kita sudah tahu dan memahami bahawa diri kita ni tak pandai, tak cerdik, kenapa malas nak usaha? Kalau dah tau kita ni tak pandai, usahalah lebih sikit. Asyik nak senang je, usahanya tidak. Oklah, aku malas nak cerita panjang pasal kegagalanku ini. Biarlah ianya menjadi suatu pengajaran kat aku supaya next time tak main2 lagi dan buat lebih baik lagi.

Kalau mana2 pembaca yang baca blog aku ini mesti perasan bahawa aku ada buat undian untuk mewujudkan satu tutorial step by step Adobe Photoshop. Aku cadang nak buat dalam satu blog baru yang akan mengandungi tutorial Adobe tu. Aku bukan apa, idea ni tercetus masa aku tengah melepakkan diri di alam maya sambil2 explore tentang teknik edit gambar. Aku sebelum ni pun dah banyak explore tapi setakat ini tak jumpa lagi yang dalam berbahasa melayu.

Kalau sesiapa yang perasan terhadap kewujudan laman web tutorial Adobe yang luar negara ni, ianya agak berlainan dengan teknik yang ada di Malaysia. Sometimes mungkin budaya dan pengolahan pengubahsuaian gambar agak berbeza dengan yang kita biasa lakukan sendiri. So, aku bercadang untuk cuba terapkan unsur2 budaya kita dan terutamanya dalam soal pengolahan bahasa supaya boleh membantu pihak yang ingin belajar dalam bahasa kebanggaan kita ni.

Insyaallah.... Sekarang ini dalam proses pembikinan lagi. Masih lagi mencari2 teknik dan metodologi yang sesuai untuk dimasukkan dalam blog tutorial tu. Dari segi bilangan teknik dan kandungan, aku rasa dah ok kot sebab aku pun sebelum ini pernah jugak mengajar persatuan2 lain dalam bidang Adobe ni. Sekarang ni just tak tau nak pilih tutorial mana yang sesuai dengan budaya kita.

Mungkin ada yang tertanya2, ada beza ke dari segi pengolahan dan budaya kita dalam aspek mempelajari teknik Adobe ni? Macamana kita nak tahu itu adalah budaya kita atau budaya luar, bukankah nampak macam lebih kurang aje? Itulah persoalan yang sedang aku fikirkan dan setakat kajian yang aku lakukan, bertanya pada kawan2, memang ada bezanya.

Aku ada kawan yang buat kajian untuk Ph.D dia tentang perbezaan budaya dan hidup terhadap penghasilan hasil kerja mereka terutamanya dalam menghasilkan laman web dan edit gambar. Memang terdapat bezanya antara teknik pengolahan dan edit gambar antara orang kita dan orang luar malahan jangankan kata perbandingan dengan orang luar, perbezaan melayu, cina dan india pun ada. Perbezaan kaum pun sudah menampakkan jurangnya walaupun tinggal dalam satu negara yang dan belajar di sekolah yang sama. Jadi, apatah lagi perbezaan antara orang kita dan orang luar kan?

Salah satu elemen terpenting yang aku ingin tonjolkan dalam blog itu adalah aku akan membuat tutorial cara pantas yang boleh dilakukan dalam menghasilkan teknik yang sama. Dengan kata lain, jika kita nak buat teknik A, sepatutnya ada 10 langkah tapi aku akan cuba kurangkan pada 5-6 langkah sahaja. Jadi, boleh jugaklah dipanggil sebagai tip dan trick. Hasilnya tetap sama dan kalau ada beza pun, mungkin sikit sahaja dan hasil itu mungkin 90% sama dengan menggunakan teknik sebenar.

Insyaallah... seandainya aku sudah cukup bahan2 yang ingin diketengahkan dalam blog itu, aku akan wujudkan blog tersebut. Itupun kalau aku ada masa, ada kesempatan dan berupaya. Apa2 hal pun, ianya bergantung jugak dengan situasi semasa aku ni. Sibuk dengan exam, Master dan kerusi roda. Sempat ke aku buat blog baru ni?

Insyaallah...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...