Thursday, June 11, 2009

KEEP IT SIMPLE...


11 Jun 09, khamis. Pagi tadi aku ada sesi eam yang kedua dalam kursus ASP.NET ini. So, dari semalam lagi aku study sikit. Yelah, takkanlah nak fail lagi kan. Sebelum ini dah fail, aku dah taknak fail kali kedua berturut2, maka studylah sikit semalam,ulangkaji apa2 yang patut.

Proses exam macam sebelum ini jugak iaitu semua barang yang tak berkaitan tidak dibenarkan bawa masuk, mesti berdisplinlah maknanya. So, aku pun menjawab exam tersebut . Alhamdulillah... aku lulus walaupun dengan kadar lulus tipis. Tak sia2 aku study semalam. Alhamdulillah....

After exam, aku dan kawanku pergi makan kat luar. Sebenarnya hari ini, geng2 kursus aku ada buat plan untuk meraikan instructor kursus itu. Kami berhajat untuk meraikan dia memandangkan esok adalah hari terakhir kami bersama. Rancangan kami itu dibuat 2-3 hari sebelum ini antara pelajar melayu dan cina. Dari mana datangnya terlebih dahulu idea untuk meraikan instructor itu, aku tak berapa pasti.

So, sebelum masuk makmal untuk exam tu, kami dah siap2 collect duit dan 2-3 orang pelajar cina ditugaskan untuk setting tempat dan makanan. Seorang kawanku melayu ditugaskan sebagai bendahari dan juga bertanggungjawab untuk bahagian cenderamata. So, after tamat exam, kami semua terus berkumpul ditempat yang dijanjikan. Aku tiba sedikit lewat dan masa aku tiba, kebanyakkanya sudah hadir serta instructor itu juga sudah ada.

Acara pun bermula. Dengan kata2 ucapan dari pengerusi majlis merangkap bendahari, kami semua mengucapkan ribuan terima kasih kepada instructor atas keprihatinannya dalam mengajar kami sepanjang kursus berlangsung. Instructor kami agak malu2 sebenarnya, kadang2 tahan tangannya untuk menutup muka dari jurukamera(3 jurukamera dari kalangan kami jugak). So, after ucapan tu, berlangsunglah upacara potong kek dan pemberian cenderamata sebagai kenang-kenangan.

After that, acara makan2 pun bermula. Dari sinilah beberapa aksi melucukan dan spontan yang dibuat oleh kawan2 untuk berhibur. Ada yang buat lawak, buat kecoh, ambil gambar dengan bergaya dan sebagainya. Pendek kata, majlis ringkas ini memang happening dan seperti awal2nya, instructor kami malu2 untuk bergambar bersama.

Dari segi makananya pula, kami ada tempah kek dan beberapa hidangan ringan yang lain, yang sesuai dengan budget kami(Rm 5/seorang). Ada sesetengah dari kami yang cari makanan tambahan untuk mereka. Bukannya makanan tak cukup tapi, yelah selera masing2 kan. So, tak kisahlah tentang makanan tambahan masing2 tu, yang penting, instructor kami dapat makan dan dia happy.

After makan2, kami still lagi bersembang, bergurau dan bergambar. Biasalah, aktiviti makan2 kan, mana ada aktiviti lain dah, lagipun tak cukup masa sangat nak planning. Antara yang paling menonjol dalam aktiviti berkelakar dan bergambar ini ialah budak cina ni seorang, geng2 kami panggil dia 'monkey'. Hm... sesuai dengan gelagatnya kot, sebab tu member2 diorang yang mula dulu terhadap nama panggilan tu. Apa pun, dia memang kelakar dan happening.

So, selepas tamat semua, kitaorang pun balik. Dalam kereta, aku sempat berfikir tentang meraikan cikgu/guru/pensyarah/instructor. Setahu aku(kalau silap, harap ada yang boleh tegur), tak salah kita meraikan pendidik kita walaupun dia bukan Islam. Aku pun bukannya ada doakan apa2, just satu doa ajelah iaitu agar Allah SWT memberi hidayah kepada instructor aku ini dan seterusnya masuk Islam.

Kita tak boleh mendoakan apa2 kepada orang bukan Islam seperti panjangkan umur, murah rezeki dan sebagainya. Kita hanya boleh doakan agar dia diberikan petunjuk dan hidayah daripada Allah SWT dan dibukakan hati untuk menerima Islam. After seseorang itu baru memeluk Islam, barulah kita boleh mendoakan kesejahteraan, murah rezeki dan sebagainya. Sebelum memeluk Islam, tak boleh. After memeluk Islam, barulah ianya dibolehkan. Samada instructor aku itu Islam atau tidak, dia tetap pendidik yang telah mengajar kami. Tetap seorang yang telah berbakti kepada aku dan kawan2 yang lain.

Untuk perwatakkannya, aku boleh katakan bahawa dia ni seorang yang ceria, pemalu dan tidak kedekut ilmu. Satu perkara yang aku suka pada dia ialah dia ada trademarknya tersendiri. Dia suka berkata "Keep it simple". Dia jenis yang tidak gemar menyulitkan sesuatu perkara dengan masalah yang remeh. So, aku rasa setakat itu sahajalah cerita yang boleh aku nukilkan tentang dia.

Reece Sim Chee Siang... Aku doakan agar Allah SWT membuka pintu hatinya untuk menerima Islam... Insyaallah...






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...