Friday, June 19, 2009

KERJA SEMENTARA...


19 Jun 09... Dua hari kebelakangan ini, aku agak sibuk. Aku sekarang ini hanya boleh ym waktu malam sahaja. Aku sekarang ini dikira berkerja dengan seorang pensyarahku di fakulti. Entahlah samada dikira RA atau RO, aku tak berapa pasti, kerja yang aku buat ini bercampur2. Takpelah, sementara menunggu keputusan pengajianku peringkat Master, tak salah aku menimba ilmu dengannya, mungkin aku juga dapat belajar sesuatu nanti.

Aku asalnya mintak pensyarahku forwardkan resumeku kepada teamnya untuk menyertai projek research, then dia memanggilku untuk berjumpa. Dia offer untuk berkerja sementara sambil2 menunggu keputusan Master. Aku pun setuju. So, dah dua harilah aku berkerja dengannya.

So, hari pertama aku, aku dikehendaki menyemak dan edit serba sedikit buku yang bakal diterbitkan olehnya iaitu buku tentang ASP.NET yang baru. Aku dikehendaki menyemak dari bab 4-10. Aku perhatikan bahawa, sesetengah kandungannya amat berguna dan ada sebahagiannya memberi ilmu baru terhadapku. Ada daripadanya aku tak tahu pun tentang cara penggunaan sesuatu control tetapi ada diterangkan dalam buku tersebut. Aku berharap agar buku ini berjaya diterbitkan, tambahan pula ianya adalah dalam bahasa Malaysia.

Insyaallah, dia kata ini adalah buku siri pertama, nanti ada pula buku siri kedua. Untuk buku siri kedua, dia meminta untuk aku sumbangkan sesuatu ilmu yang aku tahu untuk dimanfaatkan bersama dalam buku siri kedua tersebut. Ada sesetengah yang aku tahu yang tidak terkandung dalam buku siri pertama, maka aku akan masukkan dalam siri kedua.

After that, aku diminta oleh seorang pensyarah untuk mengajarkannya tentang ASP.NET. Ah... sudah... Apa yang aku tahu sangat tentang ASP.NET? Sikit2 tu bolehlah tapi untuk mengajar orang dan membantu orang itu memahami apa yang diajar adalah sesuatu yang aku jarang alaminya apatah lagi untuk mengajar seorang pensyarah. Bagi aku, belajar dan mengajar adalah sesuatu yang amat berbeza. Belajar menghendaki kita memahaminya tetapi mengajar adalah sesuatu yang menghendaki kita memahami serta mencuba untuk membuatkan orang lain memahaminya bersama.

So, itu yang hari pertama pengalaman kerjaku bersama pensyarahku. Hari kedua pula, aku dikehendaki menyambung tugasan edit buku tersebut. So, asasnya, dua hari ini, kerjaku lebih kepada menyemak dan mengedit buku. Bagi aku, ianya adalah suatu pengalaman yang baik kerana disamping aku dapat menyemak buku, aku dapat mempelajari sesuatu yang baru dari buku tersebut tentang ASP.NET.

Semalam juga, aku ada menghubungi HEP untuk bertanyakan khabar tentang status kerusi roda elektrik aku itu. Aku diberitahu bahawa kerusi roda itu terdapat kerosakan major pada sistem motornya dan memerlukan sebahagian alatan diganti. Spare part itu pula terpaksa diimport. Jangkaan pihak supplier ialah 2 minggu lagi. Itu hanyalah jangkaan sahaja, mungkin boleh jadi lebih awal dari 2 minggu atau lebih lewat dari 2 minggu.

Hm.... takpelah, as long as aku tahu bahawa pihak supplier sudah memulakan proses pembaikian dan apa yang boleh aku lakuan sekarang hanyalah berdoa agar ianya cepat disiapkan serta boleh aku gunakannya tanpa sebarang masalah lagi selepas ini. Tak ada gunanya jika aku terlalu mendesak/ push mereka kerana sekiranya sesuatu kerja itu dilakukan dalam keadaan tergesa2, kemungkinan besar hasilnya tidak akan memuaskan hati aku. Jadi, biar lambat sedikit pun takpe asalkan hasilnya selepas itu adalah memuaskan.

Aku juga semalam, sempat menghubungi pihak pengurusan pengajian Master. Pihak mereka walaupun tiada menyediakan 'backup plan', alhamdulillah... mereka masih lagi sudi untuk membantu tapi apa2 pun, tiada jaminan diberi. Bagi aku, itu sudah cukup. Kita hanya boleh berusaha dan segala keputusannya adalah bergantung kepada Yang Maha Esa. So, aku amat berharap dan berdoa agar aku dapat menyambung pengajianku ini.

Semalam juga, aku sempat bersembang sekejap dengan kawanku. Dia ada bertanyakan tentang beberapa perkara seperti status pengajianku dan tentang AJAX. Dia mencadangkan aku buat tutorial tentang AJAX dalam blog yang baru. Sekarang ini aku sedang berusaha untuk menghasilkan blog tutorial tentang Adobe Photoshop, so mungkin aku tak berapa sempat lagi untuk AJAX. Walaubagaimanapun, insyaallah.... akan aku usahakan.

Tentang blog tutorial Photoshop itu pula, aku sekarang dalam proses untuk menghasilkan beberapa tutorial terlebih dahulu sebelum dipostkan dan disebarkan kepada kawan2 semua. Insyaallah... aku akan cuba secepat mungkin agar kita semua yang ingin belajar Photoshop sama2 dapat manfaatkan ilmu tersebut.

Aku juga 2-3 hari lepas ada berbincang tentang seorang pensyarahku tentang untuk membuat beberapa projek dan sistem sebagai kerja sambilan. Ada beberapa topik dan sistem yang menarik minat aku untuk membangunkannya. Gaji pula adalah berdasarkan projek. Aku tak berapa kisah sangat tentang gajinya, yang penting aku dapat pengalaman. So, kalau aku dapat projek itu, aku bercadang untuk menjadikannya sebagai kerja sambilan di waktu hujung minggu kerana pada hari2 biasa, aku mesti berkerja untuk pensyarahku. Insyaallah... aku akan adakan perbincangan lanjut dengan pesyarah tersebut pada minggu depan.

So, itu sahaja yang mampu aku coretkan untuk 2 hari ini. Aku minta maaf jika aku tak dapat ym dengan kawan2 kerana aku agak sibuk kebelakangan ini. Aku hanya boleh ym waktu mlm dan hari minggu sahaja.







1 comment:

  1. Tahniah jimie, usaha murni memberikan hasil yang terpuji buat diri, keluarga, masyarakat, agama bangsa dan negara. Ketenangan hadir dengan hadirnya sifat taqwa kepada-NYA. Peliharalah taqwa agar kita menjadi insan yang terpilih dalam kejayaan dunia akhirat.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...