Monday, June 8, 2009

MEREKA KAWANKU...


7 Jun 09. Pertama sekalinya aku nak ucapkan terima kasih kepada 'Rantong' kerana telah memberi komen dan nasihat yang begitu bermanfaat sekali untuk aku amalkan pada topik 'Pilihan Yang Ada'. Surah Al Waqi'ah merupakan surah yang ke 56 dari 114 surah, ada lebih kurang 100 ayat dari 6239 ayat dan salah satu dari 86 surah yang diturunkan di Makkiyah (kalau tak silap aku la... betulkan aku kalau tersilap ye...). Suatu surah yang fokus untuk murahkan rezeki.

Ok, berbalik pada kisah hidupku dalam blog ini. Aku sebenarnya ada ramai jugaklah kawan2 yang baik hati dan sentiasa menolong aku. Baik semasa sekolah dulu mahupun sekarang. Sekarang ini aku ada beberapa kawan yang cukup mengambil berat tentangku. Makan minum dan pakai semuanya ditanya. Jika dimintak tolong, terus buat tak tanya apa2 lagi dah.

Minggu ni aku agak keseorangan, kawan2ku balik kampung. So agak boring. Ada juga member2 yang bertanyakan tentang makan minum macamana, yelah dah takde member kan. Aku kata ok je sebab ada beberapa member yang sudi membantu. Sebelum tu pun aku dah tak risau dah sebab dah ada member yang tolong aku.

Member aku ni cukup baik hati, peramah dan pemurah. Bila aku kirimkan nasi kat dia, mesti taknak ambil duit. Bukan sekali malahan berkali2 sampaikan aku sendiri rasa serba salah. Yelah, kalau setakat sekali dua tu bolehlah lagi, bolehlah kira macam dia belanja aku, tapi ni dah berkali2 dan berhari2 pulak tu, rasa jimat semacam je duit aku.

Biasanya kalau dia ambil pun(after dipaksa ambil), dia takkan ambil full punya. Ada lah alasannya, dapat discount la, tauke kedai kenal dia la, mcm2 lagilah. Pendek kata, beli nasi 3 bungkus termasuk air 3 bungkus, aku bagi Rm 20, balancenya Rm 19. Dia kata dapat discount, tauke kenal dia @ tauke tu tahu bahawa nasik ni untuk OKU.

Minggu ni kawanku itu balik kampung, ada majlis perkahwinan kakaknya. Aku cadangnya pun nak pergi jugak kalau aku balik kampung, tapi aku tak jadi balik, so tak dapatlah pergi. Dia pergi, datang pula membernya yang lain untuk membantu. Membernya itu pun baik jugak, baru-baru ni belikan aku jagung 2 tongkol, nasik dan lauk, air dan kuih apam balik, dia kata harganya Rm 5 je. Kira duit nasi je, yang lain2 adalah aksesori tambahan.

So, actually, bila direnungkan balik, aku sebenarnya bertuah. Aku ada ramai kawan2 yang baik hati dan sentiasa menolong aku. Aku tak dapat sebut semua nama dan sifat kawan2 ku yang sentiasa menolong aku tu kat dalam blog ni, nanti makin panjang pulak, berderet2 list nama. Ada sesetengahnya pula ada kat kampung masing2 dengan urusan tersendiri tapi still lagi bertanya khabar.

Samada kawan itu lelaki atau perempuan, semuanya baik hati dan banyak tolong aku. As long as mereka boleh terima aku sebagai kawan mereka, aku lagilah boleh., aku jenis yang tak kisah punya. Dari perkara2 yang simple hinggalah kepada perkara yang berat. Dari hal yang berkaitan dengan pengurusan harian hinggalah kepada pelajaran, mereka semua sentiasa menolong aku. Merekalah kawanku yang sejati. Sesungguhnya aku bersyukur kerana mendapat anugerah kawan ini. Sesungguhnya, walaupun aku tiada tangan dan kaki, namun dengan kehadiran mereka ini, aku tak terasa pun akan ketiadaan tersebut.

Hm.... esok aku ada exam kursus .net tu. Ada 3 exam semuanya. Taktaulah macamana.... Sometimes rasa macam boleh buat but sometimes rasa tak confident pulak. Hati aku lebih kepada rasa something yang kurang elok. Lebih kepada rasa fail je exam ni esok. Tapi taktaulah, selagi tak cuba kan? Bagi aku, kurang elok kita merasakan sesuatu yang tak baik. Aku nak study pun tak berapa rajin sekarang ni. Dengan masalah Master dan kerusi roda sudah cukup untuk memeningkan aku. Walaupun sekarang ini sudah agak nampak 'cahayanya', but still rasa something yang kurang elok....




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...