Thursday, June 4, 2009

SELAMAT PENGANTIN BARU...


4 Jun 09... Hari ini salah seorang kawan baikku bakal mendirikan rumahtangga. Tadi rasanya dah siap akad nikah. Hati terasa sangat nak balik kampung tapi yelah, apakan daya. Dia baik dengan aku dan persahabatan kitaorang agak rapat jugak. So kali ini, aku nak berbicara sikitlah tentang kawanku yang baru mendirikan masjid ini. Nak share serba sikit tentang dirinya sepanjang perkenalan aku dengan dia.

Fizikalnya agak rendah berbanding yang lain, but of course taller than me. Berkulit agak coklat dan agak beisi. Penampilannya agak sederhana dan berasal dari sebuah keluarga yang agak susah. Itu pendapat dari pandangan kasar aku sepanjang berkawan dengannya, yang selebihnya, hanya Allah SWT saja yang Maha Mengetahui.

Dia seorang yang baik hati, mudah bercampur dengan geng2 aku, so bab komunikasi dan sembang2 tu tak jadi masalah. Dia pun dah biasa dengan cara dan perangai aku, so boleh dikatakan aku comfortable berkawan dengan dia. Aku dan dia boleh sembang apa jua topik pun.

Dari segi persahabatan aku dan dia, kitaorang memang rapat. Selalu jugaklah keluar ramai2 antara geng2 aku dan geng2 dia pergi shopping, keluar makan atau buat apa2 aktiviti. Seorang yang mudah diajak berjumpa dan mudah untuk diajak berbincang. Dalam istilah loghat Kelantan, kitaorang cakap "mudoh kiro" dan "mudoh wat kiro".

Sebelum ini aku pun menjalani latihan praktikal kat sebuah universiti di Kelantan dan aku menggunakan kerusi roda manual untuk pergerakkan disana. Sepanjang di tempat latihan praktikal tu, dia dan seorang lagi kawan akulah yang sentiasa membantu aku. Pagi2 lagi dah sampai, tolak aku, tolong bawak aku pergi makan, pergi surau dan kemana2 lagilah. Pendek kata, banyaklah dia tolong aku sepanjang latihan praktikal tu.

Dari segi pergaulan dan komunikasi pulak, bagi aku so far oklah. Aku boleh terima dia seadanya dan dia juga boleh menerima aku seadanya. Aku tidak pernah dan tidak akan memandang rendah terhadap dia dan dia juga tidak pernah memandang hina terhadap kekurangan aku. So. that's why aku dan dia serasi.

Sometimes bila keluar ramai2 antara aku dengan geng2 dia, dia banyak jugaklah tolong aku. Dari satu lot kedai ke satu lot kedai, naik lif, cari magazine aku dan sebagainya. Biasalah, shopping kan, mesti pusing2 dulu sebelum jumpa barang yang nak dibeli. Sometimes aku just suka direct ke kedai yang dah biasa aku pergi berbanding cuba mencari kedai2 yang lebih murah yang lain, ikut mood jugaklah.

So far, aku rasa aku tak pernah lagi bergaduh dengan dia. Bagi aku, aku takkan gaduh dengan dia walau apa jua yang berlaku. Kalau kitaorang bergaduh dan kesalahan sesuatu perkara itu bukan salah aku sekalipun, aku rela mintak maaf dulu dengan dia. Dia baik dengan aku dan banyak tolong aku, malahan dia lebih tua berbanding aku, so aku sepatutnya hormat terhadap dia.

Salah satu sifat semulajadi perempuan ialah suka bergosip dan kawanku ini juga tidak terkecuali. Aku pun sometimes kalau nak tahu apa2 perkembangan semasa, just panggil dia ajelah dan dia akan beritahu tentang apa yang dia tahu dan didengarinya, dari A sampai Z. Aku bukannya suka pun bergosip2 ni, buang masa je tapi yelah, sometimes kita pun nak tahu jugak sesetengah perkembangan semasa antara rakan kita yang lain dan satu yang bagus tentang sifat bergosip dia ialah dia neutral. Dia takkan memihak atau berat pada mana2 pihak. Adil la kiranya.

So, aku rasa tu jelah apa yang aku boleh nukilkan tentang dia. Aku harap agar persahabatan antara aku dan dia berkekalan. Kepada kawanku itu, aku mintak maaf kalau ada tersilap kata terkasar bahasa sepanjang kita berkawan. Jadilah seorang isteri yang taat kepada suami dan aku berharap agar ikatan rumahtangga yang dibina bahagia dan berkekalan buat selama-lamanya. Insyaallah...

Nuur Fatihah bt Yusoff... Selamat Pengantin Baru...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...