Monday, June 15, 2009

SEMAKIN SURAM...

14 Jun 09... Keadaanku sejak kebelakangan ini semakin kelam. Nak update blog ini pun sometimes rasa tak bersemangat. Aku dalam beberapa hari ini tak sempat untuk update blog ini kerana sibuk dan agak tertekan dengan soal Master. Aku sedar dan akui bahawa peluang untuk aku menyambung pengajianku pada peringkat Master semakin tipis, semakin suram dan gelap. Entahlah... sometimes timbul pula rasa putus asa dihati....

Aku dicadangkan oleh kawanku agar contact pihak yang menguruskan program Master ini, cuba bertanya tentang backup plan yang mungkin ada disediakan untuk pelajar yang kehilangan tempat pengajian oleh pihak pengurusan universiti. Yelah, logiknya macam itulah, bila sesebuah program pengajianitu dibatalkan, sepatutnya mesti ada rancangan lain untuk mengatasi sesuatu yang mungkin diluar jangkaan. Kalau tak ada back up plan, macamana pula dengan pelajar yang sudah memohon itu? Takkan mereka sanggu dibiarkan terkapai2 macam itu sahaja? Sekiranya pihak pengurusan ada alternatif yang, sudah tentu para pelajar boleh membuat keputusan samada ingin teruskan atau tidak.

Aku ada buat appointment dengan salah seorang pensyarahku esok untuk membincangkan tentang masalah Master ini. Ada beberapa soala yang ingin aku utarakan terhadapnya. Antaranya ialah backup plan, meneruskan kertas kerja sebelum ini dan minta bantuan dari mana2 pensyarah yang ada projek dan memerlukan pelajar. Aku pun sebenarnya mungkin tak dapat pergi jumpa pensyarahku ini esok sebab aku ada exam tapi akan aku usahakan juga, Kalau tak dapat jugak, aku akan minta tolong kawanku untuk wakilkan , dia pun mengalami masalah yang sama juga seperti aku.

Untuk persoalan pertama aku iaitu backup plan, aku dah storykan. So, untuk meneruskan kertas kerja pulak, timbul beberapa persoalan dan masalah yang telah aku kenalpasti. Seandainya aku tidak dapat tinggal di kolej (bukan status pelajar) susah untuk aku pergi sana sini, pergi jumpa pensyarah untuk bincangkan pembetulanproposal dan sebagainya. Pendek kata, aku mesti stay kat kolej tapi macamana aku nak stay kat kolej sedangkan aku bukan lagi pelajar? Kawanku ada berkata, untk mendapatkan penajaan projek adalah amat susah dan ambil masa untuk menghasilkan sebuah proposal yang baik dan berkualiti.

Sementelah sekarang ini aku susah nak bergerak, kerusi roda elektrik aku dalam proses maintenance lagi. Bebaru ini aku ada contact HEP dan mereka kata mereka dah hantar kepada supplier, so just wait and see ajelah sampai siap kerusi itu dibaiki. So pergerakkan aku sekarang ini agak terbatas, nak pergi ulang-alik jumpa pensyarah pun agak susah, nak kena mintak tolong kawan .

Untuk pilihan yang ketiga pula, setakat ini aku masih menunggu maklum balas dari pensyarahku. Sebelum ini, dia kata projeknya dah ada cuma student saja yang tak ada. So sebab itu dia mintak aku forwardkan kepadanya resume aku by email. So far, tak ada lagilah feedback dari pihaknya kerana projek itu bukan atas nama dia seorang sahaja tetapi ada teamnya dan dia akan forwardkan resume aku kepada teamnya untuk dipertimbangkan.

Kebetulan pula aku sehari dua ini agak sibuk dengan exam kursusku. Esok adalah exam yang last yang aku duduki. Sekiranya aku lulus, aku akan dapat sijil professional untuk ASP.NET. Tapi aku rasa macam susah je soalannya.... Tak taulah dapat jawab atau tak exam itu esok. Malam ini ingat nak study sikit tentang ASP.NET tu, so taklah terkapai2 sangat nak jawab. Samada lulus atau tak, at least aku dah usaha, selebihnya adalah doa dan tawakal.

Begitu juga dengan keadaan aku sekarang ini..... Sometimes ada mood, sometimes hilang mood.Semakin hari semakin tertekan. Untuk masalah kolej pulak, aku just sewa kolej untill tamat kursus ini sahaja, after that kena pergi renew tempoh sewaan bilik kolej kat pejabat kolej. Nak pergi renew tu tak ada masalah tapi kos yang perlu ditampung itulah yang masalahnya. Semakin lama aku menyewa bilik di kolej, semakin tinggi bayaran kolej yang mesti dibayar.

Kalau aku pulang ke kampung pun dengan keadaan sekarang ini yang agak tidak menentu, susah pula aku nak datang kesini jika ada apa2 urusan yang berkaitan dengan Master. Nak packing barang dan ulang-alik lagi dah satu hal, tiketnya pula satu hal pulak. Semuanya mesti diberi perhatian, yelah berkait dengan duit kan...

Apa yang boleh aku lakukan sekarang ini adalah contact pihak pengurusan dan bertanyakan tentang Master itu, mintak penjelasan dan penerangan yang sewajarnya. Aku juga mesti contact pensyarahku tentang meneruskan projek lamaku itu atau sekurang-kurangnya mintak kawan untuk wakilkan aku.

Apa yang berlaku kepada diriku sekarang ini adalah ujian daripada-NYA.... Aku tak boleh mengeluh apa lagi memaki hamun dan berputus asa. Kita mesti yakin dan bersyukur dengan apa yang ada sekarang ini. After kita berusaha, yang eslebihnya adalah doa dan bertawakal sahajalah. Aku harap agar diri aku boleh menerima apa jua keputusan nanti. Insyaallah...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...