Sunday, June 28, 2009

TENANGKAN FIKIRAN...


27 Jun 09... Dah agak lama aku tak melawat saudara aku. Aku ada saudara yang agak jauh jugak la dari segi hubungan tu but keluarga mereka baik. Aku ada saudara kat Pasir Gudang ni, keluarga kakak ipar abang aku. Mereka menetap kat Pasir Gudang, menjalankan business sendiri. So, aku berhajat untuk rileks skit sambil2 tenangkan fikiran yang agak kusut ini. Aku pun dah agak lama tak lepak sini, so ada waktu free skit, datanglah.

Sehari sebelum itu aku ada contact pihak kolej untuk bertanyakan kepada mereka tentang status penginapan aku di kolej. Aku tak membuat pendaftaran untuk semester ini kerana dah tamat belajar then tak terfikir pulak untuk stay lagi kat sini (masa itu la). So sekarang ini aku perlukan asrama sementara menunggu panggilan interview program Master usahawan itu, itu pun kalau jadi program tu.

So, bincang punya bincang dengan staff kolej, aku tak boleh stay lama kat kolej. Aku diberi tempoh sehingga 13/7 ni je, itu pun after kawanku menghabiskan PSM nya. So, bila dah tamat tempoh tu, aku cadang nak balik kampung atau cari rumah sewa bersama-sama member lain dan seterusnya cari kerja.

Untuk kerja yang aku lakukan sekarang ini, ianya hanyalah sebulan sahaja, after that aku dah tak boleh kerja lagi. Sekarang ini pun aku dah tak ke fakulti lagi sebab aku dibenarkan buat kerja kat bilik kolej je. Pensyarahku bahi email kepadaku menerangkan tentang kerja yang perlu aku lakukan dan aku akan siapkan seterusnya hantar semula by email. Bagi aku, cara ini paling mudah dan sesuai untuk aku, yelah tak perlulah aku menyusahkan kawanku untuk datang dan ambil aku untuk ke fakulti.

So, sehari dua ini begitulah kerja aku. Pagi-pagi terima email dan buat kerja. After siap kerja tu, hantar semula by email jugak. Alhamdulillah.... Allah SWT bagi kelapangan kepadaku dalam membuat kerja ini, diberi kelonggaran buat kerja di bilik dan diberi kemudahan internet.

Untuk urusan Master ku itu, aku pun dah tak boleh buat apa2 dah sekarang ini. Just doa dan tawakal sahaja agar pihak MARA akan buat juga program tu. Aku hanya perlu menunggu tawaran atau panggilan interview sahaja sekarang ini. Kalau ada rezeki, adalah tu. Untuk Master by research pulak, memang dah tak sempat dah. Pihak pengurusan berkata mereka sudah tak sempat untuk memproses permohonan aku tambahan pula sekarang ini minggu pendaftaran pelajar, jadi agak kalut sikit kerja2 mereka.

Takpelah... aku andaikan bahawa ini semua ada hikmahnya. Kalau difikirkan semula, memang salah aku juga kerana terlalu mengharap pada program keusahawanan itu. Aku tak buat apa2 back up plan pun sebelum ini. Bila dah jadi macam ini, barulah terkial-kial nak buat back up plan. So, apa yang aku boleh buat sekarang adalah menunggu panggilan interview ajelah.

Ok, berbalik kepada keadaanku hari ini. Aku pergi ke rumah saudaraku itu pun just untuk tenangkan fikiran skit sambil boleh main2 dengan anak dia. Dia ada 3 anak dan jarak usia kesemua anaknya agak jauh dari satu sama lain. So, aku biasanya bertemankan anaknya yang kecik itulah.

So malam tadi aku agak rileks, boleh tengok tv, main PS2 dan baca surat khabar lama. Walaupun aku sentiasa mengikuti perkembangan berita dari internet namun kepuasan baca akhbar tetap diutamakan. Sometimes, ada perkara yang tak terdapat dalam laman web tetapi ada dalam surat khabar. Duduk lepak kat sini pun boleh jugak la makan best2 skit. Yelah kat kolej susah skit nak cari buah-buahan atau makanan yang ikut selera melantak aku tapi bila dah kat sini.... huh, susah nak control selera makan ni, makan, makan dan makan lagi. Kalau kat kolej makan nasi sekali sehari je, kalau cuti baru 2 kali sehari. Kalau kat rumah ni, makan nasi 3 kali dan siap ada minum pagi dan minum petang lagi.

Alhamdulillah... Sekurang-kurangnya aku masih ada tempat untuk rileks selain dari kampung. Keluarga mereka ini pula semuanya baik2 belaka. Aku doakan agar keluarga saudaraku ini sentiasa dimurahkan rezeki dan sentiasa mendapat keberkatan dari Allah SWT. Insyaallah...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...