Thursday, July 30, 2009

FUH... PENATNYA...


30 Julai 09. Hm.... penat betul sehari dua ni especially semalam. So semalam banyak jugaklah tempat yang sempat aku pergi tapi tak semua sempat diselesaikan. Member aku yang carikan kereta untuk kegunaan ulang-alik nibut untuk urusan pagi tu, aku just pergi sendirilah dengan kerusi roda elektrik tu.

So, pagi tu aku first pergi ke pejabat kolej dulu untuk mohon pengesahan dokumen2 yang patut disahkan. Aku print beberapa helai yang patut dan terus serahkan kepada pihak kolej untuk minta diorang copkan berserta dapatkan tandatangan pengetua kolej. Kebetulan pulak pengetua kolej dan pengurus asrama takde, so just leave all document kat staff lah untuk diberikan kepada pengetua. Staff mintak datang ambil petang nanti. Oklah, aku pun teruslah ke fakulti.

Kat fakulti, aku pergi ke pejabat untuk mohon surat penganugerahan sarjana muda tapi rupa2nya kena tunggu 3 hari tempoh berkerja baru boleh dapat. So, aku just isikan borang permohonannya dan akan datang ambil pada isnin minggu depanlah. After that aku terjumpa dengan pnsyarahkuyang juga terlibat dengan urusan Master ini. Aku ada bertanyakan kepadanya kenapa kawanku yang OKU ini tak dapat sambung.

Asalnya dia agak keberatan untuk beritahu but bila aku tanya dan tanya, baru dia beritahu. Dia kata kawanku itu tak nampak bersungguh2 masa interview hari tu. So, pihak penemuduga especially wakil MARA itu agak keberatan untuk menerimanya. Jawapan yang diberikan semasa interview oleh kawanku itu juga seolah2 dia tak cukup preparation, so that's why pihak pengurusan terpaksa tolak permohonan dia. So, aku nak komen lebih2 pun tak boleh jugak sebab aku tak tengok pun sesi interview kawanku itu.

After that aku sempat pergi menemui kawanku yang sedang buat Master by Research sekarang ini. Just tanya2 khabar dia ajelah. Masa tu dia tengah present hasil kerjanya kepada pensyarahnya. So, aku just wait dan after that terus ajak dia lunch memandangkan waktu dah tengahari. So, after solat Zohor kat fakulti, kitaorang pun terus pergi makan dan banyak jugaklah sempat aku sembang2 tentang perkembangan research dia. Alhamdulillah... dia akan ke Putrajaya untuk interview dapatkan biasiswa. Harap dia akan berjaya. Insyaallah...

After that, member aku pun datang untuk ambil aku dan kami firstly pergi ke SPS. First time sampai kat SPS, terkial2 jugak aku nak masuk kat mana, nak jumpa dengan siapa, lagipun semua pejabatnya kat atas, takde lif pulak tu. Tapi, alhamdulillah... ada seorang staff tu, rasanya orang besar jugak sebab nampak ada driver SPS yang hantar dia. Dia ada bertanyakan kepadaku, datang untuk urusan apa? So, aku just ceritalh tujuanku datang. Then dia mintak no.tel aku untuk dia hubungi. So, apa2 hal tunggu ajelah call daripada dia. So, aku kira dah settle then terus pulak ke HEP.

Sampai kat HEP, aku terus jumpa dengan staff bahagian kebajikan yang selalu handle tentang aku itu. So, aku pun story ajelah beberapa hal berbangkit. Antaranya ialah tentang pengambilan jubah semasa konvo, penggunaan kerusi roda sepanjang majlis konvo dan beberapa hal lagi tentang Master.Ada juga aku bertanya tentang penajaan tambahan yang mungkin boleh aku mohon untuk Master aku itu. Aku juga sempat utarakan masalah pengangkutan aku yang maybe kena berulang-alik ke tempat pengajian Master. However, untuk masalah itu, dia minta aku sediakan surat supaya senang untuk dia buat meeting nanti.

Aku juga sempat bertanyakan status surat konvo kawanku yang OKU itu. Kawanku itu belum lagi menerima surat tersebut.Maybe pihak universiti sudah meghantarnya tetapi tak sampai atau lewat sampai. So, just in case taknak rush masa tarikh dateline penghantaran surat tu, aku mohon surat lebih untuk kawanku itu. Alhamdulillah...dapat.

Sempat juga aku berbincang tentang elaun OKU, bantuan tambahan, apa yang perlu aku lampirkan dari segi dokumen tambahan dan sebagainya. So, asasnya semua dah ok but sesetengah dokumen perlu dihantar semula untuk proses renew dan simpanan rekod pihak universiti. Bagi aku takde masalah, dokumen2 itu semua boleh diprint, aku ada softcopynya.

After that, jam dah pukul 4.30 petang, aku terus ke Pusat Kesihatan kerana pusat tu tutup biasanya pukul 5.00 petang, takut tak sempat nanti. Sampai kat Pusat Kesihatan, mak oii... ramai betul student2 yang masih dalam proses menunggu. Aku terus ke kaunter untuk ambil nombor dan staff Pusat Kesihatan bertanya kepadaku tentang tujuanku. Aku pun just beritahu untuk buat medical checkout untuk Master. Then dia nasihatkan agar register dululah, baru buat medical checkout memandangkan student yang masih menunggu adalah lebih 100 orang sekarang ini. Doktor pun dah 'hang'.

Yelah, skarang ni kan risau tentang penyakit H1N1, tu yang nampak tak sihat je, terus pergi dapatkan pemeriksaan. Walaubagaimanapun, atas pemerhatian dan pemberitahuan oleh kawanku (kalau salah fakta ini, harap diperbetulkan ye), H1N1 ini hanya kena pada orang bukan Islam sahaja. Setakat ini, 4 kes kematian adalah dari bukan Islam. However, aku tak kata bahawa ini hanyalah untuk bukan Islam sahaja, just in case, kita sebagai umat Islam mestilah juga jaga kesihatan kita, manalah tahu kan.

So, bila diberitahu macam itu oleh staff pusat kesihatan tu, aku balik ajelah dan akan try datang buat medical checkout next time ajelah. Aku tengok pun masih ramai student yang tengah menunggu untuk dapatkan rawatan. So, balik ajelah, bukan aku boleh buat apa2 pun.

Akhirnya petang itu aku sampai kat kolej dalam pukul 5.00 petang. Sampai kat bilik, terus solat Asar dan after solat, terus tertiarap kat atas katil. Alhamdulillah... nasib baik kawan ada, boleh selesaikan beberapa perkara hari ini. Fuh... Penatnya....


2 comments:

  1. salam.. kalau sibuk seharian dapat menceriakan kita ye tak!.. akak ni asyik dok rumah jer

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...