Thursday, July 9, 2009

BUKAN BERSTATUS PELAJAR...


8 Julai 09. Aku tengahari tadi bersama kawanku yang OKU itu pergi ke fakulti dengan dijemput oleh kawanku untuk berbincang dengan pensyarah tentang kerja sambilan. Aku bersama 2 lagi kawanku ditawarkan untuk membuat kerja sambilan iaitu kerja yang lebih kepada update data dan information dalam sebuah laman web yang bakal dirasmikan pada majlis Pesta Konvo bulan Ogos nanti.

Sampai di fakulti, kami semua berbincang di bilik mesyuarat tentang kerja apa yang ditawarkan. Asasnya, kami dikehendaki untuk membuat maintenance dan update maklumat yang terdapat dalam laman web. Kami juga dikehendaki untuk menjadi moderator forum yang terkandung dalam laman web tersebut.

Kerja membina laman web sudah 95% siap dan hanya tinggal touch up sikit sahaja lagi, jadi yang itu kami tak perlu risaukan. Struktur laman itu sudah complete dan apa yang menjadi tugas kami adalah memantau data dan maklumat, mengemaskini dan sentiasa berhubung antara ahli komuniti dalam forum tersebut. Laman ini khas dibina oleh pelajar dan untuk pelajar. Dengan mengambil motto 'From Student To Student', laman interaktif ini khas untuk pelajar di universiti ini dan orang awam.

Laman ini akan dilancarkan pada Pesta Konvo nanti yang mana dijangkakan akan mendapat sambutan yang hangat. Insyaallah.... Tentang gaji, kami tak bincang pun kerana setakat ini kerja2 bahagian kami masih belum bermula. Walaubagaimanapun, pembahagian tugas sudah dilakukan dan gaji adalah bergantung kepada komitmen dan kualiti kerja yang dihasilkan nanti. Tempoh seminggu pula diberikan untuk kami diuji dan dinilai. Kalau dalam seminggu ini performance kami ok. bermakna jadilah kerja itu.

Aku lebih bertanggungjawab terhadap bahagian moderator forum, update list harga produk IT dan pemaparan iklan. Setakat yang dibincangkan, sekiranya task semakin bertambah dan tidak mampu ditanggung oleh pekerja sedia ada, pihak kami bersetuju untuk menambah lagi bilangan pekerja untuk membantu kami. Ini bergantung juga kepada sambutan pengguna terhadap laman interaktif tersebut.

Kawanku yang seorang lagi itu bertanggungjawab dalam menghantar email, e-aduan dan turut sama menjadi moderator forum. Bagi aku, tugas yang diberikan ini tidaklah susah sangat pun, yang penting mesti sentiasa online dan berkomunikasi serta menjadikan laman ini lebih berinteraktif . Bagi kerja2 yang melibatkan pergerakkan, melibatkan pengumpulan data dan gambar2 telah diberikan kepada kawanku yang lain. So, setakat ini pekerja sambilannya adalah 3 orang sahaja.

After this, kitaorang akan turut diberikan sedikit tunjuk ajar tentang penggunaan Joomla. Aku sebelum ini ada belajar tentang Mambo semasa Diploma dulu. Kedua2 CMS ini lebih kurang sama sahaja dari segi fungsi dan cara penggunaannya, so aku rasa setakat ini takdelah memberi masalah sangat kepadaku.

So, perbincangan kami tamat tengahari itu dan after pulang ke kolej, aku terus prepared fail2 yang berkaitan dengan interviewku supaya bila dah start kerja tu, takdelah aku kelam kabut sangat. Mintak2lah kerja sambilan yang aku buat ini mendapat kejayaan dan keberkatan daripada Allah SWT. Insyaallah...

Petang itu pulak, aku ada call HEP bertanyakan tentang status kerusi roda elektrik itu. Aku diberitahu bahawa kerusi itu sudah diambil dari pihak supplier, sudah ada dengan pihak HEP. So, aku pun tanyalah, boleh tak hantar kerusi tersebut kepadaku. Pihak HEP kata tidak boleh kerana aku bukan lagi bergelar pelajar di universiti ini. Aku mesti mendapatkan surat tawaran dari pihak universiti terlebih dahulu, barulah aku dibenarkan menggunakan kerusi tersebut. Sama juga halnya dengan permohonan mendiami kolej.

Pihak kolej mengatakan aku bukan lagi berstatus pelajar, so tak boleh nak bagi lagi. Itu adalah undang2 universiti, katanya. So, aku pun tak boleh buat apalah. Nak mengadu sekali lagi kepada NC, rasa kesian pulak. Takpelah, tengoklah dulu samada aku mampu dapatkan atau tidak tawaran Master itu. Aku perlu sabar sedikit sahaja lagi. Kalaulah pihak HEP dan kolej tak boleh lagi berikan setelah aku dapatkan surat tawaran tersebut, barulah aku naik kepada pihak atasan.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...