Sunday, July 12, 2009

DAH DAPAT...


11 Julai 09. Tengahari tadi aku ada mendapat sms daripada staff HEP yang menyatakan bahawa aku sudah dibenarkan untuk menggunakan kerusi rodaku semula. Tarikh aku dibenarkan menggunakan kerusi roda elektrik itu adalah sehingga 16/7 dan after tarikh tersebut, mungkin aku dikehendaki memulangkannya semula kepada pihak universiti.

Dalam sms itu, dinyatakan bahawa aku dikehendaki mengambil kerusi tersebut dan menandatangani surat penerimaan. Aku tak tau macamana aku nak pergi ambil kerusi tersebut sedangkan aku tak ada kenderaan yang sesuai untuk membawanya. Setakat kereta biasa, tak muat, at least mesti lori, van atau pajero. So, aku mintak pertolongan pihak kolej untuk mengambilnya.

Bila aku dapat kerusi roda elektrik tersebut, aku dikehendaki untuk menandatangani surat penyerahan dan peminjaman. Aku hanya boleh menggunakannya sehingga 16/7 dan after that, maybe aku akan buat surat lain untuk melanjutkan tempoh tersebut melainkan aku dapat surat tawaran sambung Master. Seandainya aku mendapat surat tawaran tersebut, aku dikehendaki memberikan salinannya dan barulah suatu tempoh kekal selama setahun setengah boleh dimohon.

Sewaktu aku menerima kerusi tersebut, aku bercadang untuk test dulu dan jika ada apa2 masalah terus aku beritahu staff tersebut tapi tak sempat. So, aku hanya sempat test kerusi tersebut after staff tersebut pulang. Yelah, risau gak aku kot2 ada lagi something yang tak kena after maintenance, sedangkan aku dah menandatangani penerimaan tersebut. Dalam surat tersebut juga, aku diamanahkan utk menggunakan dan menjaganya sebaik mungkin. So, kalau ada apa2 hal, aku yang kena bertanggungjawab. Aku bukannya taknak bertanggungjawab langsung seandainya apa2 berlaku, tapi terus terang aku katakan, untuk buat repair, aku tak berkemampuan.

So, bila aku test, alhamdulillah... Syukur kepada Allah SWT. Semuanya ok, so boleh pakai. After that, aku pun pakailah secara seperti biasa. Ada beberapa adjustment yang perlu aku lakukan tetapi just simple adjustment ajelah, ubahsuai untuk keselamatan dan keselesaan, sikit je.

After that, malam itu aku nak tidur dan try nak cas bateri kerusi tersebut tapi tak dapat. Aku pun pelik kerana tiada sambungan antara bateri dan controller. So, bila plug dipasang, bateri seolah2 tak masuk. Biasanya, bila bateri dicas, akan lampu di controller akan berkelip2 tapi malam itu tak berkelip. Cari punya cari masalah tersebut, lebih kurang pukul 2.00 pagi baru jumpa puncanya. Wayar sambungan tersebut tak disambung dan wayar tersebut itu juga tersembunyi di sebalik kekotak enjinnya. Fuh... Penat jugaklah aku mencarinya. So, bila aku dah buat connection, baru ok. Tengahari tadi aku just check dari segi penggunaannya, tak check pun dari segi casnya.

Keesokkan harinya, bila aku dah dapati bateri berjaya dicaskan, aku pun sms kepada staff HEP untuk mengucapkan terima kasih kerana telah membantu aku. Dia reply mesej aku dengan memberitahu bahawa untuk "next time, jika ada sebarang masalah, jangan komplen kat orang lain, beritahu je dia". Macam tulah lebih kurang ayat sms tersebut. Aku tak reply sms tersebut.

Aku rasa aku boleh faham maksudnya. Aku diminta agar terus memberitahunya seandainya aku ada masalah, bukannya memberitahu orang lain samada kepada kawan atau pihak atasan. Dalam kes kerusi roda ini, aku sepatutnya memberitahu dia tentang kerosakan kerusi roda tersebut. Tapi yelah, kes kerosakkan kerusi roda ini sudah aku beritahu dari bulan Disember tahun lepas lagi.

Setiap kali rosak sepanjang semester lepas, aku terus beritahu dia dan dia kata nak datang tengok tapi tak datang2 jugak. Nak kata aku tak pernah jumpa dia, dah jumpa dah dan dah beritahu tapi still tak ada tindakan. Bila ada kawan aku memberitahu pihak atasan, dia mintak aku supaya terus memberitahunya jika ada sebarang masalah, bukan memberitahu kepada orang lain. Hm....

Tapi apa2 hal pun, aku ucapkan ribuan terima kasih kepada pihak yang terlibat dalam membantu aku untuk mendapatkan kembali kerusi roda tersebut. No body perfect. Aku seda, kalau tak ada kawanku dan pihak HEP, susah juga untuk aku menjalani life aku kat sini. So, Alhamdulillah aku panjatkan kepada Allah SWT kerana dengan llimpah rahmat-NYA aku terus diberikan rezeki seperti ini dan ribuan terima kasih juga kepada kawan dan pihak pengurusan universiti kerana sudi membantu aku.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...