Wednesday, July 22, 2009

HASIL SESI DIALOG...


22 Julai 09. Tengahari tadi, satu sesi dialog bersama TNC Akademik bersama2 pelajar OKU universiti ini telah berjalan dengan baik. Sesi dialog ni dihadiri oleh TNC Akademik, staff HEP dan beberapa lagi pegawai kanan yang aku pun tak kenal. Dari segi bilangan student yang hadir pula adalah lebih kurang 12-13 orang daripada 20 org dalam list nama tu dan sesi tu bermula pada pukul 2.30 petang tadi.

Dalam sesi dialog itu, banyak permasalahan student OKU yang diluahkan. Permasalahan utama yang dialami oleh student OKU disini ialah dari segi pengangkutan. Tiada pengangkutan yang boleh membantu student ini untuk kemana2 tempat. Bagi yang OKU fizikal kaki dan perlu bertongkat, keadaan ini amat memeritkan kerana mereka berjalan dengan perlahan dan sometimes, untuk datang ke HEP pun mereka mesti datang sendiri. Aku juga ada mengatakan masalah pengangkutan bagi pihak aku yang mana aku terpaksa meminta tolong kawan untuk kemana2 terutamanya jika ke pejabat.

Persoalan kedua ialah tempat parking kenderaan untuk OKU. Setakat ini, tiada tempat parking yang dikhaskan untuk OKU. Seandainya tempat parking OKU sudah disediakan, mesti ada something as tag atau penanda bahawa kenderaan tersebut adalah kegunaan OKU. Aku ada suarakan masalah kereta kawanku yang baru2 ini yang dirantai tayar keretanya lantaran parking ditempat yang tidak betul. So, aku cadangkan agar tempat parking mestilah sesuai dan setiap OKU diberikan kad untuk diletakkan pada dashboard sebagai pengenalan kereta OKU berbanding menggunakan stiker kerana sometimes OKU menggunakan kereta yang berbeza2.

Masalah ketiga ialah dari segi penggunaan ramp dan laluan OKU. Laluan khas untuk OKU juga ditimbulkan kerana sekarang ini kerusi roda aku terpaksa 'bersaing' dengan kenderaan pantas lain dijalan raya nan satu tu. So, it's quiet danger if something happen to me kat tengah2 jalan tu. However, alhamdulillah... so far takde lg. Dari segi ramp pula, aku ada mintak pihak universiti tambahkan lagi ramp untuk sesetengah laluan dan sesetengah bangunan kerana bangunan tersebut amat tidak mesra OKU sedangkan aku agak selalu gunakan bangunan tu.

After that, kitaorg bincang tentang longkang dan kemudahan tandas. Bagi aku, so far perkara ini tak menjadi masalah tetapi menjadi masalah kepada OKU lai. Ada seorang OKU cina perempuan yang bertongkat memberitahu bahawa longkang dikolejnya banyak dan mintak ditutup sebahagiannya takut terjatuh, dahlah tu longkang lak dalam, boleh fix dengan ketinggian dia. Dari segi tandas pula, ada OKU lain yang mengadu tentang tandas kotor dan kerja2 pencucian jarang dilakukan.

After tandas, berbangkit pula soal lif. Sesetengah fakulti yang bertingkat 5-6 tetapi tiada lif dan jika ada pun, selalu jugak rosak. Apabila soal ini timbul, aku sempat juga memberitau keadaan fakulti aku yang seringkali lifnya rosak setiap kali hujan kerana masalah ketirisan. Bila tiris, air tersebut akan mengalir kebahagian utama lif dan menyebabkan lif rosak. Kena tunggu sehingga air kering dulu baru boleh repair.

Untuk soal lif pula, kami diterangkan bahawa sekarang ini pihak universiti dalam proses untuk mendapatkan kebenaran membina lif walaupun bangunan baru hanyalah 2 tingkat sahaja. Peraturan bahawa hanya bangunan 4 tingkat sahaja yang mesti berlif dilihat sudah tidak relevan lagi, maka pihak universiti cuba untuk membina bangunan yang berlif walaupun 2 tingkat sahaja.

Las isu yang aku utarakan adalah tentang Master aku. Seandainya aku diterima masuk program tersebut, kemungkinan besar tempat kuliah adalah di Kompleks MARA dan ianya adalah diluar kampus. So aku mintak pihak universiti kalau boleh cuba berbincang dan adakan kelas difakulti aku supaya senang untuk urusan pengajianku. Untuk masalah ini katanya, akan cuba dirujuk kepada BIP sebelum dia boleh membuat apa2 kenyataan.

Akhir sesi itu, dia TNC sempat bertanya kepada kawanku yang OKU itu, "adakah universiti ini mesra OKU?". Kawanku kata half-half. Then dia tanya pula kepadaku soalan tersebut. Aku jawab dengan agak tegas "Tidak". Dia just diam je...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...