Tuesday, July 14, 2009

'KALAH' TEMUDUGA...


14 Julai 09. Hari ini adalah hari temuduga Master aku bersama kawanku yang juga OKU tu. Sebelum itu, aku dah buat appointment dengan pensyarahku agar dia boleh datang menjemput kami untuk ke tempat temuduga tersebut dan dia bersetuju lagipun dia adalah salah seorang panel dalam sesi temuduga tersebut. 2-3 orang jugaklah pensyarah dari fakulti aku yang dijemput untuk menjadi panel temuduga tersebut. So, dia datang dalam pukul 7.40 pagi dan kitaorang sampai ke BIP pada pukul 8.00 pagi.

Sampai disana, aku yang sebelum ini tak pernah lagi masuk ke tempat tersebut agak terkebil2. Kawasan tu taklah luas sangat tapi cantik dengan hiasan dan taman2 yang dijaga dengan rapi dan kawasan persekitaran juga bersih. So, kitaorang dibawa ke bilik Seminar untuk proses pendaftaran. Selesai proses pendaftaran kami dan semua calon lain diminta untuk menjawab satu sesi ujian ringkas tentang personaliti, biasa je, takde markah pun.

So, after that, kami diasingkan mengikut sesi temuduga tersebut. Ada 2 sesi serentak, setiap sesi dibuat terhadap 2 orang pelajar sekaligus, so ini bermakna satu sesi boleh fit 4 orang calon. Mengikut senarai nama calon yang mendaftar, terdapat 18 orang yang sepatutnya menghadiri temuduga ini tetapi just 12 orang ju yang hadir, 6 orang lagi itu tak pasti samada dapat dihubungi atau sememangnya tak nak join program ini.

Tiba giliran aku, aku dibawa masuk ke bilik temuduga bersama seorang lagi student Fakulti Elektrik. Ada 4 orang penemuduga dalam bilik tersebut, 2 pensyarah iaitu seorang dari fakulti aku dan seorang lagi dari fakulti Pengurusan, seorang wakil dari MARA dan seorang dari BIP.

Kami berdua mulanya diberi masa 3 minit untuk memperkenalkan diri dan after that, kami diminta menerangkan tentang business idea yang ingin dilakukan sekiranya terpilih menyertai program Master ini. So, dalam masa 3 minit ini, masing2 cuba menjual kebolehan diri dan untuk sesi business idea, kami menerangkan tentang projek yang ingin dilaksanakan. Aku cuba untuk meyakinkan panel terhadap keistimewaan projek aku ini.

Aku lebih menerangkan tentang keistimewaan projek seperti mesra pengguna, mesra alam, boleh menjana keuntungan berganda, target pengguna dan sebagainya.Secara overallnya, aku lebih menerangkan tentang business plan dan target rancangan aku untuk jangkamasa 3-5 tahun ini.

Selepas sesi penerangan business idea, tibalah giliran untuk bersoal jawab. Aku ditanya tentang pelbagai soalan terutamanya dari pihak BIP dan MARA. Pensyarah ada juga tanya soalan tetapi tak banyak pun. Mula2nya soalan mereka berkisar tentang projek aku itu, tentang macamana benda itu beroperasi, berapa kos pembinaan dan peluang dalam market. Semua soalan2 itu aku boleh jawab dengan tenang dan baik.

Then bila masuk kepada soalan tentang transport, mobiliti, kelas dan kursus yang dibuat di tempat BIP, aku 'kalah' disitu. Mereka lebih bertanyakan tentang keadaan aku samada aku mampu @ tak datang kuliah, mampu pergi lawatan dan ulang-alik dari satu tempat ke satu tempat. Bila sampai bab inilah yang aku 'lemah dan kalah'.

Apa yang aku mampu jawab adalah aku akan berusaha sedaya upaya untuk cuba datang ke kuliah dan aku mungkin akan mintak kawan2 untuk membantu. Ini soal mobiliti dan kemudahan aku untuk berulang-alik ke kuliah, bukan tentang hal projek. Kalau hal projek, aku rasa takde masalah tapi hal untuk ke kuliah inilah yang menimbulkan sedikit masalah. Kuliah bukannya di fakulti aku, di luar kampus pengajian aku.

After that, kami sebagai calon diberi pula peluang untuk bertanya dan aku mengambil peluang ini untuk bertanyakan samada adakah pihak BIP boleh menimbangkan untuk membuat kuliah di fakulti aku supaya senang untuk aku ulang alik ke kuliah. Daia menjawab, sometimes perlu juga buat kelas di BIP itu kerana segala kemudahan sememangnya tersedia disitu tetapi pihak BIP akan menimbangkan permohonan aku untuk cuba membuat kuliah di fakulti aku.

After that, tamatlah sesi temuduga aku. Selang beberapa minit, aku terjumpa semula dengan kawan OKU aku itu yang juga baru selesai temuduganya. Dia berkata, dia juga ada ditanya tentang soalan tentang transportation, tempat kuliah dan sebagainya. Aku fikir, memang kami dah tak boleh nak elak masalah ini dan pihak BIP juga rasanya tentu kurang berkemampuan untuk melaksanakan pertukaran tempat kuliah. Yelah, pihak mereka pun ada kekangan2 tertentu juga.

So, itulah sesi temuduga aku hari ini. Aku rasa mungkin aku tak dapat sambung Master ini berdasarkan masalah dari pihak aku sendiri serta kekangan pihak mereka. Walaubagaimanapun, think positive,berdoa dan bertawakal. Itu sahaja yang mampu aku laksanakan sekarang. Insyaallah...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...