Saturday, July 4, 2009

PANGGILAN TEMUDUGA...


3 Julai 09. Alhamdulillah... Syukur aku panjatkan kepada Allah SWT kerana hari ini aku ada menerima email daripada pihak pengurusan yang bertanggungjawab terhadap urusan Master ku. Aku dikehendaki datang untuk sesi temuduga pada 14 Julai nanti di tempat mereka pukul 8.00 pagi. Alhamdulillah...

Walaupun perkara ini bukanlah suatu jaminan yang aku boleh sambung belajar, yang pasti sedikit sebanyak berita ini telah cukup untuk menggembirakan hatiku. Yelah dari sebelum ini, jangankan nak tahu tarikh temuduga, statusnya pun masih lagi kabur, ada atau tak ada program ini.

After aku terima email itu, aku dicall oleh staff pengurusan tersebut untuk memberitahu tentang tarikh temuduga tersebut. Dia memberitahu bahawa surat2 akan dihantar kerumahku dikampung. Dia juga ada memberitahu tentang waktu dan tempat untuk temuduga. So, tarikh temuduga adalah 14 Julai tinggal 10 hari sahaja lagi untuk temuduga tersebut.

After mendengar khabar tersebut, aku call ayahku untuk berkongsi berita gembira ini. Hm... mungkin sesetengah pihak menganggap ini baru temuduga, belum tentu lagi aku akan terpilih. Takpelah, memang benar ini baru temuduga dan aku pun belum pasti akan terpilih. Namun bagi aku, setidak-tidaknya aku sudah tidak perlu terfikir-fikir tentang status permohonan Master ku. Apa yang aku perlu fikirkan sekarang ini adalah proses temuduga aku itu, biarlah berjalan lancar dan aku terpilih untuk menyambung pelajaranku.

Kawanku yang kini sebilik dengan aku juga amat gembira dengan berita tersebut. Yelah, kes dia pun sama jugak dengan kes aku. Sama2 menunggu status program tersebut. Sama2 tension dan tertekan. Aku rasa dengan adanya balik program ini, aku tak perlu tangguh kepada intake Disember untuk sambung belajar. Walaubagaimanapun, aku tak pasti samada panggilan temuduga ini adalah untuk intake Julai ataupun intake Disember. Lupa pulak aku nak tanya staff yang call tadi. Apa2 pun, mintak2lah ianya adalah intake Julai. Kalau tak, aku maybe kerja sambilan dulu.

Aku cadang untuk pulang ke kampung dalam 2-3 hari lagi untuk settlekan apa2 perkara yang perlu. Yelah, kalau surat temuduga itu sampai dikampung, aku mesti pulang ke kampung untuk tengok apa yang perlu aku dapatkan dan bawa untuk sesi temuduga itu. So, aku pun contact seorang kawanku untuk teman aku balik kampung. Alhamdulillah... dia sudi bantu.

Petang itu, pensyarahku ada call kawan sebilikku untuk berbincang tentang kerja sambilan, buat projek. So far, projek yang terdekat adalah bernama 4Siswa yang akan dilancarkan pada Pesta Konvo bulan Ogos nanti. Apa yang aku tahu, projek itu dah settle, cuma perlukan orang untuk buat proses maintenance dan jadi pembantu admin sahaja.

Ada satu projek yang lain adalah untuk Content Management, just buat maintenance dan update je, sistemnya pun dah ada. So, aku cadang dengan kawanku itu untuk ambil salah satu dari projek tersebut. Yelah, kerja sementara yang aku buat buku sekarang ini pun just sebulan je, after that, aku kena cari kerja lain pulak sebagai sambilan. Bukan soal duit dan gaji yang aku kisahkan, yang penting adalah pengalaman berkerja, pengalaman kena marah dan pengalaman untuk aku menyerap seberapa banyak tekanan kerja.

Tekanan kerja dengan tekanan menunggu status Master adalah berbeza. Tekanan menunggu status adalah dalam keadaan aku yang tak boleh buat apa2 pun, just tunggu dan berdoa saja. Tekanan kerja adalah tekanan yang aku hadapi di alam kerja, seberapa banyak yang boleh aku timba pengalaman berkerja. Apa pun tentang kerja sambilan itu, aku belum pasti lagi. Aku mungkin akan ambil satu projek dan buat secara sambilan.

Walaubagaimanapun, aku tetap tak boleh berasa berpuas hati dulu. Selagi aku belum confirm dapat sambung Master, aku masih lagi berada dalam zon yang kurang selamat dan perlu lebih usaha lagi serta perlu beberapa back up plan lagi. Aku takut, yang dikejar tak dapat, yang dikendong pula keciciran. Aku masih lagi perlu menyediakan rancangan lain seandainya aku tak dapat sambung Master.

Apa pun, mendengar berita adanya temuduga, sudah amat menggembirakan hatiku. Alhamdulillah....


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...