Friday, July 3, 2009

TENGOK PERBENTANGAN...


1 Julai 09. Hari ini ada pembentangan projek akhir dari jabatan MIS, so aku bercadang nak pergi tengok. Perbentang pertama bermula pukul 8.30 pagi. Aku contact kawanku dari kolej lain untuk datang membantu aku untuk pergi ke fakulti. Alhamdulillah, kebetulan dia juga berhajat untuk ke fakulti untuk siapkan projeknya. So, kitaorang set masa pukul 8.30 pagi.

Apabila jam menunjukkan pukul 9.00 pagi, baru kawanku itu sampai, dia bangun lewat katanya. Takpelah, janji dapat jugak pergi tengok. So, sampai kat fakulti, aku dah terlepas untuk pembentang pertama. Dia adalah kawanku yang sama supervisor denganku. Aku tak sempat nak tengok sistemnya. Tapi dengar khabar, ok jugaklah projeknya cuma perlu dibuat pembetulan minor je. Alhamdulillah....

After that, aku pergi lepak kejap kat makmal, tempat kawan2ku berkumpul. Mereka dari jabatan lain tapi kitaorang rapat jugak. Dari situ, aku sempat sembang2 dengan beberapa kawan yang sedang menyiapkan projek masing2. Mereka semua kebanyakkanya dah siap sistem mereka tetapi masih buat beberapa ubahsuai, kira macam last touch up lah. Sambil2 tu jugak, aku sempat komen beberapa sistem kawan2ku. Yelah, aku pun bukannya pandai pun, setakat komen tu bolehlah skit2.

Ada antara mereka yang aku tengok memang power sistem mereka terutamanya bila melibatkan device. Macam2 tools yang mereka gunakan untuk menyokong sistem mereka. Bagi aku, ianya adalah satu pengalaman yang baiklah seandainya kita boleh mengaplikasikan device dan tool lain dalam meningkatkan mutu sistem kita.

Pukul 11.00 pagi, aku sekali lagi pergi tengok pembentangan kawanku. So, secara overalnya, aku boleh katakan oklah dia punya sistem. Cara perbentangan pun ok, mampu menjawab soalan yang ditanya oleh pihak penilai. Sistem yang dibangunkan pun ok jugak, lebih untuk kanak2 (sistem dia melibatkan pembelajaran kanak2). Cuma adalah serba sedikit yang bagi aku kurang sesuai terutamanya dari segi interface dan pemilihan warna serta saiz font. By the way, jika sistem mampu beroperasi dengan baik, masalah kecil itu tadi tak ada masalah.

After kawanku ini present, aku sempat bertanya tentang bagaimana cara dia buat satu part itu. Kalau aku, aku ada cara aku sendiri tapi mungkin caranya berbeza sedikit. Dia beritahulah caranya, then cara dia itu agak berbeza sedikit dengan cara aku. Alhamdulillah... tak sia2 aku datang, dapat juga belajar ilmu baru yang boleh aku manfaatkan.

After that, aku sempat jugaklah tengok perbentangan beberapa orang lain yang kebanyakkanya adalah pelajar cina. agi aku, secara overalnya, sistem mereka bagus cuma sometimes nampak agak berbeza sedikit jurang kehebatan sesama mereka. Ada yang sederhana dan ada yang terlampau advance. Nampak jurangnya. Tapi bagi aku projek mereka memang power malahan ada sesetengah part yang aku sendiri pun tak sure samada aku juga mampu membuatnya.

So, after tamat semua perbentangan, aku pun pulang dengan kawanku. Sampai dibilik, aku termenung seketika tentang kawan2 ku yang ambil short sem ini semata2 untuk settlekan projek mereka. Bagi aku mereka bukan tak pandai dan tak tahu cara membuatnya. Mungkin masa semester lepas, mereka inginkan sistem mereka betul2 complete dan boleh beroperasi sepenuhnya. Disebabkan itu, ada sesetengah mereka terpaksa extend untuk short sem ini.

Bagi aku, tak kisahlah samada extend atau tidak, yang penting, kerja yang kita lakukan adalah bukan sekadar melepaskan batuk di tangga sahaja. Biarlah kita menghasilkan sesuatu yang berjaya untuk digunapakai dan bukan semata2 asal siap je. Ssetengah mereka mengambil risiko untuk ambil short sem ini.

Masa aku tengok perbentangan tadi, ada seorang penilai itu memberitahu 'jangan asyik berfikir dan berfikir tanpa bertindak melakukan apa2 sedangkan biarlah berfikir dan buat terus apa yang difikirkan. Sometimes, terlalu berfikir tak mendatangkan apa2, mesti try and error, kalau error, try lagi'. Macam tulah lebih kurang bunyinya.

So, bagi aku, tak sia2lah aku datang tengok perbentangan mereka. Kepada kawan2ku yang sudah bentangkan projek masing2, aku ucapkan tahniahlah atas usaha keras kamu semua. Semoga kamu semua terus success. Insyaallah....


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...