Saturday, August 8, 2009

JOM SEPAKAT RUMAH BARKAT...


17 Syaaban 1430 Hijriah. Alhamdulillah... Hari ini aku rasa amat gembira sekali kerana berpeluang menyertai program kemasyarakatan yang dikendalikan oleh Kelab Penyayang yang dah aku sertai sejak dulu lagi. Program kali ini dinamaksn sebagai Jom Sepakat Rumah Barkat. Objektif program ini adalah untuk membantu Rumah Barkat dalam bergotong royong dan mengecat 2 buah blok belajar anak2 yatim tersebut.

Terlebih dahulu biarlah aku story sikit tentang Rumah Barkat ni. Nama panjangnya adalah Pertubuhan Anak2 Yatim Johor dan merupakan rumah yang menempatkan anak2 yatim area Johor Bharu. Mempunyai ramai anak2 yatim yang terdiri daripada segenap lapisan umur iaitu dari sekolah rendah hinggalah ke sekolah menengah.

Sehari sebelum program ini, malamnya kitaorang dah berkumpul kat bilik kelab sebagai persediaan terakhir tentang apa yang ingin dibuat, pembahagian ahli mengikut tugasan dan sebagainya. Malam itu jugaklah kitaorang bersama2 buat banting, sediakan poster, design sikit2 untuk sudut pembelajaran dan sebagainya. Malam itu pun dah kecoh sebab ramai jugaklah ahli yang datang dan masing2 buat lawak sambil buat kerja. Last sekali semua berair mata sebab potong bawang. Agak kelakar...

Program ini asalnya dijangka disertai seramai lebih kurang 50 orang(tak silap aku la) tapi disebabkan ada sesetengahnya ada test, maka bilangannya berkurangan kepada 20 lebih sahaja. Pergi dengan bas universiti. Ada juga kutip derma untuk menampung berbelanjaan bahan dan alhamdulillah... penasihat kelab kami sudi sponsor cat yang dibeli. So, dah jimat dah sikit kat situ. Program ini pulak bercadang untuk mengecat 2 blok bangunan 2 tingkat pembelajaran diorang.

Hari ni, pukul 7.30 pagi kitaorang dah berkumpul untuk naik bas menuku ke Rumah Barkat. Sampai kat sana, kitaorang mulakan aktiviti kitaorang dengan bersenamrobik. Senamrobik ini dibuat oleh semua ahli dan beberapa anak2 yatim disini. Dalam 10-15 minit, selesai je senamrobik, terus kitaorang buat pembahagian tugasan bersama2 dengan anak2 yang sukarela membantu.

Aku sebenarnya kat bahagian decoration kat dalam kelas belajar tapi aku taknak, aku nak join bahagian mengecat, baru best.Ada 4 bahagian semuanya iaitu bahagian mengecat bangunan, dekorasi dalaman bilik belajar, gotong-royong mencuci halaman dan memasak. Aku dan beberapa kawan yang lain start mengecat dinding luaran blok belajar mereka after mengenalpssti mana yang perlu dicat dan warna apa.

Aku lebih suka cat pakai roller je, senang dan cepat nak cat. Dalam banyak2 kawasan tu ada kawasan yang cukup mencabar kesabaran aku iaitu kena cat celah2 susunan bata(memang design bangunan itu berbentuk batu bata), cat pulak pakai berus melukis. Wah...cukup lama untuk siap. Memang kena pakai berus lukisan sebab roller dan berus cat tak dapat nak catkan bahagian2 sempit dan kecil macam itu.

Walaubagaimanapun, aku just mampu mengecat bahagian bawah2 je iaitu setakat yang aku mampu capai dengan tanganku sahaja. Aku mengecat sambil duduk atas simen, bukan duduk atas kerusi roda, so memang rendahlah. So, aku just buat setakat yang aku mampu sampai jelah. Seluar aku pulak, of courselah dah kotor dengan lantai2nya sekali dan cat2 yang menitik kena pada seluar.

After siap satu bahagian, terus ke bahagian lain pulak. Agak banyaklah bahagian yang perlu dicatkan. Bukan sahaja dinding malahan pintunya sekali. Untuk bahagian2 tinggi, kawanku2 yang lain settlekan, aku just buat setakat kawasan yang boleh aku buat. Proses mengecat menjadi lama sebab ada sesetengah kawasan yang perlu dicat sebanyak 2-3 kali kerana cat dikawasan tersebut terang, so tak dapat ditindan, terpaksa buat 2-3 lapisan, baru ok.

Bila tiba time lunch, kitaorang semua berhenti dan makan didewan makan Rumah Barkat tersebut. Untuk solat Zuhur pulak, kami solat kat suraunya, after that terus sambung buat kerja balik. Bila dah masuk sesi petang, kami dah start masuk ke bahagian tingkat 2 bangunan. Aku tak naiklah ke tingkat 2, aku masuk dalam bilik belajar dan tolong2 dalam bahagian dekorasi pulak dan kadang2 sambung balik cat mana2 bahagian yang belum complete lagi.

Walaubagaimanapun, kami tak sempat untuk menghabiskan kerja2 kami. Pukul 5.00 petang, kami dah terpaksa pulang kerana bas dah datang untuk menjemput kami. Yelah, kalau ikut perancangan, seramai 50 ahli yang akan join dan kalau mengikut perkiraan tersebut, memang sempatlah but ahli yang dapat join hari ini just half je. Ada pulak untuk sesetengah bahagian tu kena pakai berus lukisan dan ada yang perlu ditindan 2-3 kali. That's why kami tak berapa sempat nak completekan semua task yang dirancang.

After sedikit upacara penghargaan ringkas kepada Pengetua Rumah Barkat, kami semua terus pulang. Dalam bas, aku tengok ada sesetengahnya tertidur kepenatan. Aku pun terlena jap. So, bagi aku, hari ini amat bermakna buat diriku kerana aku sedikit sebanyak ada membuat kerja2 amal seperti ini. Satu perkara yang aku agak kesalkan ialah kalaulah aku ini agak tinggi @ normal, tentu lebih banyak perkara yang aku boleh bantu.

Bukan aku sedih kerana ketidakupayaan aku @ takdir aku tapi yelah, kalaulah aku lebih tinggi, tentu lebih banyak area yang aku boleh cover. Walaubahaimanapun, aku bersyukur kerana dengan keadaan aku sekarang ini pun, aku sudah menyumbang sesuatu yang termampu untuk aku laksanakan, aku dah buat sedaya upaya aku.

So, kat sini aku letakkan beberapa keping gambar untuk tatapan. Hari ini penat tapi enjoy.


Gambar1: Menyiapkan banting

Gambar2: Mengecat pintu

Gambar3: Mengecat dinding

Gambar4: Aku dan kawanku

Gambar5: Sukarela dari anak2

Gambar6: Hampir siap


2 comments:

  1. salam adik, itu kira banyak jugaklah adik wat.. mmg kalau camni akan jadi seronok kan, aktiviti camni mmg baik

    ReplyDelete
  2. jimi bangga la ngn ko!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...