Monday, August 10, 2009

LAMAN SOSIAL - PART 1...


19 Syaaban 1430 Hijriah. Semalam... fuh, ramai betul kawan2 aku yang online kat Facebook. Ada 34 orang yang tengah online masa tu termasuk 12 yang idle. Satu rekod bagi aku yang selama ini paling tinggi pun just cecah dalam belas2 orang je. Kebanyakkanya bercerita tentang masalah pet society dan majlis konvo yang bakal berlangsung tak lama lagi. Ada sesetengah itu pulak asyik uploadkan gambar yang tengah posing dengan pakaian konvo masing2. Pendek kata ramailah yang online dengan agenda dan interest masing2.

Aku pun boleh dikatakan pengguna tegar internet jugak tambahan kat kolej aku dapat capaian internet yang disedikan oleh pihak universiti. Then kalau tak dapat pun, aku still boleh guna broadband untuk capaian internet. Pendek kata, memang 24 hours lah aku online kecuali time tidur atau pergi kuliah.

Aku bukannya apa, sometimes aku terfikir tentang laman sosial yang bagaikan menjadi satu trend dikalangan remaja zaman sekarang ini. Silap2 haribulan seorang pengguna je ada 3-4 akaun laman sosial yang mereka create. Yelah, free kan, apa susah. Bagi aku, penggunaan laman sosial ini ada baik dan ada buruknya. Sama macam aku jugak sebelum ini.

Aku sebelum ini takde pun akaun dimana2 laman sosial. Then aku create satu kat Friendster dengan harapan just nak contactmember2 sekolah je yang dah lama tak contact. Yelah, mana tau kan, nanti bila dah dapat contact, boleh buat reunion. So, lama kelamaan aku main Friendster, aku dah semakin ketagih. Boleh dikatakan dalam sehari itu wajib bukak sekali akaun aku. Matlamat asal aku juga dah agak terpesong.

Dulu just niat nak add kawan2 sekolah je, tapi sekarang ni bukan setakat kawan, kawan punya kawan punya kawan dan punya kawan pun aku add. Niat pulak confirm dah lari jauh, sekarang dah banyak add perempuan2 je. Yelah, lelaki kan, normallah tu. Sama jugak dengan perempuan, mesti ramai add lelaki.

Lama-kelamaan, aku create akaun Facebook pulak Yang ini lagi menarik dan asyik. Kita boleh chat terus dengan kawan2 kita dan ada pelbagai game@kuiz yang amat interaktif. Maka makin layanlah aku dan semakin laralah aku dengan laman2 sosial maya ini. Aku masih lagi teringat, dulu sewaktu aku takde akaun laman sosial ini, after solat Maghrib, aku selalu jugak baca Surah Yaasin sementara menunggu azan Isya'. Tapi sekarang ini, after selesai je solat Maghrib, terus online.

Bila aku dah sedar tentang hakikat ini, aku cuba berubah sedikit demi sedikit. Tak dinafikan bahawa aku sekarang ini still boleh dikatakan masuk kat alam maya ini 24 hours. Tapi aku cuba buat perkara2 lain walaupun aku berstatus online. Aku taknak membiarkan diri aku hanyut dengan dunia rekaan musuh islam ini.

Ada suatu ketika itu, aku tak tau dimana silapnya, akaun Friendster dan Facebook aku tak dapat diakses. Wah... bukan main tension lagi aku. Aku takleh nak buat apa2, just wait and see ajelah. Tengok, bukan main lagi penangan laman sosial ini sampaikan boleh dikatakan kalau tak bukak sehari, rasa macam ketagihan pulak. Rasa tension dan marah pun ada.

Aku tak nafikan bahawa penggunaan laman sosial ini ada baik dan ada buruknya. Bergantung pada individu tersebut tentang niat dan matlamatnya cuma apa yang pasti, jika cara kita mengangani ketagihan(bagi yang dah ketagih macam aku ni la) itu tidak betul, kita akan manjadi semakin melarat. Kita mungkin akan terpesong dalam hal ini jika niat tak berapa kukuh. Aku tak kata bahawa pengguna lain juga akan gagal mengawal diri mereka tetapi perkara ini susah untuk dikawal melainkan mereka betul2 hebat, tak macam aku.

So, penggunaan laman sosial yang tidak terkawal(macam aku la), boleh mengakibatkan kelalaian, kealpaan dan mungkin lebih teruk lagi akan menjadi suatu gegala yang tidak sihat pula seperti mengurangkan interaksi dan komunikasi dengan masyarakat sekeliling dan sebagainya. Aku tak kata bahawa laman sosial ini semuanya buruk, ada baiknya.

So, untuk post kali ini aku just story tentang keburukannya but insyaallah... aku akan cuba mengupas pula tentang kebaikkan laman sosial ini terutamanya dari perspektif seorang usahawan. Insyaallah...


1 comment:

  1. salam.. akak tak berapa faham lagi ngan facebook ni, tak selalu bukak kalau ada email baru bukak

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...