Wednesday, August 12, 2009

LAMAN SOSIAL - PART 2...


21 Syaaban 1430 Hijriah. Ok, kali ini aku nak bercerita pulak tentang laman sosial seperti yang aku janjikan sebelum ini. Tentu ramai yang tertanya2 kenapa aku nak bercakap tentang laman sosial ni sampai ada part2 pulak? Intersting sangatkah lman sosil ini? Sebelum ini banyak kita diberitahu tentang keburukkan laman sosial ini especially kepada diri aku sendiri pun tapi why aku still berminat nak bercerita tentangnya?

Bagi aku, sesuatu perkara itu mesti ada baik dan buruknya, bergabtung kepada bagaimana cara kita menggunakannya. Niat, matlamat dan caranya amat penting kerana jika silap haribulan, boleh lalai jadinya kita ini. Tak payah tengok contoh jauhlah, cukup tengok diri aku sendiri. Lama-kelamaan, aku pun semakin lara dan lalai dengan perkembangan laman sosial ini. Dulu akaun laman sosial pun tak ada, tapi sekarang ini 3-4 akaun ada.

Bila kita sudah ada 3-4 akaun, of course kita akan mengorbankan beberapa lama mungkin untuk view, update perkembangan, add dan sebagainya. So, sudah tentu itu semua boleh dikatakan sebagai membuang masa. However, seperti yang aku katakan tadi, setiap satu ada baik buruknya. Tak bolehlah kita just tengok dari segi negatifnya sahaja. So, kali ini aku nak story pulak pasal kebaikkannya.

Dianggarkan statistik 2008, hampir 200 million(sekarang ini tak taulah berapa) yang mempunyai akaun laman sosial seluruh dunia dan yang famous adalah Facebook. Cuba bayangkan kalau kita mempunyai kawan dari serata Malaysia(tengok dalam negara dahlah), tentu beribu2 atau berpuluh ribu.

Dari perspektif usahawan, semua ini adalah network kita sebenarnya. Cuba bayangkan seandainya kita menjual satu produk dan iklankan kat laman sosial ini, berapa orang yang akan melihat produk kita? Aku tak bercerita dari segi jualan, tapi dari segi promotion dan marketing. Ramai orang akan melihat produk kita jika kita cuba iklankan kat laman sosial ini.

Tak payahlah kita try add ads untuk jualan itu sebab sometimes kena bayar tapi buatlah promosi kat page2 foto pun dan memadai. Lagipun kan kita boleh letakkan seberapa banyak gambar kan dalam Facebook kita itu, so apa salahnya kita create satu folder foto dan iklankan kat dalam laman tersebut? Dari segi cara untuk berjual beli pula, bergantunglah pada kita macamana nak handle, cuma apa yang aku ingin highlightkan kat sini adalah network yang besar kat laman sosial boleh membantu proses marketing kita.

Bebaru ini ada kawanku yang sediakan ebook tentang cara2 untuk membuat Google Adsense. Aku pun baru nak try berjinak2 dengan Google Adsense cuma tak berapa pasti lagi tentang hukum halal haramnya serta bagaimana business model yang digunapakai untuk menguruskan transaksi kita itu. Yelah, nak buat apa2, mesti tahu dulu halal haramnya, jangan buat dulu baru nak check.

So, aku pun cadang nak letakkan jugak iklan GoogleAdsense ini kat blog aku seandainya beberapa perkara yang berkaitan dengan berjaya aku ketahui. Tapi kalau tak letak pun takde masalah, aku bukannya terdesak sangat nak cari wang tambahan pun, just nak try je then blog aku ini pun bukannya ramai pun yang baca, takdelah semeriah chedet.cc tu.

Itu kebaikkan dari segi keusahawan, dari segi sosial pulak? Of course kita boleh contact kawan2, chat dengan mereka, cari kawan2 lama yang dah lost contact dan yang penting adalah kita still boleh berhubungan dan berinteraksi dengan kawan2 kita walaupun bukan secara bersua muka.

Aku tahun lepas pun, melalui penggunaan Friendster, berjaya jugak contact kawan2 semasa sekolah rendah dan buat gathering masa raya last year. Alhamdulillah... ramai jugaklah yang datang, adalah dalam 30-35 orang. Semuanya bermula dengan contact secara biasa2 je kat Friendster, then perkara ini semakin tersebar dengan mudahnya. Bila dah ramai, terus organize satu gathering, memang happy sangatlah dapat jumpa kawan2 lama ini.

So, aku rasa, itu adalah memadai untuk aku perihalkan tentang kebaikkan laman sosial ini. Setiap sesuatu perkara itu ada baik dan buruknya. Bergantunglah juga pada bagaimana seseorang individu itu melihat akan laman sosial ini seterusnya dari segi penggunaannya. Lain orang, lain pendapat kan? So bag aku, jika kita pandai menggunakan laman sosial ini untuk tujuan yang baik seperti menambahkan network, berjumpa kawan2 lama, berdakwah dan sebagainya, mesti tak ada masalah.

Tentang buat duit itu pula, aku tak berapa pasti dari segi hukum halal haramnya but aku akan try cari bahan bacaan dan buat kajian tentangnya. Kalau ok, boleh jugaklah aku try cari duit sikit melalui blog aku ini. Insyaallah... mudahan2 semuanya ok.


2 comments:

  1. salam adik.. akak pun dok lah layan tenet ni tengok kalau2 ada peluang buat niaga hee

    ReplyDelete
  2. salam..sy js nk ckp psl google adsense tu..klo saudara nk masukkan, teruskanlah. tp post xleh guna BM sbb dia x support BM..nnt dia block. huhu..cuma bgtau. klo saudara dh tau, aggaplah sbg peringatan. =)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...