Tuesday, August 18, 2009

MAJLIS KONVOKESYEN UTM KE 43...


27 Syaaban 1430 Hijriah. Hari ini merupakan hari gembira dan bersejarah bagi diriku. Hari ini merupakan hari yang ditunggu2 oleh graduan. Hari ini merupakan hari yang mana kawan2 dan keluarga berkumpul untuk meraikan pelajar. Hari ini hari yang sesuai untuk berjumpa pensyarah dan mengucapkan apa2 yang patut, biasanya ucapan terima kasih adalah wajib. Hari ini hari konvokesyen aku.

After subuh, aku terus bersiap sedia. Kemeja hitam berseluar hitam ditutupi blazer gelap tebal dan jubah konvo labuh, fuh, panas betul. So, aku pukul 6.40 pagi, aku contact staff kolej dan pukul 7.30 kami sampai di Dewan Sultan Iskandar. Sampai kat dewan, aku menunggu sekejap staff yang handle aku untuk majlis konvo ini then bila dia sampai, aku terus pergi ke belakang dewan kerana aku akan start dari belakang pentas, bukan ikut laluan seperti pelajar lain.

Pukul 8.30 pagi, bermulalah upacara perasmian untuk sesi 6(18/8-pagi). Majlis dimulakankan dgn nyanyian Negaraku dan doa. After that, ucapan oleh Pro-Canselor dan Naib Canselor. After that barulah majlis penyampaian dimulakan dengan Fakulti Kejuruteraan Kimia, Fakulti Sains Geoinformatik dan akhirnya Fakulti Sains Komputer. Tiba je giliran aku, staff itu terus tolak aku manakala ada seorang lagi yang tahan pelajar dari belakang supaya tak clash barisan.

Bila tiba je giliran aku, tepukan gemuruh diberikan oleh hadirin dan hadirat dewan. Para pensyarah fakulti aku dan tak ketinggalan juga kawan2 aku ada yang bersorak. Memang kuatlah bunyi tepukan yang diberikan. Saat aku menerima sijil dan bersalam dengan Pro-Canselor, hadirin dewan semua berdiri dan bertambah gemuruh lagi tepukan. After that, aku pun masuk ke laluan lain, juga dibelakang pentas kerana tak ada laluan untuk kerusi roda kat situ.

Alhamdulillah... Selesai sudah majlis penerimaan ijazah sarjana muda aku. After that, aku pun keluar dari dewan dan berjumpa dengan abang aku dan isterinya. Aku diberitahu kemungkinan ada reporter yang akan datang untuk interview aku tapi tak pasti samada reporter itu datang atau tidak. Staff tersebut mintak aku tunggu sekejab, then kalau dah lama sangat, assume batal ajelah sebab dia sendiri pun tak dapat contact reporter tu untuk hari ini.

Aku sambil2 tunggu tu, sempat jugaklah bergambar sekejab kat area sekitar dewan, masjid dan bangunan pentadbiran. Sempat jugaklah aku bergambar dengan beberapa kawanku yang lain. Ada juga pelajar dan keluarga lain yang aku tak kenal pun tapi minta untuk bergambar dengan aku. Aku tak kisah, maybe mereka nak buat kenangan agaknya. Ada juga hadirin yang terdiri dariada ibu bapa pelajar yang datang kepadaku untuk bersalaman dan mengucapkan tahniah kepadaku. Kata mereka, mereka bangga dengan aku. Alhamdulillah...

Jam sudah menunjukkan pukul 12 tengahari, reporter itu pun tak de lagi, then aku call staff, dia kata takpelah, maybe takde kot,aku boleh pulanglah kalau nak pulang sekarang. So, aku dan abang aku buat keputusan untuk pulang ke bilik kolej sekejab dan pergi melawat saudara sebelah isteri kakak ipar aku kat Pasir Gudang. After that, bertolaklah kitaorang ke Pasir Gudang. So, walaupun letih, panas berpeluh namun aku sungguh gembira hari ini.

Aku sedar, aku tak mungkin dapat sampai ke tahap ini tanpa kuasa Maha Esa lagi Maha Pengasihani. Dorongan keluarga, bantuan kawan, cikgu dan pensyarah serta pihak universiti sendiri amat penting dalam membantu aku menjejakkan kaki ke majlis ini. Tanpa semua ini, tak mungkin aku akan dapat hadir ke majlis seumpama ini serta menerima anugerah ini. Alhamdulillah...

So, aku harap dan berdoa supaya semua pihak yang telah membantu aku samada secara langsung atau tak langsung agar dilimpahi dengan rahmat daripadaNYA. Budi baik mereka semua tak mampu aku balas, hanya DIA sahaja yang Maha Berkuasa. So, apa2 pun, Alhamdulillah...


3 comments:

  1. assalamualaikum...
    tahniah !!! hidup jimi !!!
    alhamdulillah...dah konvo pun kan..smg berjaya dan terus berjaya...
    sy dpt bayangkn dan rasakan bagaimana awak dapat temukan gemuruh...sy amat berbangga dgn awak..teruskan perjuangan dlm kehidupan..

    ReplyDelete
  2. salam adik.. tahniah, teruskan perjalanan ini dgn lebih kejayaan

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...