Tuesday, August 4, 2009

PENERANGAN SUBJEK...


13 Syaaban 1430 Hijriah. Alhamdulillah... Hari ini sudah masuk hari kedua kuliahku untuk pengajian Master ini. Hari ini tak ada apa2 jugak, just briefing tentang subjek projek pada sebelah petangnya. Pada sebelah paginya pulak, kelas dibatalkan tetapi nasib baik diberitahu awal2, kalau tak sia2 ajelah pergi, kelas takde. So, agak menarik penerangan ringkas subjek hari ini, itu yang rasa nak share kat sini ni.

Mula2 adalah penerangan tentang subjek, objektif subjek dan matlamat program Master ini, bilangan minggu kuliah dan buku2 yang boleh dijadikan rujukan. Program Master ini lebih kepada projek(menghasilkan produk sendiri) dan jarang ada exam dan tak ada pun final exam. Markah lebih kepada kerja kursus, program mentor, lawatan industri dan projek.

So pada asasnya, subjek ini tak ada exam pun, just ada projek je. Projeknya pulak adalah mencari seberapa banyak idea, menentukan apa yang best tentng idea2 tersebut dan pilih the best one untuk dibentangkan. Nampak macam takdelah susah sangat tapi... nak dapatkan satu idea yang solid serta boleh dikomersialkan itulah yang susahnya. Idea itu pulak mestilah yang belum ada lagi, barulah boleh diistilahkan sebagai 'Blue Ocean'. Kalau yang sudah ada pun, mestilah kita upgradekan perkara tersebut.

Seandainya aku mempunyai banyak idea, idea itu akan ditapis, di polish dan dinilai oleh beberapa pensyarahku. Selepas sesi penilaian, hanya satu idea yang akan dikenalpasti yang boleh dijadikan projek akhir. Idea inilah yang akan di developkan menjadi produk. Produk itu pulak, seboleh2nya biarlah dikomersilkan.

After that mulalah diberikan tugasan. Minggu ini setiap orang mesti ada blog sendiri yang menceritakan kehidupan sendiri dan pengalaman sepanjang mengikuti program Master ini. So, aku bercadang untuk berikan address blog ini jelah, malas pulak nak create blog baru. Then, maybe after this blog aku ini akan lebih kepada life dan experience aku sepanjang belajar Master ini. Yela, aku pun sememangnya berpanglipulara tentang life aku pun kat blog ini, mana ada hal lain. Kat blog inilah luahan aku, apa yang aku fikirkan, apa yang aku baca, semua ada dalam blog ini.

So, that's why aku taknak create a new blog, jadi kerja pulak aku nak sentiasa update 2 blog pada satu masa dan pensyarah aku pun beritahu, tak kisah bagi kat dia address blog sedia ada pun as long as blog itu di updatekan dan blog itu menceritakan tentang life kita. Ok, itu adalah tentang tugasan.

Sekarang adalah sesi beramah-mesra dan bercerita. Jeng...jeng...jeng... Bab inilah yang paling kelakar dan best tadi. Dimulakan dengan kawanku, dia bercerita tentang pengenalan dirinya, target life dan akhir sekali adalah idea asas yang ingin dilaksanakan. Idea asas ini tak semestinya ini yang dipilih untuk projek, maybe akan bertukar2 lagi mengikut keadaan. Kat bab inilah banyak acara mengomen dan mengutuk secara bergurau. Memang agak kelakarlah.

Biasalah kan, sesi mengomen dan mengutuk. Tapi mengutuk pun bukanlah yang jenis pedas2 pun, bukan dengan niat untuk menjatuhkan maruah atau moral kita pun, just nak bagi clearkan sikit idea tersebut dan dibuat dalam bentuk kutukan santai, baru tak boring. Komen yang diberi pulak adalah lebih menjurus kepada permasalahan yang mungkin wujud seandainya idea tersebut dilaksanakan dengan begitu sahaja tanpa ada research tambahan.

So, dalam sesi ini banyaklah idea2 yang keluar, ada yang logik dan ada yang tak logik. Idea aku? Awal2 lagi dah kena kutuk. Idea aku adalah untuk menghasilkan intelligence farm untuk ayam kampung. Kena kutuk pulak oleh pesyarahku, dia kata ingatkan reban tu ada pintu automatik la, ada air-cond la macam2lah kena. Ada jugak ingatkan idea aku itu just untuk build sistem je, bukan untuk build that reban. Adoi.... kelakar la pulak dengar komen pensyarahku tadi. Hm.... maybe mereka tak nampak lagi kot potensi idea ini kot. Chewah... nak back up lagi tu....

Ada jugak idea yang power2 macam buat device speech recognition, buat Al-Quran untuk OKU penglihatan, buat device untuk ukur kandungan mineral tanah, sistem sms, detection chip untuk laptop dan sebagainya. Yang paling menarik perhatian aku adalah Al-Quran untuk OKU penglihatan. Ini kerana sedikit sebanyak hal yang berkaitan dengan OKU penglihatan dan web, aku ada buat dalam final projek aku untuk Degree semester lepas. So, sedikit sebanyak aku tahu tentang relationship antara OKU penglihatan dengan web.

So far, setakat ini ajelah untuk malam ini, insyaallah next time aku akan bercerita tentang satu lagi perkara lucu semasa sesi mengomen tu, especially masa bahagian aku. However, harap2 untuk kawanku yang berhajat untuk buat projek Al-Quran untuk OKU penglihatan tu akan berjaya. Seandainya anda semua ada idea2 untuk dikongsikan, silalah beritahu, maybe idea2 anda dapat dibangunkan dan dapat dimanfaatkan oleh semua. Insyaallah...


1 comment:

  1. salam.. bagus kan kalau dapat wat projek terutama Al Quran untuk OKU penglihatan. Macam2 teknologi yg mampu membantu warga OKU ni

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...