Sunday, August 16, 2009

PESTA KONVO...


25 Syaaban 1430 Hijriah. Tadi aku dan beberapa kawanku sempat pergi ke pesta konvo yang dibuat kat padang kawad universiti. Asalnya dari semalam lagi nak pergi tapi disebabkan tiada kenderaan maka dibatalkan dan malam tadi baru ada kenderaan. Malam ini malam minggu, so memang ramai orang kat sana.

Aku bertolak dari bilik asrama after Isya' dan sampai kat sana, tempat parking kereta semua dah penuh, so terpaksalah cari tempat parking yang jauh sikit. Aku taklah berapa kisah sangat tapi kesian aku tengok kawanku yang OKU bertongkat ini, penat dia berjalan jauh. Dia dahlah tak berapa larat sangat, kena pulak yang perlu berjalan jauh dari tempat parking ke kawasan pesta.

Dalam perjalanan, sempat tengok pertunjukkan bunga api dari tapak pesta konvo tu. Agak lama pertunhjukkan tersebut, adalah dalam 30 saat. Aku dapat bayangkan bahawa setiap dentuman itu mewakili wang yang terang2 di'bakar' dan dibazirkan. Agaknya berapa ribulah jumlah wang yang digunakan untuk pertunhjukkan tersebut. Kan elok kalau duit tersebut digunakan untuk buat perkara lain seperti menampung subsidi untuk membantu pelajar menyewa tapak gerai ke, masuk tabung masjid ke, buat kerja2 amal ke... Takpelah, malas aku nak komen panjang2.

Sampai je kat pesta konvo, kawan OKU itu tadi terus cadang nak makan terus kat mana2 gerai. Mungkin lapar dan penat berjalan kot, that's why terus ajak makan. So, berhentilah kitaorang kat gerai makan dan terus order suo. Member aku tu makan... mak oi....

So, after makan kitaorang pun decide nak pusing2 dulu sambil2 beli apa2 yang patut. Aku pun takdelah nak shopping sangat, just kalau boleh nak cari blazer atau jaket yang murah2 je, jenis bundle je. Banyak kedai yang menjual pakaian tapi majoritinya, adalah dalam 90% adalah kedai pakaian untuk perempuan. Ada kedai yang jual pakaian lelaki tapi sikit je. Itupun kedai itu jual baju jenis borong, RM5/helai dan RM8/2 helai.

Pusing punya pusing, akhirnya adalah jugak 2 gerai yang jual baju blazer dan jaket itu. Aku try pakai beberapa blazer dan jaet yang ada kat situ tapi tak padan. Dari segi saiz badan dah ok tapi lenganya singkat sangat, tak sesuai langsung. So, pilih punya pilih, takde jugak yang sesuai dari segi lengannya. Dari segi harga memang dah murah dah, dalam RM35-RM50 je. Tapi yelah, murah macamana sekalipun, kalau dah tak padan, buat apa nak beli.

After that, kitaorang singgahkat gerai buku, gerai jam dan macam2 lagilah.Kat kedai buku, banyak buku2 yang berkaitan dengan keagamaan, motivasi dan ucapan2 tokoh. Member aku sempat beli 2 buah buku. Aku takde beli apa2 pun, nak beli buku pun, aku bukannya ada masa pun nak baca, beli hari ini 3-4 minggu kemudian baru berkesempatan baca, itupun kalau sempat habis.

Dalam banyak2 gerai itu, kat tengah2 tapak pesta ada beberapa gerai besar yang khas untuk penaja utama sempena pesta konvo ini iaitu Celcom. Macam2 promosi yang dibuat oleh Celcom dari penjualan top up, broadband dan sim card. Tawaran broadband yang dilakukan amat menarik. Contohnya satu modem broadband yang harga kat pasaran adalah RM 199 tapi kat sini offer sampai serendah RM 89 je. Kalau beli top up RM 30 keatas pulak dapat payung atau t-shirt free. Pendek kata, memang promosi habis2anlah Celcom.

After that, kawanku itu sudah penat dan minta berehat kat tempat rehat yang disediakan. Tapi aku dan kawanku yang lain still lagi pusing2 dan kitaorang janji untuk jumpa kembali kat situ bila timenya dah tiba. So, aku dan kawanku yang lain2 terus pusing2 lain. Srmpat jugaklah singgah kat gerai makanan, beli apa2 yang patut.

After that, jam sudah menunjukkan pukul 12 malam, so kitaorang decide nak pulang, dah lewat. After that, sekali lagi kawan OKU tu terpaksa berjalan jauh. Yelah, dah nak buat macamana, parking dah penuh, terpaksa parking kat area jauh sikit. However, kitaorang semua happy sebab still lagi berkesempatan untuk perji ke pesta konvo kali ini. Macam2 karenah manusia yang ada kat situ, baik dari segi gelagat penjual mahupun pengunjung. Satu malam yang menarik. Alhamdulillah...


1 comment:

  1. salam adik.. kawan tu walau tak larat tapi dapat jalan jauh heee

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...