Friday, August 14, 2009

RAPTAI MAJLIS KONVO...


24 Syaaban 1430 Hijriah.Semalam ada majlis raptai untuk konvokesyen universiti yang ke 43. Aku dan kawanku yang OKU ini pun pergi jugak bersama2 dengan seorang staff kolej. Upacara raptai itu sepatutnya bermula jam 8.00 pagi tapi aku sampai pukul 9.00 pagi kerana terlupa nak contact staff kolej tersebut. Kawan aku contact pukul 8.30 dan pukul 9.00 baru bertolak. Sampai2 je kat Dewan Sultan Iskandar(DSI), la... ramai lagi yang baru datang, sama kes dengan aku, datang lewat.

So, aku terus masuk ke dalam dewan dan bila dah masuk, hampir separuh dewan dah ada student tapi banyak lagi kerusi yang kat area2 depan yang kosong. Biasalah, jenis student kita ni susah dan taknak duduk depan. Susunan dewan dah complete, cuma ada sedikit lagi pengubahsuaian yang dibuat oleh para petugas dewan.

Kat depan sekali, ada pegawai konvo yang tengah berucap. Kat tepi kiri dan kanan dewan, dah ada staff yang berpakaian rasmi konvo untuk melakukan demo upacara majlis dan upacara penerimaan sijil. Alhamdulillah... aku ingatkan aku dah terlewat untuk dengar apa2 taklimat tapi rupanya taklimat dan upacara pun baru nak mula. So, tak ketinggalanlah untuk dengar peraturan dewan dan majlis konvo.

Disebabkan sekarang ini musim penyakit H1N1, para graduan digalakkan untuk memakai mask semasa beratur tapi sebelum naik pentas, mask itu mestilah ditanggalkan sekejap. Yelah, takkanlah nak ambil sijil dan bergambar dengan keadaan pakai mask, kurang sesuailah. After dah terima sijil itu, pakailah semula mask itu. Jadi pemakaian mask adalah amat digalakkan dan tanggalkan sekejab semasa terima sijil itu.

After selesai taklimat, kami membuat demo untuk majlis itu. Pegawai tersebut menceritakan tentang kronologi yang akan berlangsung dalam dewan itu yang dimulai dengan ketibaan Tuanku Canselor dan dif2 terhormat. After that nyanyian lagu kebangsaan dan bila dah selesai semua, barulah upacara penerimaan sijil bermula. Bermula dengan pelajar Ph.D dan Master, after that barulah pelajar Degree dan Diploma. Semuanya ada tarikh dan sesi tersendiri, bergantung pada kursus pengajian kita.

Demo berlangsung sebanyak 2 kali,satu bersam2 dengan pelajar dan satu lagi khas untuk staff sahaja. After that, aku sempat berjumpa dengan pegawai lain yang khas untuk handle majlis ini. Aku dan kawanku memberitahunya bahawa kami perlu menggunakan kerusi roda semasa upacara penerimaan sijil itu. Aku pakai kerusi roda elektrik dan kawanku pakai kerusi roda yang manual. Perkara ini sama seperti majlis konvo aku yang Diploma dulu. So just nak make sure semuanya berjalan lancar, yelah kitaorang sesi pagi selasa nanti, takut2 pihak pengurusan tak sempat nak handle semua.

Bila semuanya selesai, kitaorang pun keluar dari dewan dengan bantuan seorang pengawal keselamatan. Bila dah kat luar, kitaorang terus ke booth tempahan gambar. Tempahan gambar boleh dibuat after majlis konvo tapi dah alang2 datang, buat teruslah. Disebabkan kawasan menuju ke booth tersebut tiada kemudahan ramp, seorang staff yang handle booth tersebut datang untuk membantu. Sambil2 itu, baru aku teringat nak ambil gambar suasana majlis raptai. Alahai, kat ewan tadi lupa pulak, so just ambil gambar kat area2 dataran jelah.

So, sempatlah ambil beberapa keping gambar just untuk kenang2an. After that kitaorang pulang semula ke kolej pukul 11-12 tengahari. So, kat sini aku sisipkan bersama 2 gambar yang sempat aku capture.


Gambar1: Booth foto.


Gambar2: Ada booth pameran dan jualan


1 comment:

  1. salam adik.. seronok kan kalau selalu bersama kekawan dalam aktiviti

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...