Monday, September 28, 2009

AHLI KELUARGA...


9 Syawal 1430 Hijriah. Ada kawanku bertanyakan tentang nama adik-beradikku dalam komen post yang lalu. Oklah, aku rasa bolehlah aku share serba sedikit tentang background aku dan keluargaku. Lagipun aku rasanya tak pernah lagi kot beritahu apa2 tentang family aku kat blog aku ni. Aku ada 10 adik beradik(termasuk aku), 4 lelaki dan 6 perempuan dan aku yang paling comel, paling montel dan paling manja dalam keluarga aku, biasalah anak bongsu.

Abang long aku bernama Rujhan, dia seorang doktor pakar kanak2 di Kota Bharu Medical Centre. Mendapat pendidikan dalam bidang perubatan di USM. Memiliki 2 intan payung yang masing2 melahirkan 4 dan 3 orang anak, so semuanya 7 orang cahaya mata. Anaknya yang paling tua dah tingkatan 4 dan paling kecik baru nak mula bercakap. Isterinya seorang nurse dan seorang lagi cikgu di sekolah menengah. Seorang yang amanah dan sentiasa membantu ahli keluarga yang lain. Rumahnya juga dekat je, kat area Kota Bharu jugak.

Nombor 2 adalah kakakku yang bernama Ruzani. Dia seorang cikgu bahasa English di sekolah menengah di Kota Bharu. Suaminya juga seorang penolong kanan sekolah tapi sekolah yang berbeza. Mempunyai pendidikan dalam bidang akaun di oversea tapi menjadi cikgu. Mempunyai 5 cahaya mata, 3 perempuan dan 2 lelaki. Seorang kakak yang boleh mendengar permasalahan adik-beradik yang lain. Dalam ramai2 adik-beradikku, ekonomi keluarganya paling stabil, biasalah, jaga akaun kan.

Rusni adalah nombor 3 dalam family aku. Dulu dia kerja di Celcom tapi sekarang merupakan seorang cikgu sekolah rendah di Shah Alam. Mendapat pendidikan dalam bidang Logistik dan kemudiannya masuk ke UPSI untuk menjadi pendidik. Suaminya seorang polis tapi agak tinggi jugaklah pangkatnya, pernah menjadi bodyguard DYMM Sultan Kelantan dan sekarang berada di Bukit Aman. Ada 3 cahaya mata, seorang perempuan dan 2 lelaki. Seorang kakak yang amat prihatin terhadap aku.

Yang keempat adalah seorang jurutera(civil engginering) lulusan UTM Skudai jugak, namanya Ruzman. Sebelum ini dia kerja dengan sebuah anak syarikat Tabung Haji tapi dia berhenti di sana. Dia membuka sebuah kilang kayu getah(sawmill) kecil2an di Kelantan. Aku tak pasti isterinya kerja sebagai apa tapi ok jugaklah kerjayanya. Ada 4 cahaya mata yang comel2, seorang lelaki dan 3 perempuan.Menetap di Cheras dan sekarang dia ada involve dalam satu projek empangan di Pahang. Dia seorang abang yang mengambil berat tentang kebajikan adik2nya.

Ruzainun adalah yang kelima. Dia belajar tak tinggi sangat kerana berkahwin dalam usia yang muda, maklumlah dah sampai jodoh. Dia berkahwin dengan seorang pengusaha kedai makan. Sekarang ini mereka sekeluarga mempunyai kedai makan yang agak ramai sambutannya kerana kedainya special pada masakan ayam kampung, itik serati dan burung puyuh. Ada 7 cahaya mata, 3 lelaki dan 4 perempuan dan salah seorang anaknya belajar di sekolah pondok. Dia seorang kakak yang tak lokek dengan wang.

Yang keenam adalah seorang nurse di Hospital Kuala Lumpur yang bernama Ruzimah. Tak silap aku, dia ada ambil bidang kejururawatan kat Johor tapi aku tak sure kat kolej kejururawatan yang mana satu. Suaminya seorang doktor psychiatrist(doktor sakit jiwa), juga di HKL. Ada 2 cahaya mata, seorang perempuan dan seorang lelaki. Dia sekarang ini tinggal di KL dan seorang kakak yang penyayang serta amat menitikberatkan tentang kebersihan. Setiap kali dia datang melawat aku semasa kat UTM KL dulu, mesti dia marah2 tengok keadaan bilik aku yang macam tongkang pecah.

Ketujuh adalah seorang suri rumah sepenuh masa, Ruzima namanya. Dia tak belajar tinggi jugak sebab kerja dengan mak cik aku. Suaminya kerja sebagai penyembelih ayam dan dia juga sekarang ini sudah ada penternakan ayam sendiri, kadang2 dia ada juga membantu kat kilang sawmill abang aku tu. Ada 4 cahaya mata yang tak dengar kata, 2 lelaki dan 2 perempuan. Kakakku ini seorang yang prihatin tentang budak2, memang sesuai menjadi pengasuh.

Yang kelapan bernama Ruzi. Mendapat pendidikan di Maktab Perguruan kat Terengganu dan sekarang ini memikul tanggungjawab dalam handle kanak2 pra sekolah, lebih kurang kanak2 level tadika. Isterinya juga sama, seorang cikgu pra juga tapi sekolah yang berbeza. Sekarang ini menetap di Temerloh, Pahang. Dia seorang abang yang amat bertanggungjawab terhadap aku, apa2 hal dia yang turun dulu untuk membantu aku kalau ada apa2 masalah. Setakat ini belum ada cahaya mata tapi aku sentiasa mendoakan agar dia cepat dapat anak, Insyaallah...

Ruziana adalah yang kesembilan. Dia ini pendidikannya tak tinggi. Dia masih belum berkahwin dan sekarang ini tinggal bersama ayahku. Semenjak ketiadaan ibu aku, dialah yang menjaga makan minum dan pakai ayahku. Dia seorang yang penyayang dan mudah rapat dengan budak2. Anak2 saudara aku semuanya suka dengan dia tapi dia ini sometimes emosional sikit.

So itu adalah serba sikit tentang ahli keluargaku. Aku? Of course la bakal Dato', hehehe... Insyaallah...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...