Thursday, September 17, 2009

BALIK KAMPUNG...

27 Ramadhan 1430 Hijriah. Alhamdulillah... selang beberapa hari lagi kita sbagai umat Islam di negara ini akan menyambut kedatangan Syawal pula. So, as a student atau siapa2 saja yang berada diperantauan tentu sudah balik kampung untuk beraya bersama keluarga tercinta. Begitu jugak dengan aku, aku awal2 lagi dah beli tiket bas yang disediakan oleh phak universiti, so price pun murah la, dalam rm45 sedangkan kalau ikut harga tiket bas luar ada la dalam rm 85. Alhamdulillah... dan terima kasih kepada pihak pengurusan universiti kerana begitu prihatin dalam membantu pelajar untuk pulang berhari raya ini.

Sebelum aku bertolak kat tempat perhentian bas kat FAB, aku dah mintak kawanku uruskan tentang teksi atau apa2 kenderaan untuk ambil aku dari kolej ke FAB, then ada sedikit masalah yang berlaku. Apa pun, aku tak nak story lagi apa masalah tu, aku akan ceritakan that problem on next post, untuk yang ini just aku nak story tentang perjalanan aku balik kampung je.

Ok, aku balik dengan bas universiti dan bersama2 dengan 4 lagi kawan2ku. Semuanya satu geng la dgn aku. So, pukul 6.00 petang, kitaorang naik satu bas dan bertolak waktu itu. Pukul 7.06 minit, dah azan menandakan dah masuk waktu berbuka tapi kitaorang still tak sampai lagi tempat untuk berbuka tapi nasib baik sebab aku dah prepare bawak buah kurma dan air mineral, so just makan sikit kat atas bas dan bila dah sampai kat perhentian Machap, baru kitaorang turun makan. Solat Maghrib dan Isya' buat kat situ teruslah.

Bila aku sampai kat Machap tu, kitaorang solat dulu, buat Maghrib dan Isya' terus. After solat, baru beli makanan. Harga kat situ, mak oi... mahal jugakla... Aku ambil nasik+1/4 telur dadar+ayam sup, semuanya rm 10.00. Tapi yelah, nak buat macamana, dah terdesak nak bukak puasa then kebetulan pulak kedai tu je yang ada jual nasik, so that's why diorang mark up harga. Takpelah, orang yang business yang letak harga keterlaluan ni biasanya tak lama kot...

So, after settle makan, kitaorang teruskan lagi journey ke Pantai Timur. Sewaktu dalam bas, tiba2 ada tirisan air yang keluar. Aku tak kenalah air tu tapi kawan sebelah aku yang kena. Agak basah jugaklah baju dia. Beritahu driver dan pembantunya pun takleh nak buat apa2 jugak, just boleh diorang tolong lap2 kan sikit la. Rupanya air dari air-cond tu yang tersejat dan tiris kat tepi tu, that's why ada air yang keluar tapi sekejap ajelah, after that kembali ok.

Jam dah pukul 12.30 malam tapi aku still tak boleh nak lelapkan mata dalam bas tu, just boleh tengok pemandangan malam ajelah. Bukan aku je yang tak tidur, ada lagi orang lain yang senasib dengan aku, tak dapat tidur. Kawan sebelah aku dah nyenyak dah walaupun seluar dia agak basah. Pukul 1.30 pagi, sekali lagi bas berhenti. Kata driver, berhenti untuk sahur, after this bas takkan berhenti lagi dah.

So, kitaorang pun turunlah sekali lagi untuk bersahur walaupun perut still lagi kenyang. Sempatlah order maggie goreng dan milo suam. Kawan aku tu sempat lagi order bihun sup padahal kata dah kenyang. Takpelah, asalkan tak berlapar waktu pukul 5 pagi nanti. After selesai makan, kitaorang pun sekali lagi meneruskan perjalanan kami. Waktu ini dah masuk kawasan negeri Terengganu dah. Bila mula2 nak bertolak tu, hujan cukup lebat, semua lena termasuk aku.

Kalau malam Lailatul Qadar malam tu, alamatnya melepaslah semua kitaorang satu bas tu, semua lena diulit mimpi beranginkan air-cond berselimutkan jaket. Melepaslah kitaorang untuk dapatkan malam seribu bulan tu. Yelah, nak buat macamana, perut kenyang, hujan pulak tu ditiambah dgengan suasana air-cond, fuh... memang lenalah. Sedar2 je dah pukula 5.00 pagi. Time tu baru segar sikit mata, masa tu dah masuk negeri Kelantan dah.

So, bas berhenti yang last adalah kat depan stadium. Aku dan kawan2ku menumpang teduh kat bangunan Kelantan Trade Centre (KTC), berhadapan dengan stadium. Aku pun terus call abang aku untuk datang menjemput aku, masa tu hujan still lebat lagi tapi suasana dah agak berubah, dah agak cerah. Alhamdulillah... abang aku pun sampai dan terus pulang kerumah. Alhamdulillah....