Tuesday, September 8, 2009

CREATIVE INDUSTRY...


18 Ramadhan 1430 Hijriah. Semalam ada pensyarahku menegur kami, student2 usahawan ini tentang blog yang dihasilkan. Hampir kesemua dari kami menghasilkan blog tetapi tidak @ jarang membincangkan tentang business atau apa yang kami pelajari sepanjang program master ini. So,dia mintak sangatlah untuk kami, para blogger ini menyumbangkan sesuatu yang kami perolehi daripada program usahawan ini. So, aku membuat keputusan untuk berkongsilah dalam beberapa post berikutnya ini tentang program usahawan ini dan apa yang telah aku pelajari.

Pernah dengar Creative Industry @ Industri Kreatif? Creative Industry umumnya adalah suatu industri yang berfokuskan kepada penciptaan dan pengumpulan produk yang mempunyai intellectual property(IP). Industri ini merangkumi beberapa sektor utama seperti pengiklanan, senibina, seni, rekabentuk, komunikasi, filem, perisian, video game, muzik, tv dan fesyen. Ini adalah rangkuman besar industri ini dan of course ada lagi dia punya 'anak2' dibawah bidang2 ini.

Bagi usahawan yang ingin menceburi diri dalam industri ini mestilah mempunyai beberapa ciri seperti berikut:

  1. A clear idea tentang jenis perniagaan yang ingin diceburi.
  2. Siapa potential clients kita dan macamana kita nak exposekan hasil kerja kita kepada mereka?
  3. Siapa yang akan buat kerja2 ini, samada diri sendiri atau ada pihak2 tertentu yang dibayar?
  4. Mestilah berfikiran terbuka dan boleh menerima kritikan.

Ok, sekarang, aku akan jelaskan tentang keempat-empat ciri tersebut. Untuk idea yang jelas tentang jenis perniagaan yang ingin kita ceburi, kita mestilah mengenalpasti apakah perniagaan yang ingin kita usahakan. Kita mesti fikirkan bahawa adakah kita mempunyai kemahiran/ilmu untuk run kan perniagaan tersebut? Kita mesti fikir adakah kita boleh laksanakan idea perniagaan tersebut? Idea perniagaan kita mestilah boleh dipasarkan/dikomersilkan dan mempunyai permintaan dari pengguna supaya perniagaan kita boleh bertahan lama.

Untuk mendapatkan idea perniagaan yang jelas tersebut, kita mestilah buat kajian tentang trends semasa, permintaan pasaran dan cuba buat secara sketch terlebih dahulu tentang idea tersebut. Jika kita dah mengenal pasti permintaan pasaran, bolehlah mula buat perancangan asas. Cara nak buat perancangan asas itu, nanti aku akan ceritakan kat another post.

Bila kita dah buat serba sedikit tentang kajian trends semasa dan permintaan pasaran, kita mestilah mengenalpasti siapa yang akan beli/guna produk kita itu. Sebagai contoh, kalau produk kita itu berjenis gajet/berteknologi, mungkin client kita adalah remaja dan golongan professional. Bila dah kenalpasti potential client kita, kita mestilah mula rancang bagaimana untuk pasarkan dan buat promotion terhadap produk kita itu. Promotion nak buat macamana? Itu adalah bergantung kepada jenis produk kita dan budget yang ada.

Untuk menghasilkan produk kita, kita mestilah mempunyai ilmu/kemahiran tentang perkara tersebut. Boleh kalau kita takde ilmu pun tapi seelok2nya, biarlah kita ada ilmu asas tentangnya. Bila dah ada ilmu asas, bolehlah kita cari pihak2 tertentu seperti pihak teknikal, pakar dan sebagainya untuk menghasilkan produk tersebut. Bila dah terhasilnya prototaip/completed product, bolehlah kita memasrkan produk tersebut mengikut perancangan kita.

Apa yang penting adalah, mula2 dapatkan idea yang betul2 jelas dan tetap terhadap jenis bidang perniagaan yang ingin kita ceburi. Bila dah dapat idea tersebut, cuba sketch dan buat perancangan asas. Perancangan asas itu adalah dengan buat market research, know the potential client dan identify pihak yang boleh menghasilkan produk tersebut. Kalau boleh, kita buat sendiri bagaimana untuk tukarkan idea itu kepada bentuk produk siap, kalau tak pandai buat, carilah pihak yang boleh buat.

After that, bolehlah mula buat produk tersebut atau at least buatlah prototaip. Bila dah dapat produk siap, bolehlah cuba memasarkan produk tersebut dan perkara penting disini adalah teknik marketing serta promotion adalah sangat penting. Ini demikian kerana kalau produk kita bagus sekalipun, kalau tak pandai promosi, orang takkan beli jugak.

Ok, let's me explain tentang cara yang aku suka lakukan dalam mencari idea dan seterusnya cuba turn that idea into business. Mula2, fikirkan industri apa yang ingin diceburi, sebagai contoh, industri fesyen(aku ada idea industri lain tapi ini sebagai contoh sahaja). Aku akan listkan seberapa banyak problem dalam industri fesyen ini. Apa2 masalah yang melibatkan industri fesyen, aku akan listkan, tak kira samada problem itu besar atau kecil.

Cara untuk buat list itu ada banyak. Boleh cari kat internet, buku, jurnal, suratkhabar dan buat interview/survey. Ok, bila dah ada banyak masalah yang kita dah listkan (let's say ada 60 masalah), cuba kenalpasti 10 masalah kritikal/utama yang kita boleh katakan masalah yang 'hot' dan perlukan solution segera. Bila dah dapat 10 masalah hot tersebut, cuba fikirkan bagaimana cara untuk solvekan masalah tersebut.

So, itu je perkara yang perlu kita lakukan untuk dapatkan a clear idea terhadap industri perniagaan yang ingin kita ceburi. Perkara penting dsini adalah adakah kita berpengetahuan, mampu buat dan sebaginya. Kalau tak mampu buat sekalipun, takpe, just fikirkan dulu solution tersebut, mampu tak mampu itu cerita lain.

So, itu adalah penerangan simple tentang creative industry. Aku boleh kata bahawa menceburkan diri dalam industri ini bukan senang tapi kalau kita dah faham tentang asas bagaimana untuk turn your idea into business, benda ini boleh dibuat dan menjanjikan keuntungan yang lumayan.

Insyaallah, next post aku akan terangkan bagaimana untuk buat kajian tentang trends semasa atau lebih dikenali sebagai market research. Aku cuba berkongsi apa yang aku tahu, untuk mengetahui lebih lanjut, bolehkan cari kat internet, cubalah explore sendiri, at least kita perlu usaha. Kalau kita usaha, insyaallah... kita boleh lakukan.


1 comment:

  1. salam.. tgh dok ternganga.. konpius.. maklum ler tak gheti ler sgt akedemik nih.. syabas adik

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...