Monday, September 14, 2009

MAJLIS BERBUKA PUASA KELAB...


24 Ramadhan 1430 Hijriah. Dah agak lama aku rasa aku tak update blog ini. Aku sejak kebelakangan ini agak sibuk dngan kelas dan tugasan yang semakin menimbun. Kelas adakalanya dari pagi hingga malam iaitu dari 9.00 pg-12.00 tgh, 2.00 ptg-5.00 ptg dan sambung pula waktu malam dari 8.15 mlm hingga 10.30 mlm. Balik kelas je, terus solat Isya' dan tidur, memang tak larat nak buat apa2 pun. Ok, sebelum ini aku ada beritahu untuk bercerita tentang Pre-Seed Fund tapi aku rasa better aku tangguhkan dululah untuk beri laluan kepada aku untuk bercerita tentang Ramadhanku sehari dua ini. Baru ini, Kelab Penyayang yang aku sertai ada buat meeting tentang aktiviti terdekat yang ingin dilakukan sepanjang Ramadhan dan raya ini. Meeting dibuat pada pukul 10.00 malam, after selesai solat tarawih dan dibuat kat bilik kelab. So, kami ada bincang tentang 2 program pilihan samada program berbuka puasa bersama Rumah Barkat atau buat majlis hari raya terus di rumah penasihat kelab.

Bincang punya bincang, akhirnya kami sebulat suara untuk buat program majlis sambutan aidilfitri memandangkan tempoh dah suntuk untuk buat perancangan buka puasa. Lagi pun buat masa ini ada ramai ahli yang tak available kerana sesetengahnya ada kelas dan test. Walaubagaimanapun, keadaan persekitaran rumah penasihat kelab itu perlu disurvey dahulu untuk membuat perancangan selanjutnya.

After that, kami bincang pula perkara buka puasa antara ahli kelab sendiri pada minggu depan (minggu ni la). Kitaorang decide untuk buat pada waktu terdekat dan makanan adalah ditanggung sendiri. Kami just plan biasa2 je untuk program bukak puasa ni, just simple2 je, takde kertas kerja pun. So kami telah lantik seorang ahli junior sebagai ketua program tu. Ala, tugasnya tak susah pun, just cari tempat yang sesuai kat area arked dan letakkan tikar.

So, semua ahli diminta untuk berkumpul pukul 6.30 petang (tak silap aku la...) dan makanan adalah sendiri2, tak ada budget yang diperuntukkan, yelah untuk diri sendiri je, takkanlah nak ambil duit tabung kelab semata2 untuk isi tembolok sendiri kan... So, after aku tamat kelas pukul 5.00 petang hari itu, pukul 5.30 petang lak ada kawanku yang juga ahli kelab datang ambil aku untuk ke bazar ramadhan yang berdekatan.

Pusing punya pusing, pukul 6.30 pun kitaorang pun selesai membeli serta terus pergi ke bilik kelab. Ingatkan dah ada orang, ingatkan dah ada tikar, rupa2nya langsung takde apa2. Bila call ketua program, dia pun kat bazar lagi. So, mana2 ahli yang ada masa tu terus bincang2 jelah apa2 yang patut. After that, kitaorang decide untuk buat kat depan bilik kelab jelah dengan hamparkan tikar serta kertas mahjong.

Bila ketua sampai je dekat2 nak bukak puasa tu, dia buat muka blur dan selamba pulak, macam tak ada apa2 yang berlaku. Alahai... langsung tak ada rasa apa2. Nasib baik masa itu ada seorang kawan kami yang handle dan jadi ketua sekejab yang tolong arrangekan apa2 yang patut. Time azan berkumandang, alhamdulillah... dapat makan sama2.

After siap2 makan, kitaorang pun berkemas2lah. Alhamdulillah... kali ini ketua itu telah menjalankan tugasnya dengan baik dengan menyapu sampah dan buang sampah. Kali ini semuanya gotong-royong. So, aku pun bila fikir2 balik, maybe ini juga adalah kesilapan kami sebagai ahli senior (aku dah dikira alumni tapi still join lagi aktiviti) kerana tidak menjelaskan kepadanya apa yang patut dilakukan, kami just beritahu tugasan secara umumnya sahaja dan memandangkan dia adalah junior, mungkin dia tak tau lagi apa yang dia patut buat.

So, secara kesimpulannya, aku happy dapat berbuka puasa bersama2 ahli kelab ini. Tahun lepas, kitaorang buat kat luar tapi tahun ini buat kat dalam kampus ajelah sebab tak cukup kenderaan untuk support ahli. Walaupun buat kat dalam kampus je, kemeriahan tetap dirasai dengan gelak tawa dan gurauan ahli semua. Overallnya, aku puas hati la, alhamdulillah... So, kat bawah ini aku ada lampirkan beberapa keping gambar semasa aktiviti bukak puasa tu sebagai kenang2an.

Untuk aktiviti kelab kami yang seterusnya adalah sambutan majlis aidilfitri yang akan diadakan after raya nanti. Tarikh tepat tak sure lagi sebab kena buat survey rumah itu dulu, ada kemudahan surau atau tak dan sebagainya. Dalam program ini kami merangcang untuk buat secara penuh perbincangan dan perancanganlah, takut2 ada masalah yang tak dijangka mungkin tibul. Manalah tau kan...

By the way, aku akan pulang berhari raya di kampung halaman yang dah lama aku tak jenguk tu. Aku akan pulang pada 16hb petang dan insyaallah sampai pada pagi 17hb. Aku balik dengan bas universiti bersama2 dengan kawan2ku.


Gambar1: Berkumpul dulu di bilik kelab


Gambar2: Sabar menanti azan


Gambar3: Dah nak bukak dah...


Gambar4: Tengah rekod video


Gambar5: Antara makanan tambahan yang ada

1 comment:

  1. salam adik.. tu yg seronok kan bila makan beramai2

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...