Friday, September 11, 2009

MARKET RESEARCH...


21 Ramadhan 1430 Hijriah. Dalam post aku yang lalu, ada aku bercerita tentang creative industry iaitu bagaimana untuk mencari idea perniagaan seterusnya turn that idea into business. Walaupun post aku itu taklah detail sangat tapi at least aku harap dapatlah memberi gambaran kepada semua bagaimana untuk kita generate idea dan menceburkan diri dalam perniagaan industri kreatif ini. So, dalam post yang lalu, aku ada beritahu tentang buat basic plan termasuklah buat market research, jadi untuk post kali ini, aku akan storylah tentang market research ini.

Market research ni secara umumnya bolehlah aku katakan tentang suatu bentuk kaedah untuk mencari dan mengumpul maklumat tentang perniagaan ataupun customer kita. Ramai orang mengatakan bahawa market research dilakukan setelah kita menyiapkan produk kita dan semasa kita ingin mempromosikan produk kita. Andaian itu adalah salah sebenarnya. Hal ini demikian kerana sesuatu jenis perniagaan yang baru ingin kita ceburi mestilah membuat terlebih dahulu market research ini.

Market research ini mestilah dilakukan selepas kita berjaya mengenal pasti apakah bidang perniagaan yang ingin kita ceburi dan selepas kita memutuskan produk apa yang ingin dibuat/dijual. Market research ini dilakukan pada awal fasa pemilihan bidang perniagaan dan penghasilan product adalah supaya product yang ingin kita hasilkan/jual tersebut sudah confirm mempunyai permintaan daripada pengguna. Jika kita tidak membuat market research atau buat lewat, kita tidak tahu adakah produk tersebut boleh diko,ersilkan atau tidak. Kita tidak tahu adakah produk kita itu ada permintaan atau tidak. Maka, market research amat penting dan mesti dilakukan pada awalan lagi.

Ada 2 jenis utama data market research ini iaitu primary dan secondary. Primary adalah data market research yang kita cari atau buat sendiri (questionnaire, survey, interview dan sebagainya) manakala secondary pula adalah dari pihak luar (biasanya dibeli) ataupun data yang sedia ada (ada internal dan ada external). So, untuk melakukan market research ini (primary), ada banyak cara sebenarnya dan bagi aku, aku lebih suka kaedah Exploratary yang bermaksud kita tak tahu apa2 data tentang bidang perniagaan atau produk yang ingin kita hasilkan itu.



Gambar1 : Proses market research.


Ok, gambar diatas menunjukkan proses untuk membuat market research. Mula2, kita mesti kenalpasti apakah masalah yang ada sebenarnya. Kenal pasti masalah yang ingin kita tahu/selesaikan dan setkan objektif research kita itu. Objektif biasanya ada dalam 2-3 pun dah ok. Untuk step 1 dan 2 ni, korang taknak buat pun takpe sebenarnya, ini aku cerita dari pengajian aku je, that's why nampak macam sedikit formal. Untuk business korang pun, terpulanglah nak buat atau tak step 1 dan 2 ni. Bagi aku, better buatlah, as our reference.

Ok, untuk design questionnaire, pandai2lah design sendiri, aku nak ajar pun ambil masa dan agak panjang jugaklah sebab ini dah masuk satu bab baru. So, untuk buat soalan tu, pandai2lah buat sendiri, aku tak ajar dan soalan pun bergantung jugak kepada problem serta objektif yang ingin kita selesaikan.

After kita siapkan questionnaire tu, buatlah seberapa banyak fotokopi yang diperlukan. Buatlah sebanyak mana sasaran kita untuk orang yang akan jawab questionaire tu. Bila dah collect semua jawapan tu, buatlah pulak analisis mengikut apa yang kita kehendaki. Analisis itu pulak dibuat mengikut topik dan kalau boleh, buatlah carta ke, graf ke atau apa2 ajelah yang difikirkan sesuai. Anggaplah semua ini kita buat laporan berdasarkan keputusan analisis kita itu.

After that, gunakanlah result analisis kita itu untuk tujuan perniagaan kita. Kita boleh gunakan hasil tersebut untuk buat apa2 yang perlu samada untuk buat produk ke, untuk buat sampel atau apa2 ajelah. Kita jugak boleh jual sebenarnya hasil kajian kita tu. Jangan terkejut jika aku katakan bahawa ada banyak company yang kerjanya adalah untuk buat market research ni. Ada sesetengah pulak menyediakan cara untuk kita buat market research secara online lagi tu, then of course la kena caj. So, kalau kita boleh cari pihak lain pulak yang berminat dengan hasil laporan market research tu, why not kita jual, boleh jugak duit.

Ok, tamat bab market research. Next post, aku cadang nak nukilkan tentang Pre-Seed Fund pulak, yang mana ianya adalah dana fund yang boleh kita mohon untuk business kita. Nilainya adalah RM150k. So, insyaallah, next post aku akan bincangkan tentang Pre-Seed pulak.


1 comment:

  1. salam adik, nak wat pasaran kene ler research bg cari yg sesuai kan

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...