Friday, September 4, 2009

MY BEST FRIEND BIRTHDAY...


14 Ramadhan 1430 Hijriah. Hari ini merupakan hari yang amat bermakna bagi diri kawanku yang merupakan roomateku. Hari ini merupakan hari ulang tahun kelahirannya yang ke 25. Ternyata umur kita saban hari semakin bertambah dan setiap detik yang berlalu sudah tidak dapat diulang lagi. So, disebabkan hari ini merupakan hari bahagianya, aku berkeinginanlah untuk berkongsi serba sedikit tentang diri roomateku ini.

Aku mula mengenali susuk tubuh ini pada hari kedua aku mendaftar di universiti ini dan sewaktu itu dia datang bersama saudaranya. Bila aku sudah mengenalinya, dia seorang yang peramah dan suka membantu orang lain walaupun dia juga adalah OKU.

Dia asalnya normal, then pada waktu tingkatan 1-2, badan dia mula mengalami perubahan dan menyebabkan sering sakit2. Waktu itu masih belum tahu penyakitnya. Then dia terpaksa membuat operation di tulang belakang dan pinggulnya. After that, pengajiannya amat teruk terjejas sedangkan dia adalah pelajar MRSM yang aktif bersukan. Tapi, yelah, setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya, mungkin kita je yang tak tahu.

So, sepanjang perkenalan aku dengannya, banyaklah perkara yang aku tahu tentangnya dan juga ahli keluarganya. Sebelum ini, aku stay kat bilik berhadapan dengannya tapi sekarang ini dah jadi roomatenya pulak, bertambah rapatlah kitaorang, yelah 24 hours bersama kan.

Dari segi agama, aku boleh katakan bahawa dia ini seorang yang baik dan tidak pernah tinggalkan solat. Dia juga rajin pergi ke masjid bersama kawan untuk menunaikan solat fardhu dan sekarang ni musim solat tarawih, tak pernah miss lagi. Sometimes, bila aku tidur petang, dia ada kejutkan dan ingatkan aku untuk bersolat, takut2 terlepas waktu. So, dari segi agamanya, memang baiklah.

Dari segi sikapnya pula ialah dia seorang yang suka membantu orang lain. Sometimes, untuk membantu kawan2, dia sanggup bersusah-payah lebih dari untuk dirinya. Boleh dikatakan ambil beratlah terhadap kawan2, that's why dia ni boleh dikatakan agak popular dikalangan geng2 aku.
Biasanya pula, jenis bantuan yang dia bagi adalah dari segi mengajar kawan2 tentang apa yang mereka tak faham. Memang tak kedekut ilmulah dia ini.

Dari segi ahli keluarganya pula, aku memang respectlah dengan mak dan adik-beradiknya. Keluarga mereka memang happy dan peramah. Aku sebelum ini ada menjalani latihan praktikal kat USM Kubang Kerian.Walaupun jarak dari rumahku dengan tempat tersebut tidaklah jauh sangat, tapi aku ada masalah dari segi transportation. So, aku pun staylah kat rumah dia sepanjang aku praktikal tu then aku just pulang ke rumahku pada hujung minggu je.

Sepanjang aku kat rumah dia, mak dan adik beradiknya cukup mesra dengan aku, makan minum dan pakaian, semuanya dijaga dengan baik sekali. Adik2nya pula sometimes tu siap main games dengan aku sampai lewat malam, berhenti main pun sebab kena 'sound' dengan mak dia, suruh tidur, esok ada praktikal. Tambah lagi, bila aku nak bayarkan duit minyak kereta pun, diorang taknak ambil pun, apatah lagi aku nak bayar duit makan minum dan tempat tinggal. Pendek kata, memang dia seorang yang pemurah, begitu juga dengan keluarganya.

Setiap manusia ada baik dan buruknya. Tadi aku bercerita tentang baiknya, sekarang ini untuk buruknya pulak. Aku tak berniat untuk mendedahkan keburukan dia kepada umum apatah lagi mengaibkannya, tapi yelah, maybe ada something yang kita semua boleh belajar dan jadikan pengajaran. Sikapnya yang kurang elok adalah terlalu baik hati dan mudah percayakan orang.

Dia ini secara umumnya boleh aku kategorikan sebagai agak senang dari segi ekonominya. Sometimes ada pihak yang rapat semata2 untuk mendapatkan 'ihsan dan simpati' darinya, tidak ikhlas dengannya. Mereka ini boleh dikatakan cuba mengambil kesempatan terhadap kebaikkan dirinya. Aku boleh katakan, majoriti kawan2nya ada terhutang budi dengannya ( termasuk aku pun) menyebabkan takde sangat yang berani tegur tentang sikapnya itu.

Dia ini sometimes ada banyak jugaklah 'awek'2, maklumlah, hensem jugaklah..., dia pulak jenis berpoket tebal, so agak ramai jenis pisau cukur. Sometimes, sekali 'awek' mintak transfer, ada dalam beratus2 jugak diberinya. Bila kawan2ku yang lain cuba tegur, dia naik angin pulak.

Ada sekali itu, aku dan seorang kawanku tegur+marah+'sound' dia sampai berair matanya. Dengan aku, dia tak berani kata apa pun, hahaha...jahat betul aku. After that, hampir 3 hari tak bertegur sapa. Sekejap je, lepas tu eloklah semula. Kawan2nya yang lain yang cuba menegurnya tak berapa berani sebab dah banyak terhutang budi. Aku pun boleh dikatakan banyak jugaklah terhutang budi dengannya tapi kalau aku nak tegur, marah, dan nak 'sound', aku direct je, peduli apa aku. Sekarang ni, just tinggal 2 orang sahaja lagi yang tinggal yang still sanggup menegurnya, aku dan kawanku itu.

So, apa moral of this story? Kalau kita nak buat baik, boleh tapi biarlah berpada-pada. Janganlah sampai orang pijak2 dan pergunakan kita. Nak bantu orang, biarlah ada batasannya. Aku sometimes agak kesian dengan dirinya. Dia seorang yang baik dan suka tolong orang tapi yelah, orang selalu kurang baik dengan dia.

Walaubagaimanapun, aku boleh katakan bahawa dia lebih banyak positif sifat dan sikapnya berbanding sifat sikap negatifnya. Lebih kearah baik berbanding kurang baik. Kira boleh buat kawan la. Aku pun bercadang nak keluar shopping sikit untuk beli hadiah untuk dia dan keluar buka puasa kat luar, nak belanja dia sikit, yelah, nak raikan sikit untuk harijadi dia ni.

So, kepada insan yang bernama Nik Mohd Firdaus B. Nik Zainal Abidin, selamat hari jadi aku ucapkan. Semoga panjang umur, murah rezeki serta sentiasa berada dalam lingkungan rahmat-NYA. Insyaallah...


1 comment:

  1. salam.. selamat ari jadi ke?, moga pnjang umr murah rezeki

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...