Saturday, September 26, 2009

OPEN HOUSE...


8 Syawal 1430 Hijriah. Raya bebaru ini bagi aku agak ok walaupun dalam suasana kurang mesra kerana kehilangan ibu tersayang. Semua adik-beradik aku balik tapi still lagi tak sempat untuk bergambar secara beramai2. Yelah, bukan senang nak kumpulkan 10 adik-beradik + lebih 30 anak saudara. Diorang pulak masing2 datang pada waktu yang berbeza2, maklumlah semuanya dah berkeluarga, kenalah pergi melawat keluarga mertua ke, rumah bos diorang ke dan sebagainya.

Aku pada raya pertama tak de pergi mana2 pun, just raya kat rumah je, semua family kumpul kat rumah. Pagi2 tu, after solat Raya, kitaorang makan kejab then terus pergi menziarahi kubur arwah mak. After that, duduk rumah jelah, tunggu duit raya dari abang2 dan kakak2. Selagi tak datang, selagi tu tanya, mana duit raya?...

Raya kedua pulak barulah aku keluar beraya. Seperti tahun2 lalu, rumah terbuka pertama yang kami sekeluarga pergi adalah rumah kakak Ruzani aku, no.2 dalam family aku. After kat sana, aku sempat pergi Pantai Cahaya Bulan sekejap dengan abang ipar aku, dia orang KL, so jarang dapat pergi pantai, bila dah datang Kelantan, mesti dia nak pergi pantai, so aku ikut ajelah.

Malam pulak aku keluar dengan kawan2, pergi beraya dengan diorang. Diorang datang ambil aku dan sama2 pergi ke rumah kawan2 yang lain. Banyak jugak la makan malam tu, 3 buah rumah pergi malam tu. Balik je, terus tidur kekenyangan, alhamdulillah...

Raya ketiga sudah agak membosankan. Adik-beradik aku ada yang perlu pulang ke tempat mereka masing2, ada yang balik KL, ada yang balik Segamat dan sebagainya. Walaubagaimanapun, satu keluarga lagi still ada, so dapat jugaklah main2 dengan anak buah yang tu. Keluarga yang ni pulang raya keempat, balik KL.

Raya keenam, aku pun terpaksa jua balik ke kampus untuk meneruskan perjuangan. Sebelum balik tu, banyak jugaklah biskut dan kuih raya yang kakak2 dan kakak ipar bagi. Makan kat bilik kata diorang, hah... bila dah bawak balik ke kampus dengan satu plastik besar, kawanku sempat perli, "ko nak buat business biskut kat kolej ke?". Adoi...

So aku pun taknaklah story panjang sangat pun untuk post kali ni, just nak beritahu ringkasannya je. Kat bawah ni aku letak bersama beberapa gambar kenangan2an masa raya.



Gambar1: Biskut raya yang dibawa ke kampus.




Gambar2: Sanak saudara.



Gambar3: Juga sanak saudara.



Gambar4: Kak Ruzimah dan suami.



Gambar5: Makan bersama2.



Gambar6: Abg Ruzi tengah cedok makanan



2 comments:

  1. selamat hari raya :)

    semua adik beradik ada nama 'ruzi' ke??

    ReplyDelete
  2. Rujhan, Ruzani, Rusni, Ruzman, Ruzainun, Ruzimah, Ruzima, Ruzi, Ruziana dan Ruzimi....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...