Thursday, October 1, 2009

PENILAIAN BUSINESS IDEA...


12 Syawal 1430 Hijrah. Hari rabu bebaru ini, aku dan kawan2ku dijemput oleh pensyarah kami untuk menjadi penilai bagi satu tugasan untuk pelajar undergraduate. Pelajar undergraduate ini dalam subjek Keusahawan IT dikehendaki membentangkan tugasan business idea yang telah diarahkan terhadap mereka. Mereka dikendaki memikirkan satu produk berasaskan IT dan membuat perbentangan dalam bentuk business idea, that's mean mesti ada latarbelakang masalah, produk, keistimewaan produk, market research dan sebagainya.

Program perbentangan dan penilaian itu sepatutnya bermula pukul 9.00 pagi tapi masa aku tiba kat fakulti, tak ramai lagi yang ada dan sudah menampalkan poster masing2. Pukul 10.00 pagi baru complete semua group. Aku tak kisah lambat pun, aku bukannya ada kerja pun. So, setiap penilai dikehendaki menilai 6 group dan setiap kriteria penilaian ada formatnya tersendiri. Format penilaian adalah diambil daripada pihak MARA yang mana skema penilaian ini digunapakai oleh pihak MARA untuk apa2 perbentangan business idea.

So, dari segi mutu penilaian dengan kawalan aspek yang ditekankan bagi aku adalah cukup baik, yelah pakai skema dari MARA kan. Aspek yang ditekankan adalah Business idea, Product Innovation, Market Research, Competitor Analysis dan Confident. Dalam semua pembahagian markah ini, Business Idea dan Confident adalah markah terbanyak yang diperuntukkan. So, aku dan kawan2ku pun segeralah mencari group masing2 untuk dinilai.

Untuk group2 yang dinilai oleh aku, ada 1 je presentation yang cukup menarik perhatian aku, yang lain2 semuanya bertahap biasa sahaja, tak mampu untuk menjadikanku terpaku mendengar penerangan mereka. Apa business idea dan produk yang telah berjaya menarik perhatian aku tu? Produk itu adalah E-Security Creadit Card yang dibentangkan oleh group pelajar dari Indonesia.

Permasalahan utama yang ditonjolkan oleh pelajar Indonesia tersebut adalah dari segi sekuriti yang mana creadit card sememangnya mudah dicuri dan dimanipulasikan akaun pengguna tersebut sehingga menyebabkan wang habis dan menambahkan hutang. Ala, kan biasa kad ATM dicuri dan kalau tak sempat nak stop kat bank, confirm pencuri itu boleh 'hack' akaun kita dan habis semua duit kita dikebasnya. Begitu jugak dengan applikasi tersebut yang boleh dibuat pada creadit card

Perkara ini katanya sudah ada di Indonesia tapi masih belum meluas lagi dan aku lihat bahawa idea ini valid untuk dilakukan di Malaysia. Lagipun bukannya susah sangat pun, teknologi sudah ada, just kita import that technology dan implementkan kat sini je, of course IP(Intellectual Properties) punya isu kita boleh buat IP kita. That creadit card mempunyai button untuk ditekan, buttonnya pulak bukannya besar dan tebal pun, ala senipis card tu je nipisnya tu. Cuma bagi aku, kalau boleh bila kita import teknologi dari luar, kita mestilah upgrade sikit supaya boleh menjadikan IP itu sebagai hak milik kita.

Card itu mempunyai button untuk kita masukkan password kita, so kiranya lebih selamat la berbanding current creadit card yang ada setakat ini di Malaysia. Aku tak nafikan bahawa walaupun dengan adanya jaminan password pada creadit card kita, pencuri still lagi boleh 'hack' dan menambahkan hutang kita tapi at least kita sudah menyediakan dan meningkatkan lagi tahap keselamatan pada creadit card kita, pencuri nak mencuri pun mesti take times jugaklah nak mencuri duit kita itu.

Setakat idea yang dibentangkan itu, card itu hanya as creadit card, tidak boleh digunapakai pada ATM. Yelah, card itu ada readernya yang tersendiri, standard macam reader creadit card yang biasalah kan. Bagi aku, untuk dibawa masuk dan digunakan di Malaysia, maybe perlu tambahkan lagi features2 yang sesuai. Samada perkara ini dapat dilakukan atau tidak, itu soal lain, yang penting ideanya dulu. Maybe boleh ditambahkan cip untuk digunakan pada ATM. So, dengan kata lain, ada 2 function iaitu pertamanya sebagai creadit card dan satu lagi sebagai kad ATM.

Soal nak membuatnya, bolehlah dibincangkan dengan bank2 tempatan seperti Bank Islam, CIMB, Maybank dan sebagainya. Kalau card ini boleh direalisasikan, ianya akan menjadikannya satu card mudah guna. Walaubagaimanapun, aku akui banyak pihak yang perlu terlibat kalai card ini betul2 ingin dilaksanakan dan kosnya pun tinggi, itu tak termasuk kos yang kena bagi bawah meja lagi tu. Yelah, Malaysia punya environment kan.

So, bagi aku idea yang diutarakan itu ada logiknya dan boleh dilaksanakan sekiranya dibuat dengan betul2. Aku nampak marketnya di mana dan siapa potential buyer/customer yang akan menggunakan card ini. Oklah, itu untuk satu presentation yang aku suka dari segi business ideanya. Ada juga group2 lain yang agak ok dari segi presentationnya terutamanya dari segi keyakinan pelajar tersebut semasa perbentangan. Ada satu group itu, business ideanya tak elok tapi aku suka dari segi keyakinan ahli itu menjawab soalan yang aku utarakan.

Mereka ini berpakaian kemas dan bercakap dengan baik sekali. Maksudnya, cara mereka melayan aku adalah begitu baik sekali terutamanya bila menjawab soalan. Mereka boleh jawab dengan baik sekali walaupun produk yang cuba mereka ketengahkan itu tak menarik. Sometimes jenis2 orang yang pandai bercakap ini pun amat penting kalau kita ingin membuat promosi dan marketing punya part sebab mereka mempunyai kelebihan untuk mempengaruhi pelanggan dengan kata2 mereka.

So, proses penilaian itu berlangsung agak lama, sekitar pukul 1.00 tengahari baru semuanya selesai. After that, semua penilai yang dijemput untuk membantu proses penilaian tadi dijemput oleh pensyarahku makan tengahari, dia belanja. So, bagi aku, baguslah seandainya program/tugasan ini dilakukan untuk subjek ini, at least boleh mendedahkan pelajar terhadap persekitaran perniagaan dan penilaian business idea.


1 comment:

  1. Halo, Ramadan adalah di sini sudah tidak anda berfikir ia adalah masa untuk mendapatkan berkah dari Allah boleh conected hari ini dan anda pasti akan bahagia dengan kasih karunia Allah.

    Nama saya adalah Cynthia Johnson. kita gadai janji, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman Hotel, tawaran komersial Umum Mr John Carlson, orang harus mengemas kini semua situasi kewangan di dunia / syarikat untuk membantu mereka yang berdaftar pemberi pinjaman wang pinjaman peribadi, pinjaman, kredit pembinaan, rendah kadar faedah 2% dll kredit modal, pinjaman perniagaan dan pinjaman kredit buruk bekerja, start up. Kami membiayai projek di tangan dan syarikat anda / rakan kongsi dan saya juga ingin menawarkan pinjaman peribadi untuk pelanggan mereka. hubungi kami melalui e-mel untuk maklumat lebih lanjut: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...