Friday, October 23, 2009

LATIHAN PEMBENTUKAN USAHAWAN 1 - PART1...


4 Zulkaedah 1430 Hijriah. Alhamdulillah... Tamat sudah Latihan Pembentukan Usahawan (LPU) 1 kami yang dibuat di Batu Burok Beach Resort, Kuala Terengganu dari 20hb-23hb. Aku firstly mintak maaf byk2 sebab tak sempat untuk update blog ni dalam masa seminggu ni, line internet kat kawasan ini agak slow, pakai Wimax pun sometimes limited jugak. Kitaorang actually bertolak dari UTM pada 19hb pukul 8.00 pagi lagi dan sampai petang tu kat sana. So, first day tu sempat jugaklah lepak2 kat luar dan mandi kolam.

Ok, untuk LPU 1 ini, aku akan storykan pada 2 part, 1 part untuk 20-21hb dan satu part lagi untuk 22-23hb. Pada 20hb, tu kitorang registerlah untuk kursus tu, tak sangka lak jumpa Wan Kamaruddin Edisi Siasat tu. Ala, kalau korang ingat lagi, Wan Kamaruddin yang glamour dengan 'Apa kejadahnya ini semua...', dia pun join gak program ni. Ada juga student dari UUM yang sama program master dengan kami dan yang lain2 tu adalah dari rata2 tempatlah.

Selepas ucapan dan perasmian majlis oleh Pebgarah MARA Terengganu, semua peserta yang lebih kurang 50 orang itu dipecahkan kepada 2 group, kawan2 UTM dipecahkan kepada 4 orang(dalam group 1 termasuk aku) dan 2 orang (dalam group 2). Group kami dikendalikan oleh Haji Noordin. After that kami semua ni dipecahkan kepada group kecil pula yang terdiri daripada 5-6 ahli.

Banyaklah aktiviti yang dilakukan sepanjang 2 hari ini. First day tu biasalah, banyak diisi dengan ceramah. Pagi dan petang itu dinyatakanlah tentang objektif, matlamat kursus dan sebagainya. Untuk first day ini, perkara yang menyeronokkan adalah main lontar gelung pada sesi malam itu. Permainan ini adalah untuk menguji tahap kesungguhan dan keupayaan peserta dalam menilai kemampuan diri sendiri. Cara permainnya mudah sahaja je.

Diberikan 4 gelung kecil, palang dan ada jarak antara 1-20 kaki. Para peserta boleh memilih untuk melontar dari jarak mana2 pun gelung tersebut asalkan matlamatnya untuk masukkan kesemua gelung dalam palang itu. Dibuat dalam 4 pusingan. Ada yang memilih jarak 10 kaki, 6 kaki, dan sebagainya, bergantung pada keyakinan masing2, masuk tak masuk itu lain ceritalah. Biasanya paling jauh pun dalam 8 kaki rasanya, itu pun just sekali jelah. Aku, aku just pilih sekaki je, then masukkan keempat-empat gelung sekaligus.

Itu untuk pusingan 1 dan 2. Untuk pusingan 3 dan 4, buat secara group dan beramai2. Masa itu baru dikira point yang mana semakin jauh jarak diambil (kalau masuk la), semakin tinggi point, kalau tak masuk, 0 point la. So ada yang ambil 10 kaki, 5 ,4 dan sebagainya, tapi majoritinya adalah antara 5 dan 4 kaki sahaja, itupun ada yang tak masuk. Aku just ambil 3 kaki je tapi kesemua gelung masuk. So dari game ini, ada banyak pengajaran yang boleh diambil.

Firstly, kita mesti mengukur kemampuan diri kita sendiri. Kalau kita rasa confident tapi tak mampu melakukannya, tak ada gunanya jugak. Kalau kita boleh buat sekalipun tapi dengan kadar yang rendah, itu bermakna kita kurang confident dengan diri sendiri pulak. So, bak kata usahawan, "don't take the risk, but calculate the risk".

Dalam hal ini, mungkin aku ini boleh dikategorikan kepada kurang keyakinan tapi aku tahu untuk mengukur dibaju sendiri. Bagi aku, kalau you ambil jarak yang jauh sekalipun tapi tak capai matlamat, tak ada gunanya. baik aku ambil jarak yang dekat tapi peratusan berjaya amat tinggi, matlamat kita tercapai. Peluang hanya 4 kali (4 gelung) tapi bila you tak dapat masukkan 2 gelung awal dalam jarak sejauh 5 kaki keatas, itu bermakna you mesti dekatkan jarak. Tak kisahlah orang lain gelakkan kita atau tak, yang penting matlamat kita tercapai. Kalau dapat masukkan gelung dalam jarak yang paling jauh, itu memang baguslah.

Ok, untuk hari kedua pulak, kitaorang main buat kapal. Kitaorang diberikan waktu untuk membina kapal kertas berdasarkan model yang ditunjukkan dan setiap kapal itu, mesti memenuhi ciri2 yang diperlukan bagi memastikan ianya boleh dijual. Kita juga mesti membuat anggaran berapa biji kapal yang boleh disiapkan dalam tempoh tertentu. Game kapal ini berlangsung dalam 3 pusingan.

Ramai orang yang berebut2 untuk membuat sberapa banyak kapal dalam 5 minit. Aku je yang ambil sikit, dalam 3-4 biji kapal je untuk setiap pusingan berbanding orang lain dalam 5-10 kapal. Bila kita memilih untuk buat kapal dalam kuantiti yang banyak, kita susah sebenarnya untuk menjaga kualiti kapal itu. Ada sesetengahnya yang senget, tak lurus, tak sama saiz dan sebagainya, that's why ada yang tak dapat dijual, bila tak leh jual, rugilah.

Walaupun aku buat dalam 3-4 buah je, tapi kualitinya ok, sharp dan smooth je. Then aku tambahkan lagi innovation value pada setiap pusingaan pembuatan kapal tu. Sebagai contoh, untuk model kapal pertama, modelnya kapal biasa sahaja tapi aku add something yang membolehkan kapal itu mempunyai peneduh daripada hujan. So, dah ada innovation value dari situ walaupun model yang dikehendaki adalah model biasa je. Harga jualan bagi setiap kapal adalah RM 13k je tapi untuk model aku, harganya dinaikkan menjadi RM 15k.

So, untuk game kapal dalam 3 pusingan ini, setahu aku 4 orang yang tak pernah rugi termasuk aku. Majoriti orang rugi dalam pusingan pertama tapi untung dalam pusingan kedua dan ketiga. So, banyaklah moral of the story dalam game kapal ini. Antaranya adalah mesti pandai menilai kemampuan kita, utamakan kualiti dalam setiap perkara yang dilakukan, bukannya berbangga dengan kuantiti yang banyak tapi tiada kualiti dan think out of the box bagi melahirkan idea yang kreatif dan innovatif.

So, setakat ini jelah post aku untuk 2 hari kursus ni. Nanti aku storykan kisah selanjutnya dalasm post akan datang.












1 comment:

  1. salam saudara..boleh cerita kan lagi detail mengenai modul game kapal ini..saya kurang memahami peraturan game ini dan impak dariapda game ini.... terima kasih

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...