Sunday, October 4, 2009

PELANCONGAN DAN PERCETAKAN - PART 2...


13 Syawal 1430 Hijriah. Ok, kali ini aku akan sambung pulak tentang perjalanan aku hari itu, dari kat Pusat Perlancongan Johor ke PERSADA Johor. Setahu aku kat sini adalah pejabat Johor Corp, tapi tak taulah betul atau tak. Ah, lantaklah pejabat sapa2 pun, yang penting aku datang nak tengok pameran. Ok, actually pameran itu dinamakan 3P iaitu Plastik, Perindustrian dan Percetakkan. So,banyaklah kilang2 dan industri yang menyertai pameran tersebut.

Mula2 sampai kat PERSADA, nampak macam tak ada apa2 pun, rupa2nya pameran tu kat tingkat bawah, itupun after tanya pengawal keselamatan. Sampai je kat ruang pameran, agak ramai orang yang berada kat situ, majoritinya... ah bukan majoriti, memang 99 % adalah orang bukan melayu dan 95 % adalah orang cina, 5 % lagi baru melayu, cina dan india. Boleh dikatakan bila aku sampai je, rasa macam sampai kat negara China pulak.

So, kitaorang pun pusing2 la, tengok apa2 yang patut, memang banyak mesin2 yang berkaitan dengan pembuatan plastik, perindustrian dan percetakkan kat sini. Mesin2 besar yang biasa ada kat kilang dan industri ada kat sini. Maklumlah, aku ni orang kampung sikit, jarang boleh tengok mesin2 canggih ni, biasanya tengok kat tv je. Ada juga company yang datang ke pameran ini membawa mesin dan sistemnya bersama, kira integration la.

Dalam bidang plastik dan percetakkan, tak banyak yang menarik, just 1-2 perkara je yang aku tengok lama sikit, yang lain2 dah biasa aku jumpa. Antaranya mesin untuk cetak gambar kat permukaan besi serta kayu. Mesin itu jugak boleh buat secara laser iaitu boleh buat tulisan timbul pada besi dan kayu. Kira canggih jugaklah. Dari segi plastik pulak adalah mesin untuk packing telur, ala yang biasa kita tengok kat tv, yang packing telur omega tu, mesin itulah.

Dalam banyak2 mesin dan sistem yang terdapat kat situ, ada satu sistem yang benar2 menarik perhatian aku iaitu e-DMS, nama panjangnya adalah Electronic-Document Management System. e-DMS ini dibawa oleh syarikat dari Slangor yang mempunyai kerjasama dengan syarikat besar TOSHIBA. Ala, kiranya syarikat ni just dealer la, yang tolong2 jual sistem dari TOSHIBA ni. Aku bukannya minat kat syarikat ini (aku taknak sebut nama syarikat ini sebab taknak buat promosi percuma untuknya) ataupun TOSHIBA, aku just nak tahu e-DMS je.

Secara umumnya, e-DMS ini adalah satu sistem penyimpanan dan pengurusan dokumen secara elektronik. Ia dijual dalam bentuk perisian dan perkhidmatan. Dengan menggunakan sustem ini, kita boleh minimize the need for physical storage space, create multiple copies of single document dan meningkatkan pengurusan dokumen kerja kita. Kia boleh menyimpan dokumen kita secara maya (dalam bentuk server) dan boleh capai(search) bila2 masa je serta boleh print terus.

Beberapa ciri utama yang bagus tentang sistem ini ialah document retention, single sign on (SSO), security, mail notification, encryption AES256 dan broadcasting. Ada lagi ciri2 yang lain tapi tak berapa perlu untuk aku hebahkan kat sini. Dai segi proses perlaksanaan adalah mudah saja, ada 7 langkah yang diperlukan dan bila dah buat 7 langkah ini, selesailah. Kita boleh search, printkan balik dan dokumen kita adalah selamat disimpan dalam database.

Dari segi workflownya adalah kita scan dokumen kita, masukkan dalam server e-DMS ni. Bila dah save dalam server, bolehlah kita nak buat apa pun, nak search semula, review ataupun print. Dalam server e-DMS ini, ada dimasukkan Intelligent Document Processing System yang boleh buat prosesindex dan filing. Ianya juga boleh menghasilkan report jika kita nak serta juga diintegrasikan dengan Line of Business Application.

Aku ada ambil gambar untuk keterangan workflow serta 7 langkah asas tu tapi gambar tak berapa clear pulak, maklumlah, kamera hand-set je, just 1.3 MP je. Tapi kalau ada yang nak tahu lebih lanjut, bolehlah hantar komen kat area komen atau kat chat tu. Insyaallah... aku cuba detailkan

So, overallnya aku amat beruntung sebab dapat peluang untuk melihat pameran seperti ini. Yelah, aku ni kan kampong boy, manalah ada peluang tengok benda2 macam ini. Apa2 pun, aku ingin ucapkan ribuan terima kasih kepada kawanku yang sudi membawa aku bersama ke pameran tersebut. Kalau tanpa dia, mungkin aku takde peluang macam ini lagi. Alhamdulillah... So, kat bawah ini aku sediakan 2 gambar tentang e-DMS ini.


Gambar1: 7 langkah asas



Gambar2: Overview e-DMS



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...