Saturday, October 17, 2009

PELUANG KERJAYA...


29 Syawal 1430 Hijrah. Alhamdulillah... dah nak tamat rupanya bulan Syawal ni ye. Hujung2 minggu macam ini, banyaklah yang buat open house, mengambil peluang hujung minggu di penghujung Syawal. Aku bukanya nak bercakap tentang open house ataupun bulan Syawal tapi tentang peluang kerjaya untuk golongan Orang Kurang Upaya (OKU) dan juga sikap sesetengah pelajar melayu kita terhadap pekerjaan.

Dalam 1-2 bulan lepas, pensyarah kami ada kenalkan kami pada seorang usahawan dari India, Mr.Jamal, CEO Whizsoft Technology Group yang sekarang ini membuka cawangan di Malaysia (sebelum ini sudah ada cawangan di Dubai dan UK). Dia juga adalah pelajar Ph.D under pensyarah aku itu. Pertemuan kami dalam kelas waktu itu berlangsung dengan mesra kerana Mr.Jamal ini amat peramah dan suka berbicara tentang business.

So, waktu itu dia ada menyatakan bahawa dia ingin membantu golongan OKU di Malaysia ini. Aku pun just follow up jelah. Aku dijemput pergi ke pejabatnya di MSC Cyberport dengan kawanku. Bila kat sana, perbincangan lebih jelas tentang rancangan ini dilakukan dan aku follow up lagi by mail. Dia memang berniat untuk menjadikan projek ini sebagai projek kebajikan syarikatnya.

Perancangan asal kami adalah kami ingin menubuhkan satu company yang berasaskan IT dan multimedia khas untuk OKU fizikal berkerja samada full time ataupun part time. Syarikat ini akan mempromosikan hasil2 kerja kreatif (creative work seperti design gambar, design poster, buat advertisement, business card, buat web site dan sebagainya) melalui portal dan akan menyediakan modal, gaji serta pejabat untuk OKU ini buat kerja. Insyaallah, jika ada rezeki, syarikat ini akan cuba menyediakan special minibus/tansportation untuk OKU ini, bergantung pada keadaan dan kawasan.

Keuntungan yang dijanakan akan digunakan untuk memberi kebajikan, training dan rehabilitation. OKU yang berminat boleh berkerja samada full time ataupun part time. Bagi full time, akan dibayar gaji bulanan dan memang kena datang pejabat. Bagi yang part time pula, bayaran akan diberikan sekiranya hasil kerja yang diletakkan dalam portal tersebut dibeli oleh pengunjung. Pinjaman wang tanpa faedah (but of course ada syarat2 tertentu) boleh diberikan untuk OKU ini membeli peralatan komputer dan peralatan lain.

OKU yang ingin berkerja ini juga mestilah OKU fizikal, mempunyai kad pengesahan OKU dari Jabatan Kebajikan Masyarakat(JKM), kreatif, boleh membuat design2(training akan diberikan) dan sanggup berkerja(mungkin perlu berkerja lebih masa). Sekiranya ada pengetahuan dalam Adobe Photoshop dan Flash, amat dialu-alukan. Setakat ini Mr.Jamal sudah memberikan domain untuk aku create website tapi memandangkan aku sibuk, maka belum sempat buat lagi.

Oklah, itu bab peluang kerjaya untuk OKU. Untuk orang normal pula, ada jugak. Masa aku buat aktiviti business discourse kat KL, ada beberapa syarikat(kerja di KL) yang ingin mendapatkan perkerja dari fresh graduate. 1 kekosongan untuk jawatan pentadbir pangkalan data(Database administrator), 1 untuk pembantu pentadbir pangkalan data(Assistant database admin), 2 untuk marketing(untuk individu yang boleh berbahasa Mandarin), 3 kekosongan programmer, 3 grafik design dan 3 animasi designer. Ada sesetengahnya macam kerja grafik design tu, part time pun boleh.

Agak menyedihkan bagiku kerana bila aku forward mail dan SMS tentang pelung kerja ini kepada kawan2ku yang masih belum ada pekerjaan, mereka tak balas pun mail dan SMS aku tu. Nak kata diorang dah ada kerja, belum lagi, lebih rela lepak kat kampung.
Ingat, bukan senang nak cari kerja sekarang ini, tak bolehah memilih sangat. Janganlah kita nak kerja yang mudah2 dan simple je, kalau boleh nak kerja dimana pejabatnya depan rumah kita je. So, bila difikirkan semula, betul ke Malaysia ini susah nak cari kerja atau graduan kita yang memilih?

Nasib baik aku sekarang ni dan sambung belajar dan dah ada buat beberapa kerja sampingan as side income dengan group aku(kitaorang pun ada plan kerja lain jugak), kalau tak... confirm aku ambil jugak beberapa kerja tu. Setakat ini dah agak banyak jugaklah kerja yang aku buat dan akan buat. Antara yang tengah buat adalah mengubahsuai laman web untuk SPACE UTM tentang pembelajaran video, mengambil upah design poster dan flyer, buat proposal dan quotation untuk pelancongan Johor(kalau confirm diterima, best ni), buat proposal untuk e-Goverment dan melukis serta mencipta watak animasi.

Untuk watak animasi itu, group aku ada plan untuk buat animasi 3D,setakat ini aku bahagian melukis watak dan after this maybe aku perlu belajar buat 3D pulak. Untuk kerja yang bakal aku buat adalah menubuhkan satu syarikat bersama yang menyediakan servis training dan kursus. Setiap ahli dalam group aku akan ambil satu kursus, ada yang nak buat tentang ISO, ada tentang cara menguruskan akaun, belajar Flash dan aku pula ambil bahagian belajar Adobe Photoshop.

So, bagi aku, rugilah kalau kita tidak mengambil peluang yang ada sekarang ini untuk our future. Bila kita takde kerja, salahkan orang lain pulak, bila dah ada peluang, memilih lagi. Susahlah nak cakap. Bagi pembaca blog aku ini, jika anda seorang OKU yang berminat untuk join kerja ini, beritahulah segera ye sebab plan kitaorang adalah bulan Januari 2010 nanti. Bagi pembaca normal pulak, sekiranya anda ada kenal mana2 OKU yang boleh memenuhi kriteria yang aku beritahu tadi, silalah sebar2kan dan beritahu aku ye. Samalah2 kita menbantu golongan OKU ini dalam memperbaiki taraf kehidupan mereka. Insyaallah...


2 comments:

  1. skarang dah lepas january 2010.. ader paper cerita x pasal mr. jamal yg nak bantu OKU??

    ReplyDelete
  2. Maaflah kerana lambat membalas komen ini. Program mr.Jamal yang ingin membantu OKU itu tidak dapat dijalankan kerana beberapa perkara. Perkara utamanya adalah kurangnya sokongan golongan OKU yang terdiri daripada kawan2 OKU aku. Banyak perkara yang diperlukan oleh mereka dan sesetengahnya itu tidak mampu untuk aku handle. So, aku mintak maaf seandainya program itu tidak dapat dijalankan....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...