Sunday, November 22, 2009

EXPO AGRO JOHOR...


4 Zulhijjah 1430 Hijriah. Alhamdulillah... aku baru2 ini sempat meluangkan masa untuk membuat lawatan ke Expo Agro Johor dan Program Usahawan OKU di Ayer Hitam serta di Kluang Mall. Lawatan ini juga dikira sebahagian daripada aktiviti program master aku. Walaupun nyaris2 tak nak pergi kerana sibuk menguruskan borang MARA, tapi memandangkan program ini ada peluang untuk mendapatkan maklumat tambahan, so pergi ajelah.

Kitaorang bertolak dalam pukul 7.40 pagi, singgah sekejap untuk breakfast dan sampai kat Expo tu around 9.00 pagi. Expo itu pun baru mula je. Ada banyak booth2 yang membuat pameran kat expo ini. Pameran yang disertai ini bukan sahaja kepada bidang pertanian, malahan bidang penternakan dan bunga pun ada juga. Gerai2 jualan pun banyak jugak.

Agak banyak booth2 yang menarik perhatian aku. Antara yang berjaya memikat hati ini untuk lama singgah adalah booth pertandingan buah terbaik. Booth pertandingan ini meletakkan beberapa jenis buah2an dan bunga yang segar dan cantik2. Memang terliurlah tengok buah2 yang terdapat kat situ, nampak segar dan sedap tapi yelah, mana boleh makan kan, untuk pameran je.

Ada juga booth yang menjual makanan macam kerepek2, keropok lekor, kerang yang besar2 dan macam2 lagilah. Ada satu booth tu yang menjual buah apa tah yang rupanya macam tembikai susu tapi kulitnya warna kuning cerah. Dia ada bagi sampel makanan untuk pengunjung. Memang bestlah buah tu, isinya macam buah tembikai susu tapi kulitnya nipis je, terus makan dengan kulit2nya. Mungkin korang tahu buah apa tu tapi aku tak tau, yelah aku ni pandai makan je.

Penat mencuba buah2an, pergi try makan coklat pulak. Ada juga booth yang menjual produk tenusu seperti coklat. Coklat tu pulak diberi percuma untuk pengunjung, so aku yang tamak ini terus ambil dua, satu kat dalam mulut belum habis, kat tangan ada lagi satu. Dah habis makanan, try minuman percuma pulak. Ada booth yang mengeluarkan produk berasaskan mangga, so dapatlah minum air mangga percuma pulak.

Apa2 pun aku pergi kat sana bukannya just bertujuan nak makan je tapi lebih kepada discover supply chain dalam bidang pertanian ni je. Apa yang aku perhatikan, memang kaum melayu bumiputera sudah ada yang agak besar perniagaan pertanian mereka tetapi amat sedikit jumlah tersebut. Petani ini lebih kepada peringkat penanaman sahaja. Jarang yang mempunyai baja sendiri ataupun diambil dari pembekal bumiputera, ditanam atas tanah sendiri da dijual sendiri.

Petani dan pemternak kita ini kebanyakkanya memgambil bekalan baja dan makanan binatang daripada orang cina. Mereka just menanam dan berternak sahaja. Selepas itu, untuk proses penjualan, mereka serahkan kepada kaum cina pula. Jadi, kita tidak nampak dimanakah peranan hasil penjualan tersebut keatas tahap ekonomi petani bumiputera.

Bagi kaum cina pula, mereka menjadi pembekal makanan dan baja. Mereka yang sebenarnya mengawal harga pasaran produk2 tersebut. Apabila baja dibekalkan, mereka sudah membuat perjanjian bahawa hanya mereka yang boleh menjual hasil pertanian dan penternakan tersebut. Jika kaum petani bumiputera tidak mahu memberi kebenaran menjual hasil tersebut, tiada bekalan baja akan diberikan. Sebenarnya isu inilah sebenarnya yang menjerut leher petani bumiputera.

Jadi, kita hanya boleh melihat kaum bumiputera ini hanyalah dalam middlestream je. Upstream dengan downstream adalah dipegang oleh kaum cina. Aku bukannya nak menghasut atau mengapi-apikan sesiapa tapi itulah hakikatnya yang dialami oleh petani bumiputera dan masih belum berjaya diselesaikan oleh FAMA, FELDA dan sebagainya.

After selesai pusing2 kat expo tu, kitaorang singgah kat Kluang Mall pulak kerana ada program usahawan OKU, usahawan wanita dan kerja dirumah. Program ini merangkumi kerjasama 3 negeri iaitu Melaka, Johor dan Negeri Sembilan dan dianjurkan oleh Kementeian Sumber Manusia. Pusing punya pusing kat area pameran tu, akhirnya jumpalah juga aku dengan apa yang dicari2 selama ini.

Apa yang aku cari adalah data2 tentang OKU untuk projek creative content aku itu. Yelah aku bukannya terus dapat data2 itu tapi boleh dapat daripada pihak mereka dan mereka kata boleh diberikan secara percuma. Diorang minta aku follow up tentang data2 tu.

Perkara kedua yang aku dapat tahu adalah rupa2nya jika seorang OKU itu membuka perniagaan, merka boleh mendapatkan dana sehingga RM 25,000.00 secara PERCUMA. Aku pada mulanya tak berapa percaya jugak dan ingatkan ianya adalah pinjaman perniagaan tapi rupa2nya memang benar. Kementerian Sumber Manusia menubuhkan satu bahagian khas untuk membantu golongan OKU ini. Of course la ada syarat2 untuk memohon dana tersebut tapi bagi aku, oklah tu, asalkan percuma.

Perkara seterusnya adalah untuk projek master aku. Aku kebetulan dapat melihat kereta mainan kanak2 dan dari situ dapat idea untuk bahagian enjin 'Smart Electric Wheelchair' aku tu dan kosnya pula adalah lebih murah daripada apa yang aku jangkakan.

So, bagi aku, lawatan ini memang berbaloilah aku join. Mesti aku menyesal kalau aku tak join lawatan ini. Apa2 pun, disini aku sisipkan beberapa gambar untuk tatapan.



Gambar1: Direktori penyedia latihan



Gambar2: Didepan stage Pameran Usahawan



Gambar3: Sama saiz dengan aku



Gambar4: Banner program Usahawan



Gambar5: Buah Markisa tak silap aku.





2 comments:

  1. wah bagus gak dana ni.. apa projek yg OKU tu buat tak ckp pun

    ReplyDelete
  2. Apa2 perniagaan pun boleh. Lagi besar projek/skop perniagaan, lagi banyak leh mohon...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...