Wednesday, November 4, 2009

INI YANG AKU MAHUKAN?


16 Zulkaedah 1430 Hijriah. Alhamdulillah... terbuka sedikit minda ku dan kawanku after kami berdua membuat perbincangan dengan seorang pensyarah kami tentang business idea.Perbincangan kami bermula pukul 11.30 pagi dan tamat sehingga 3.00 petang. Banyak jugalah isi kandungan perbincangan kami yang berkisarkan tentang idea projek kami itu.

Syukur juga aku kerana idea aku untuk menghasilkan sebuah kerusi roda elektrik dibenarkan tapi mesti membuat beberapa pengubahsuaian kecil berbanding rekaan terdahulu sesuai dengan tempoh pengajian aku. Bila aku comes out dengan idea kerusi roda elektrik bersama dengan pengubahsuaian itu, tak sangka pulak pensyarah aku itu kata ok, boleh dilaksanakan dalam masa setahun ini, maknanya logik la idea itu untuk diketengahkan.

Kalau dulu idea aku itu adalah berkonsepkan gabungan kerusi roda manual dengan kerusi roda elektrik tetapi untuk idea baru ini ianya bukan seperti itu lagi. Still menggunakan kerusi roda manual tapi digabungkan dengan benda lain yang lebih flexsible, efektif dan logik untuk dijalankan dalam tempoh setahun. Disamping itu juga, aku membuat penambahan dari segi elemen IT yang mana di kerusi roda elektrik rekaan aku itu, aku tambahkan something untuk keselamatan pengguna.

Tentang penggabungan antara kerusi roda manual dengan apa itu tak perlulah aku ceritakan, begitu juga dengan alat keselamatan tersebut, apa yang penting adalah asas idea tersebut telah dimantapkan. Hasrat aku untuk membuat sebuah kerusi roda elektrik yang boleh membantu golongan OKU diizinkan. Value proposition aku still maintain seperti yang asal dan sudah bertambah satu lagi yang baru iaitu dari aspek keselamatan.

Tentu sesetengah orang terfikir kenapalah aku nak sangat buat projek kerusi roda elektrik yang low cost, bersifat mobiliti dan ada ciri2 keselamatan ini? Tak boleh ke buat someting yang simple sikit dan sesuai dengan keadaan aku? Yes, aku boleh buat seperti itu tapi aku sentiasa bertanya dalam hatiku, "adakah ini yang benar2 apa yang kau mahukan?", "adakah ini boleh memuaskan semangat dan keinginan aku?"

Fakta menunkjukkan bahawa 1% penduduk dunia(warga global adalah sekitar 6 billion) adalah OKU dan 54% adalah OKU fizikal iaitu lebih kepada ketidakupayaan tangan dan kaki. 10% daripada warga global pula adalkah warga emas. Kedua-dua ini (OKU fizikal dan warga emas) adalah pengguna berpotensi kerusi roda. Aku tak perlu cipta kerusi roda elektrik yang canggih kerana aku mungkin tidak mampu bersaing dengan produk luar negara seperti di Amerika dan UK yang mana produk kerusi roda elektrik mereka begitu canggih.

Bila aku buat produk kerusi roda yang high end, sudah tentu kosnya tinggi dan ramai OKU serta warga emas tak mampu membelinya serta aku tak mampu menembusi pasaran antarabangsa. Tetapi kalau aku membuat sebuah kerusi roda elektrik yang mampu dimiliki oleh OKU serta warga emas asalkan ciri2 keperluaan asas tersebut tidak aku abaikan, sudah tentu peratusan untuk berjaya lebih tinggi. Aku tak perlu marketkan kerusi roda aku itu ke Amerika atau UK, cukuplah aku marketkan di Malaysia, China, India, Afrika dan lain2 negara dunia ketiga.

So, kalau aku mampu jadikan projek ini sebagai suatu realiti, aku sudah boleh membantu ramai golongan OKU dan warga emas. Dari segi business aku pula, insyaallah... asalkan apa yang aku lakukan ini mendapat keredhaan Allah SWT, business aku tentu akan berjalan dengan baik.

Begitu juga dengan kawanku yang telah mendapat suntikan semangat daripada pensyarahku itu. Idea asalnya untuk membuat something untuk PDRM tidak boleh dilaksanakan tetapi asas teknologi yang menjadi tunjang idea tersebut boleh digunakan untuk membuat sesuatu yang lebih baik lagi. Ianya juga berkaitan dengan perkara yang dulu juga tetapi lebih kepada sekuriti part.

Aku fikir, kalaulah projek kawanku ini betul2 dilaksanakan dengan baik, memang boleh jadi jutawan dia ni. Ini kerana ideanya menjurus kepada masalah kritikal yang masih belum berjaya diselesaikan dan masalah tersebut seringkali terjadi. Seandainya kawanku ini mendapat endorsement dari pihak yang terbabit yang mengatakan bahawa produk ini amat diperlukan, sudah tentu dia boleh 'lock ini' customernya itu.

So after tamat perbincangan tersebut, aku naik ke fakulti untuk berjumpa dengan seorang pensyarah untuk bertanyakan lebih detail tentang conference yang perlu aku hadiri pada Disember nanti. Aku dijemput untuk membentangkan projek PSM aku dulu yang bertajuk " 'Human Computer Interaction' untuk golongan Orang Kurang Upaya (OKU) Penglihatan".

So, jabatan aku inginkan aku bersama beberapa lagi pembentang menghadiri conference tersebut dan juga membentangkan projek PSM aku itu. So, akan ada satu booth daripada universiti aku dan aku salah seorang yang kena hadir program 2 hari tersebut. Pensyarah itu juga minta aku untuk design poster yang akan diletakkan pada program tersebut.

So, after solat kat surau fakulti, aku terus baliklah. Apa2 pun, alhamdulillah aku titipkan kerana sudah mempunyai idea yang baik untuk projek aku ini. Syukur....


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...