Monday, November 9, 2009

KERJA + PROGRAM...


20 Zulkaedah 1430 Hijriah. Alhamdulillah.... sempat juga aku menjenguk blog aku ini. Bukan tak nak update, tapi yelah sejak seminggu dua ini banyak pulak tugasan dan kerja2 sampingan yang mesti disiapkan. Ditambah pula dengan kena isi borang perjanjian MARA lagi, lagi banyak yang perlu diambil perhatian dalam masa terdekat ini. Apa pun dari segi kerja, boleh tahan lagilah, projek pun ok lagi.

Baru-baru ini, aku ada dapat satu task untuk membuat promotion sebuah training program di Pekan,Pahang. Waktu itu aku dan 2 lagi kawanku dijemput untuk makan2 oleh kawanku, dia saja je datang jalan2 kat JB ni, so bila dah datang, dia ajak kitaorang dinner. Sambil2 makan itu, keluarlah hal tentang program ni. So, aku dan kawanku ambil bahagian dalam promosi. Ini adalah maklumat tentang training tersebut :

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Tawaran Program Latihan percuma khas untuk belia-beliawanis warga Malaysia berumur 18-45 tahun dan juga lepasan SPM.
Tempoh kursus : 4 bulan (Disember-Mac)
Tempat : Pekan,Pahang (Tempat tinggal disediakan)
Program yang ditawarkan : Perkeranian pejabat/akaun
Keusahawanan.
Pegawai latihan vokasional.
Insentif yang diperolehi : Elaun RM 500.00/month
Handphone + Prepaid RM 100.00 free (selepas tamat kursus)
Sijil disahkan oleh : Kementerian Belia dan Sukan

-------------------------------------------------------------------------------------------------

So, kalau ada yang berminat tu, bolehlah hubungi aku di 012-9055445 atau imi_special@yaho.com

Ok, itu program yang tengah aku run sekarang. Ada lagi kerja2 yang aku tengah buat sekarang sebagai mencari pengalaman dan duit lebih. Maklumlah, student, kena cari duit lebih sikit. Bak kata orang "Jika tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya". Aku bukannya takde duit, tapi sebagai mendapatkan pengalaman buat kerja dengan orang dan kerja2 ini pun bukannya free. Samada dapat bayaran banyak atau sedikit, itu bukan persoalan aku.

Ada sesetengah kerja yang aku buat ini adalah hasil folloe up tugasan yang diberikan oleh pemsyarahku. Ada sesetengah pensyarahku memberikan tugasan yang direct boleh buat duit, yang penting mesti follow up. Kalau rajin explore dan follow up, memang boleh buat duit. Ala, macam baru ni la yang aku pergi ke Majlis Tindakan Pelancongan Johor tu, kalau pihak mereka dah bersetuju dengan quotation yang diberikan, boleh kitaorang bangunkan terus sistem yang dikehendaki itu. Tugasan adalah setakat dapatkan masalah pihak pelancongan dan cadangkan quotation je. Samada pihak pelancongan itu bersetuju dengan quotation itu, itu adalah rezeki kitaorang lah.

Ini adalah antara task yang tengah aku run sekarang :

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Modul pengajaran - Ada pensyarahku yang ingin setup company training. So,kitaorang buat modul pilihan masing2. Macam aku, aku buat modul 'Basic Adobe Photoshop CS2' dan 'Building Your Business with Social Network'. So, bila masuk semester depan, pensyarahku mengajak kami mengajar modul2 yang sudah kami buat itu. Soal bayaran untuk mengajar itu, itu soal kemudian, yang penting adalah modul tersebut. Kalau pun pensyarah aku itu cancel projek ini, aku boleh gunakan modul itu untuk mengajar student undergraduate atas tiket Degree++ yang dilaksanakan oleh pihak universiti. Degree++ adalah open, just pakai nama mana2 pensyarah je. Mengajar Degree++ 2 hari boleh dapat sekitar RM 1200.00.

Quotation sistem pelancongan - Pensyarah kami mintak kami interview pihak pelancongan untuk mengetahui masalah mereka dan keluarkan quotation. Bila dah keluar quotation, terpulang kepada pihak pelanconganlah untuk bersetuju atau tidak. Kalau mereka tidak bersetuju, itu tiada masalah kerana dari segi tugasan kami, dah selesai. Kalau mereka setuju, kitaorang boleh bangunkan sistem yang diperlukan itu, dapatlah jugak projek untuk cari duit lebih.

Oklah, itu antara tugasan dari pensyarahku. Ada juga beberapa perkara yang tengah aku buat sekarang ini yang melibatkan kerja. Kira macam kerja part time jelah. Antaranya :

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Design laman web menggunakan JSP untuk SPACE. SPACE ini adalah salah satu organisasi dalam universiti yang mengendalikan urusan pengajian jarak jauh. So, ini adalah projek under pemsyarahku dari Software Department. Dia offer projek ini masa aku nak konvo dulu, so dah agak lama la then baru2 ini je baru nak aktif balik.

Buat animasi flash untuk kawanku. Kawanku ada dapat projek untuk membuat perbentangan terhadap beberapa vip kat universiti aku ni. So, aku dengan roomate aku ambillah projek flash itu. Tentang duit itu aku tak berapa kisahlah sebab yang aku fikirkan adalah long term experience. Bila orang atasan dah tengok hasil kerja aku, tentu tak susah untuk aku bentangkan apa2 kat mereka untuk projek aku. Apa pun, kawanku itu dah janji, dah ada duit untuk aku.

Kawanku juga ada dapat projek untuk design satu advertisement kat tol PLUS. So, aku kena design satu 'benda' untuk diletakan kat situ. Tak perlulah aku nyatakan benda apa, yelah belum buat dan belum jadi lagi, kalau dah complete semua bolehlah kot aku show kat sini.

Satu yang aku sekarang ni pun tengah usahakan adalah tentang projek untuk OKU tu. Ala, projek untuk create team OKU dalam menghasilkan creative content tu. Itu pun aku kena run cepat sikit. Setakat ini mungkin aku bermula dengan kumpulan kecil2lan dulu, bila dah nampak ok, baru aku approach kementerian. Setakat ini aku just link dengan JKM Johor je. Maklumlah, aku pun tak larat jugak nak handle benda2 yang agak besar ni terutamanya bila related dengan transportation. Kalau ok projek OKU itu pun, boleh dapat duit juga tu sambil2 tolong OKU.

So, inilah antara kerja2 dan projek2 yang tengah aku run sekarang. Walaupun sibuk, social network sentiasa online.

So, aku rasa setakat ini jelah aku story untuk post kali ini. Aku ada final presentation tak lama lagi. Kena prepare betul2 sebab presentation ini melibatkan pihak luar. Ala, sama denga aku cerita masa aku tengok final presentation SKIT7 tu la. Harap2, ok la presentation aku tu. Insyaallah....


1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...