Monday, November 2, 2009

PRESENTATION SKIT 7...


13 Zulkaedah 1430 Hijriah. Alhamdulillah.... setelah sekian lama tidak berkesempatan untuk kemaskini blog sehinggakan sudah ada teguran daripada kawan supaya melakukannya. Aku sebenarnya bukan tidak mahu kemaskini blog tapi masa dan keadaan kurang mengizinkan. Selepas pulang dari LPU, ada banyak tugasan yang perlu aku siapkan, berderet-deret tugasan itu, so aku try selesaikan satu-persatu. Ada tugasan individu dan ada yang secara berkumpulan.

Ok, bebaru ini aku dan kawanku ada menghadiri perbentangan akhir projek SKIT 7, iaitu batch senior aku. Perbentangan dilakukan selama 2 hari. Untuk hari pertama itu, aku dan kawanku memang berniat untuk melihat perbentangan itu tapi hari kedua pula just datang untuk bincangkan tentang tugasan, tapi bila dah sampai, kitaorang diajak lagi untuk melihat perbentangan tersebut. Pada awalnya, kami just nak tengok cara perbentangan dan cara sesi soal jawab je, yelah nak tahu juga macamana penilai dari industri bertanyakan soalan, soalan yang berjebis macamana dan sebagainya, at least dapat jugak info.

dalam perbentangan tersebut, ada beberapa projek jugaklah yang boleh aku katakan agak menarik tapi secara jujurmya, aku merasakan bahawa semua projek itu lebih kurang PSM sahaja. Aku tak berniat untuk memburuk-burukkan kawan2ku yang menjadi pembentang itu tapi itulah hakikat yang aku rasa, pendek kata sorry to say la...

Aku juga agak kurang bersetuju dengan cara beberapa penilai yang memang nampak sangat nak 'kondem' pelajar. Mungkin itu bukan bidangnya so mereka ini tidak mahu kelihatan berdiam diri sahaja, mereka pun 'kondem' sajalah apa yang dibuat. Ada sesetengahnya yang betul2 ok, tapi ada seorang dua yang bagi aku tak sesuai menjadi penilai.

Ada satu projek tentang detection beg jemaah haji menggunakan RFID. Penilai itu berlatarbelakangkan perbankan tetapi asyik bertanya tentang teknologi RFID tersebut. Bagi aku, dia yang berasaskan perbankkan, tanyalah dari sudut kewangan ke, perancangan business ke, modal ke dan apa2 yang berkaitan dengan wang. Ini tidak, dia asyik bertanya tentang teknologi RFID tersebut, nak nampak bahawasanya dia ini serba tahu.

Macam2 dia bertanya tentang RFID seperti nak pakai kat mana, flow pengagihan beg di Mekah dan sebagainya. Kemudia berlagak seolah2 dia sudah pergi ke Mekah sedangkan dia akui bahawa belum pernah pergi lagi, berlagak seolah2 dia tahu segala flow dan law di sana. Padahal penilai dari Tabung Haji ada juga ketika itu, tapi tak adalah bertanyakan tentang flow tersebut. Penilai yang bahagian IT pun nampak macam terpaksa mendiamkan diri sebab soalan bahagiannya diambil alih oleh penilai tersebut.

Actually, sebagai seorang penilai, kita boleh memuji dan mengkritik jika diperlukan tetapi kritikan yang dilontar itu biarlah secara membina dan bertujuan untuk meningkatkan prestasi pelajar, bukan untuk mencantasnya. Penilai mesti ingat bahawa dia bukannya 'kondem' pelajar sahaja tetapi turut 'kondem' penyelia pelajar tersebut secara tidak langsungnya. Dia 'kondem' pelajar seolah2 penyelia tersebut bodoh dan tak tahu macamana nak memberi guideline terhadap pelajarnya.

Aku dapat rasakan perasaan tidak puas hati dikalangan pensyarah2 tapi mereka tidak boleh berbuat apa2 kerana orang itu adalah penilai jemputan dan daripada pihak luar. Kalaulah orang itu juga adalah pensyarah dalaman, aku rasa tentu ada yang yang 'ditebas' balik. Takpelah, mungkin ini merupakan satu pengajaran terhadap pihak pengurusan supaya menjemput penilai luar yang lebih sesuai, yang matching dengan projek pelajar.

Aku tak nafikan bahawa ada sesetengah komen dan kritikan yang dilontar itu memang bersifat 'kondem' tapi aku pun tidak boleh menyalahkan penilai 100%. Ini kerana ada sesetengah projek yang dibentangkan lebih kurang levelnya dengan PSM dan maaf aku katakan bahawa sesetengah projek PSM kawan2ku lebih baik daripada projek mereka ini. Ada sesetengahnya pula lebih kepada syok sendiri.

Aku bukanlah jenis paku dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih. Tadi aku ada komen tentang penilai yang 'kondem' sekarang aku 'kondem' pula pelajar. Aku tidak bermaksudkan begitu. Ada sesetengah kritikan yang membina itu adalah bertujuan untuk memperbetulkan dan meningkatkan lagi tahap level projek pelajar ini kerana mungkin dirasakan bahawa tahap projek tersebut agak rendah levelnya.

After tamat presentation tu, kami pun sama2 keluar dari dewan itu dan sempat sembang2 sekejab dengan beberapa pensyarah. Ternyata ada sesetengah mereka tidak berpuas hati tentang penilai tersebut, tapi apakan daya, itu sudah dijemput, mungkin semua ini ada hikmahnya tersendiri. Aku juga sempat berjumpa dengan bekas penyelia aku semasa projek PSM untuk degree dulu. Dia memintaku untuk menghadiri dan membentangkan projek PSM aku dalam satu conference bulan Disember ini. Untuk maklumat detail, dia akan beritahu kembali.

Aku pun taknaklah komen lebih2, aku pun ada presentation pada 2 hb ni, presentation untuk idea projek yang ingin aku lakukan. Presentation ini dibuat secara internal examiner sahaja, yakni dikalangan pensyarah sahaja. Aku harap2 berjaya hendaknya. Insyaallah...

So, disini aku letaklah beberapa gambar untuk tatapan.




Gambar1: Kiosk pengecasan telefon dan laptop



Gambar2: Sistem pengesanan kebakaran



Gambar3: Sistem penanaman dan pengurudan pokok



Gambar4 : Gambar semasa perbentangan

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...