Saturday, November 28, 2009

SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA...


10 Zulhijjah 1430 Hijriah. Alhamdulillah... Kita menyambut Hari Raya Aidil Adha hari ini. Aku pada hari raya Aidil Adha ini menyambutnya di Segamat iaitu kampung sebelah kakak ipar aku. Kampung dia di Felda Kemelah, Segamat. Ramai juga adik-beradik dan sanak saudara yang merayakan hari raya Aidil Adha ini disini.

Aku pun sebenarnya merancang untuk balik beraya di kampung aku iaitu di Kota Bharu. Aku plan untuk pulang ke Kota Bharu dengan seorang kawanku, tumpang kereta dia sebab tiket2 bas semua dah licin, so memang confirm kena balik dengan kawanku itu. Masa itu pulak memang dah agak lewat untuk pulang ke kampung, 23 hb tak silap aku.

Kebetulan pulak masa itu memang musim banjir dan hujan lebat di Terengganu dan Kelantan. Aku pun dah terasa serba salah samada nak balik kampung atau tidak sementelah lagi kakak ipar aku itupun dah ajak aku balik Segamat. Aku malam 23hb tu memang dah siap sedia dah, barang2 semua dah packing dah.

Tapi malam tu, abang aku kata hujan lebat dan banjir di Kelantan dan Terengganu, takut tak dapat sampai, banyak jalan ditutup untuk laluan. So, aku pun bacalah berita yang latest punya, yelah online je terus. So, aku check memang banyaklah jalan yang ditutup dan ada antaranya jalan yang memang aku perlu lalui untuk ke destinasi aku.

Fikir punya fikir, aku pun buat keputusan untuk beraya di Segamat ajelah. Lagipun aku rasa aku tak pernah lagi beraya di sana dan ini adalah kali kedua aku beraya ditempat orang (tak balik kampung). First time adalah masa raya haji kat KL yang mana aku tak balik sebab abang aku tak dapat cuti, so rayalah kat KL then ini adalah yang second time.

Bagi aku takpelah raya kat Segamat ini pun, at least aku dapat juga pengalaman beraya ditempat orang, dapat tengok environment orang luar menyambut hari raya haji ni. Memanglah orang kata tak sama beraya dikampung halaman dengan kampung orang lain tapi bagi aku, nak tak nak, aku mesti belajar merasai beraya/ tak balik kampung masa raya. Ini kerana sekarang inilah aku yang masih berstatus pelajar ini nak merasai pengalaman ini.

Nanti kalau dah kerja, dah ada tanggungjawab berkeluarga, belum tentu lagi kita akan sentiasa ada peluang untuk pulang beraya dikampung. So, jadikanlah keadaan sekarang ini untuk merasai pengalaman tersebut, takde salahnya pun. Malahan, aku dah dikira bernasib baik berbanding dengan beberapa kawanku yang berasal dari Sabah/ Sarawak. Mereka memang tak balik kampung kerana kosnya yang tinggi.

So, apa2 pun, aku happy beraya disini. Disini ada 'keluarga kedua' aku. Aku dengan ini ingin mengucapkan 'SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA'.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...