Saturday, December 5, 2009

BUKIT GAMBANG RESORT CITY...


18 Zulhijjah 1430 Hijriah. After kitaorang meraikan harijadi aku dan 2 lagi ahli keluarga kakak ipar aku, kitaorang keesokkanya pergi ke Bukit Gambang Resort, Kuantan, Pahang. Disebabkan aku berasa berpuas hati dengan resort ini, so aku terasa nak share lah serba sedikit dengan pembaca blog ini semua. Kitaorang pergi dengan 2 buah kereta dan ramai dengan budak2. Bertolak waktu pagi dan perjalanan mengambil masa lebih kurang 3 jam.

Resort ini baru sahaja dibuka, tak silap dalam pertengahan tahun ini. Itu pun disebabkan abang aku dan isterinya pernah menjalani kursus kat sana, itu yang kenal tempat ni. Sampai disana, terus check in dalam satu suite (dipanggil apartment, aku pun tak pasti kenapa dipanggil apartment, biasanya suite je). Dalam suite itu ada 2 bilik, satu bilik ada 2 katil super single, kiranya muatlah untuk satu family, kat ruang tamu itu pun boleh tidur jugak.

Hotel dan taman temanya diletakkan berasingan, maknanya perlu berjalan dulu untuk ke taman temanya tetapi disediakan pengangkutan yang kitaorang panggil 'keretapi', kena bayar RM 1 setiap orang (aku percuma je). Peralatan2 lainnya seperti pelampung kena sewalah dan kadar sewaan berbeza bergantung kepada saiz dan jenis pelampung.

Apa yang menarik disini? Of course water theme park nya. Water Theme park nya boleh aku bahagikan kepada 4 iaitu dua untuk kawasan yang biasa, satu khas untuk kanak2 dan satu yang kat atas bukit. Kat bahagian kanak2 itu agak cantik dan kreatif designnya, bertemakan penguin dan ikan piranha, memang ramai kanak2 yang bermain kat sana.

Kat bahagian biasanya pulak, standard waterpark la kan, ada simple2 ombak dan sedikit air terjun kecil. Kat situ ada kawasan yang diletakkan pasir bagi menimbulkan suasana pantai ditambah pula dengan beberapa hut untuk berteduh yang dipanggil 'cabana', memang timbullah suasana pantai (cabana mesti disewa, baru boleh duduk).

Kat kawasan bukit itu ada satu lagi kawasan untuk bermain tapi lebih kepada meluncur dengan pelampung dari bukit. Laluan luncuran itu memang tajam, aku yang tak naik tapi melihat laluannya pun dah boleh rasa kecerunannya dan ketajaman selekohnya.

Selepas itu aktiviti kitaorang adalah main air tapi aku tak join sekali, maklumlah, tak pandai nak berenang. Bila dah puas semua mandi-manda, dah nak petang dah, kitaorang pun naik semula ke hotel. Aktiviti kami bukan setakat itu sahaja, malamnya pulak ada tengok pertunjukkan silap mata. Show tu takdelah best sangat pun tapi bolehlah untuk level kanak2 dan agak happening sedikit sebab ahli silap mata itu pandai berinteraksi dengan penonton.

Makan katsini pulak kira best jugalah dan 'best' juga pada harganya, yelah standard resort dan hotel kan. Untuk makan2 pula, aku difahamkan ianya termasuk pada sewa pakej penginapan bilik hotel tu melainkan ada waktu2 tertentu yang kita nak makan dan melebihi bilangan orang yang sepatutnya, yang itu di kira caj lain.

So, keesokkan harinya after kitaorang breakfast dan ronda2 sekejap, kitaorang terus ke rumah abang aku di Temerloh. Just around 1 jam je daripada resort tu. Rehat kat situ sehari dan pulang semula ke Segamat. So, overallnya aku rasa bolehlah anda semua yang ingin bercuti dengan family atau kawan2 kat sini, memang menarik. Aku promote ini pun sebab aku rasa ok, kalau tak ok aku pun malas nak promote tapi yelah citarasa setiap orang berbeza. Mungkin aku rasa best tapi sebaliknya terhadap orang lain.

Apa2 pun, di sini aku lampirkan gambar untuk tatapan.



Gambar1: Bangunan hotel Bukit Gambang Resort City



Gambar2: Welcome



Gambar3: Kak Ina dan Kak Odah



Gambar4: Alin dan Fazley



Gambar5: Menjamu selera




1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...