Monday, December 28, 2009

THE DIFFERENCE...


11 Muharram 1431 Hijriah. Alhamdulillah... aku hari ini sehingga 30 hb ni menyertai satu program anjuran MDEC dan diadakan di tempat kuliah aku. Program ini adalah berbentuk workshop 3 hari yang berfokuskan tentang bagaimana untuk menjana idea seterusnya menjadikan idea tersebut sebagai bidang perniagaan kita. Agak ramai yang menyertai program ini, hampir 20 orang tak silap aku.

Program ini dikendalikan oleh En.Ritakamal, seorang consultant dan juga salah seorang penilai dalam Pre-Seed Fund. So, pihak MDEC memberikan tugasan ini kepada En.Ritakamal memandangkan dia adalah seorang yang berpengalaman luas dalam bidang yang berkaitan dengan Pre-Seed Fund. Yelah, after this, kitaorang pun akan cuba untuk mendapatkan dana tersebut untuk projek master kitaorang.

Ok, ada banyak sebenarnya yang ingin aku kongsikan bersama sepanjang pengalaman hari ini. Antara pengalaman yang menarik adalah belajar tentang mind-mapping dan Brain-Stroming. Ok, Aku rasa tentu pembaca semua sudah biasa mendengar dan membuat mind map kan? Begitu juga dengan aku tetapi mind map yang diajar kali ini lebih menarik dan lebih berkesan.

Kenapa aku katakan ianya lebih berkesan? Of course kerana mind map tersebut diajar dengan cara yang betul dan sesuai dengan apa yang ingin kita capai. Satu kawalan utama ditengah dan pelbagai cabang yang sentiasa bercambah. Apa yang lainnya? Lainnya adalah kita boleh mengenalpasti apa yang ingin kita lakukan dan boleh membuang perkara2 yang tidak perlu kita lakukan.

So, agak canggihlah mind map ini. Ok, perkara kedua adalah brain stroming. Kitaorang dipecahkan kepada beberapa group dan dikehendaki membuat brain stroming. Setiap group diberikan tajuk masing2 dan tajuk kami adalah "Bagaimana melahirkan/menambahkan bilangan usahawan di Malaysia". Apa yang penting dalam brain stroming sebenarnya ada 2 peringkat.

Peringkat pertama adalah cuba listkan seberapa banyak mungkin idea yang berada dalam fikiran kita. Jangan fikirkan tentang idea tersebut samada logik atau tidak, just listkan dulu kesemuanya. After dapat semuanya, barulah kita tapis cadangan mana yang berkualiti. Biasanya hanya 20-25% sahaja daripada semua itu berkualiti.

So, itu antara teknik yang diajar. Ada juga dia menanamkan semangat motivasi kepada kami semua. Dia membawakan kisah 2 orang peniaga pisang goreng(Aku ringkaskan+sedapkan cerita ye, tapi main point tak berubah). 2 orang ini mendapatkan bekalan bahan mentah (pisang) daripada pembekal yang sama, dengan harga yang sama dan turut berniaga pisang goreng tetapi tahap perniagaan mereka berdua ini berbeza.

Peniaga A ini mendapat keuntungan yang berlipat kali ganda berbanding peniaga B. Peniaga B hairan kenapa si A ini boleh mendapat keuntungan yang tinggi berbanding dirinya. Suatu hari, dia bertanyakan tentang perkara ini pada si A dan ini adalah jawapan yang diberikan:

Setiap orang boleh berniaga. Setiap orang ada kemahiran yang tersendiri. Gunakanlah kemahiran itu untuk membuat apa yang kita inginkan dan yang paling penting, kita enjoy dengan apa yang kita lakukan. Buatlah strategi yang baik untuk melariskan perniagaan kita. Tinngkatlah usaha seperti berkerja di awal pagi dan sentiasalah senyum pada pelanggan.

So, banyak iktibar yang boeh diambil dalam kisah ini. Yes, kita boleh melakukan perkara yang sama. Buat business yang sama. Dapatkan bekalan daripada pihak yang sama. Juga melakukan jenis perniagaan yang sama. Tak salah semua itu tetapi setiap yang kita lakukan mungkin berbeza dengan denga apa yang orang lain lakukan.

Aku tidak merasakan bahawa ada faktor utama lain yang meyebabkan perbezaan sesetengah perniagaan yang dilakukan oleh orang kita. Tidak mungkin wujud perbezaan sekiranya peniaga kita melakukan perkara yang sama. Sama2 berniaga pisang goreng, sama2 mendapatkan bahan mentah yang sama tetapi masih wujud perbezaan. Perbezaan ini pula penentu antara faktor kejayaan dan kegagalan. Apa yang berbeza? What's the difference? The difference is YOU.

Kita sebenarnya yang mencorak segala-galanya. Kita yang menentukan jatuh atau bangun perniagaan kita. Aku tak nafikan bahawa kita hanya merancang tetapi Allah SWT yang menentukannya. tetapi jika kita tak berusaha, tak berdoa, berjayakah kita? Jika kita tiada strategi, berjayakah kita? Ya, kita boleh berjaya tetapi mungkin mengambil masa yang panjang.

So, banyak jugalah antara kisah2 motivasi yang diceritakan. Aku semakin bersemangat untuk menghadiri hari kedua program ini. Semoga semakin banyak input yang aku akan perolehi. Insyaallah...


1 comment:

  1. very good summary... you forgot one important factor in brain storming... LIMIT THE TIME TO NOT MORE THAN 10 MINUTES....

    thats critical.. because lots of people brainstorm for hours... sebab tu.. bersepai otak mereka... kene storm.. hehehehe.. (sori.. lawak bodoh)
    - Rik

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...