Thursday, December 17, 2009

LATIHAN PEMBENTUKAN USAHAWAN 2-PART 1...


1 Muharram 1431 Hijriah. Alhamdulillah... dapat juga aku update blog hari ini. Actually, aku ada kursus Latihan Pembentukan Usahawan 2 di Pendang Lake Resort, Kedah selama seminggu dan tempat itu susah untuk dapat akses internet, itu yang aku tak dapat update blog ini. Tapi takpelah, sekarang ni aku dah berada di kolej, so dapatlah update perkembangan terkini aku. Ok, untuk post ini dan next post, aku akan storykan pengalaman aku sepanjang menghadiri kursus ini.

Kitaorang berenam bertolak ke sana pukul 10 pagi dan sepanjang perjalanan ke Pendang, agak banyak jugaklah tempat yang kami berhenti. Antaranya ialah, bila dah sampai kat Kedah, singgah sekejap kat Radix Fried Chicken (RFC), saja je nak try, sebelum ni just dengar je. So, bila dah try, aku rasa ok lah, yelah, local punya produk kan. Ayam dia takdelah besar mcm KFC (sebab guna herba sebagai salah satu makanan ayam, tidak dicucuk ubat).

Aku lebih suka dari segi minuman coke RFC, kurang gula dan memang bestlah dibandingkan minuman bergas yang lain. Lain2 makanan seperti french fries tu standard jelah. So, after makan2 tu, kitaorang meneruskan lagi perjalanan dan sampai di Pendang Lake Resort sekitar pukul 11 malam.

Kitaorang mulakan 'kuliah' pukul 9.00 pagi. Dimulakan dengan sedikit pengenalan diri dan ceramah dari pegawai MARA tentang program ini. First day itu agak rileks la, just dengan ceramah dan sedikit nasihat motivasi daripada consultant yang handle program ini.

Ada sesetengah peserta yang memperkenalkan diri mereka yang cukup aku kagumi. Antaranya membuka taska khas untuk anak2 kurang upaya, membuat kraftangan daripada bahan kitar semula dan berjaya eksport sehingga ke Texas serta ada yang membuka pusat refleksologi yang mana turut mengambil pekerja OKU penglihatan sebagai pekerja mereka. Respect betul aku dengan makcik2 dan pakcik2 ini (kebanyakkan peserta berumur sudah 40 keatas)

Second day, bermulalah cabaran kami iaitu belajar tentang bagaimana untuk menghasilkan Rancangan Perniagaan(RP) mengikut standard MARA. Kenapa ikut standard MARA? Ini kerana program ini adalah tajaan MARA dan bertujuan untuk mendapatkan dana pinjaman perniagaan daripada MARA.

Kami berenam asalnya menpunyai sedikit masalah untuk membuat RP ini kerana projek master kami masih dalam kajian sedangkan RP ini dibuat untuk memulakan perniagaan, dah ada produk untuk dijual sedangkan produk kami tak siap lagi, masih dalam kajian. So, kitaorang agak 'blur'.

Berbeza dengan peserta lain kerana mereka semua sememangnya sudah mempunyai perancangan untuk membuat perniagaan apa dan ada sesetengah daripada mereka sememangnya sudah mempunyai perniagaan masing2 cuma datang ke kursus ini untuk belajar cara membuat RP serta memohon pinjaman dana MARA.

Lagipun, kami diberitahu bahawa RP yang diajar ini lebih kepada sektor peruncitan, tidak melibatkan elemen teknologi dan IT sangat. So, agak susah sebenarnya untuk kami apply RP ini dalam perancangan projek ini. Walaubagaimanapun, secara general, kebanyakkan topik yang diajar ini masih boleh digunakan untuk membuat RP projek master kami. So, still belajar lagi cuma tak boleh nak buat secara lengkaplah.

Actually, dalam kursus2 sebelum ini yang aku sertai pun, aku dah belajar cara2 untuk membuat RP, so takdelah aku terkial-kial sangat untuk siapkan RP ini. Pengajaran tentang RP ini ada la dalam 3 hari, after that, mula la kitaorang boring. Ok, apa yang kitaorang buat masa boring tu? Next post aku akan ceritakan aktiviti kitaorang waktu boring, hehehe...


1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...