Monday, December 21, 2009

LATIHAN PEMBENTUKAN USAHAWAN 2-PART 2...


4 Muharram 1431 Hijriah. Ok, kali ni aku akan sambung cerita tentang LPU2 aku tu yang aku kata aku boring tu kan. Masa boring ni, kitaorang pergi mancing kat area yang berdekatan. Kat area resort ni, ada satu kolam besar yang byk ikan, so kitaorang pun trylah pancing, itupun after melihat staff resort tu dapat ikan.

So, bila dah tengok orang lain dapat ikan tu, tercabar jugak la maruah kawan2ku untuk memancing. Aku takdelah minat sangat bab2 mancing ni tapi boleh la, just untuk rilek la kan. So, petang itu jugak kawan2 aku minta kunci kereta pegawai MARA yang bertugas untuk memantau proses kursus itu untuk pergi ke pekan berhampiran membeli tali pancing. Jorannya just gunakan kayu dan mata kailnya dapat daripada staff resort tu.

Bila dah dapat, terus pancing. Alhamdulillah, dapat dalam 20 ekor lebih tu(2 hari punya proses pemancingan)..... So, ikan itu semua kitaorang minta simpan kat freezer resort. Aku just ponteng tengahari itu je, kawan2ku ada yang ponteng sehari direct. Aku ingatkan geng2 aku je yang mancing, bila ada orang lain tengok, terus diorang nak join sekaki, itu yang kaki ponteng sampai 7-8 orang tu. Diorang pun tension jugak duduk dalam kelas tu.

Kenapa aku kata diorang tension? Kenapa aku pun turut ponteng? Actually, untuk kelas pengajaran Rancangan Perniagaan(RP) tu, kitaorang agak tension sebenarnya dengan instructor
yang mengajar bahagian kewangan. Aku bukan nak kutuk la kan, tak baik mengata guru tapi yelah, dia jenis yang mesti ikut dia 100%.

Kitaorang dah ada template kewangan yang mudah, dapat daripada kawan2 lain. Template tu ikut standard MARA, kita just masukkan nombor2 je, segala calculation dan formulanya sudah tersedia dalam tu, so, masukkan nombor then terus dapat jawapan kiraan. Instructor itu tak suka, dia kata mesti pakai dia template dia je, pening kepala dia nak check sorang2. Dia perlu professional sebenarnya, tak boleh rasa bahawa cara dia je yang betul dan mudah.

Bagi aku, instructor yang bagus adalah jenis orang yang boleh mengikut keadaan. Kalau ada cara yang lebih mudah dan simple tentang sesuatu perkara itu, why not kita bincang ramai2 tentang cara tersebut, lebih mudah para peserta memahami bahagian kewangan tu.

Sebelum itu, ada kawanku yang bertanyakan soalan kat dia, kawanku tak faham tentang satu term dalam buku yang diberikan tu, then instructor tu kata, "ini yang saya malas nak bagi buku ni". La... dah diberi buku, kitaorang baca jelah, bila tak faham dan tanya dia, dia jawab macam tu pulak. So, banyak lagilah komen2 peserta lain yang negatif terhadap instructor ini, tak perlulah aku jelaskan semuanya. That's why, ramai yang join memancing dengan kitaorang.

Oklah, bila dah selesai proses pembelajaran, the last day tu kitaorang ada buat BBQ. Dalam malam tu, ada jugaklah acara karaoke dan agak ramai yang turut menyumbangkan lagu. Petang sebelum tu pulak kitaorang pergi berkayak. Aku pun join jugak tapi tak kayuh la, kawan kat belakang yang kayuhkan.

Apa2 pun, banyak kenangan dan pengalaman baru yang aku lalui sepanjang LPU2 ini. Aku tak dapat nak selitkan gambar sebab saiz setiap gambar itu besar, lebih 1MB daripada yang diperuntukkan dalam blogspot ni. Tapi gambar tu aku dah upload dalam Facebook aku, so bolehlah kalau nak tengok aktiviti aku.

Oklah, next post, aku akan ceritakan tentang apa pengalaman menarik yang dapat aku kutip sepanjang LPU2 ini. Insyaallah...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...