Wednesday, February 10, 2010

BALIK KAMPUNG...


25 Safar 1431 Hijriah. Alhamdulillah... Sempat jugak aku update blog hari ini. Sekarang ni musim cuti raya cina, Chinese New Year, so kebanyakkan student dah takde mood nak belajar. Masing2 dah teringatkan kampung halaman, tak kiralah melayu ataupun cina. Student melayu yng balik kampung lagi ramai, mengalahkan student cina pulak.

Aku actually ingatkan dah tak dapat balik kampun lagi dah cuti mid semester ni. Sebelum ni dah ada kawanku yang offer tiket untuk pulang ke kampung pada cuti raya cina ni tapi aku tolak. Aku terpaksa tolak pada masa itu kerana aku belum pasti adakah aku akan mempunyai aktiviti masa cuti nanti.

Sebelum ni pun macam tu jugak. Program master aku ini takde cuti tetap. Kalau ada masa terluang je, mesti ada aktiviti business discourse/lawatan yang dibuat. So, kalau nak cuti panjang2 tu, memang kurang berpeluang la. So, bila memandangkan cuti aku yang belum tentu ini, aku terpaksa tolak tawaran tiket bas dari kawanku itu.

Suasana raya cina kat kampus ini takdelah meriah pun. Kalau meriah pun, mesti sebab student2 melayu yang beraya mengalahkan student cina. Bilangan orang melayu yang beratur beli tiket bas mengalahkan bilangan orang cina. Begitu juga dengan tiket bas yang disediakan oleh pihak universiti ini. Kawanku kata lagi ramai orang melayu balik sehinggakan pihak universiti menyediakan bas tambahan untuk ke Pantai Timur sedangkan di Pantai Timur ni tak ramai cina.

Apa2 pun tak kisahlahkan, dah cuti, balik jelah. Kalau bukan mid semester nak balik, bila lagi boleh balik kan?. Tambah2 lagi kalau kampung tu jauh, macam aku kat Kota Bharu ni. Aku pulak memang dah agak lama tak balik kampung. Last aku balik adalah masa hari raya Aidilfitri tahun lepas. So,memang agak lama la.

Bila aku tolak tawaran tiket bas tu, kawanku tak ambilkanlah untuk aku. Tapi sekarang ini aku diberitahu bahawa cuti hari raya cina ni kitaorang dapat cuti seminggu. Tak ada sebarang aktiviti/lawatan yang dibuat. Bila dah macam tu terkejar2 jugaklah aku mintak kawanku carikan tiket bas. Lastly, takde tiket dah, semua dah habis, dah terlewat.

So, agak kecewa jugaklah. Fikir punya fikir, terpaksa buat keputusan untuk stay kat rumah sedara kat Pasir Gudang. Aku kalau boleh taknaklah menyusahkan sedara aku ini, tapi yelah, kalau aku tak pergi sana, stay sorang2 jelah aku kat bilik kolej ni. Sedara aku ni baik orangnya, dia ni kakak ipar abangku.

Bila aku beritahu untuk pergi ke rumah dia, dia anytime je datang ambil aku. Memang baik hatilah. Bila aku kat rumah dia, mesti berat badan aku naik, makan je kerja aku bila kat sana. Kejab2 makan, kejab2 makan.

Tapi alhamdulillah...sehari dua ni ada kawanku yang mengatakan masih ada lagi tiket bas untuk cuti raya cina ni. Tapi bukan bas universiti la. Ala...sama je, bas dalam atau bas luar, janji sampai.

So aku pun takde apa2 sangat untuk dikongsi bersama pada post kali ini. Just nak beritahu bahawa aku balik kampung, so maybe tak dapat online sangat. Kepada kawan2 yang menyambut raya cina ni, Happy New Year aku ucapkan kepada semua. Semoga bergembira...



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...