Thursday, February 4, 2010

CONSULTATION SESSION...


20 Safar 1431 Hijriah. Dah lama jugak ye aku tak update blog aku ni. Bukan aku taknak update, baru ni dah tulis dah satu post tapi tak leh nak upload, so aku cancel lah. Takpelah, hari ni agak free sikit, so bolehlah aku buat 1 atau 2 post. Ok, post pertama adalah lawatan untuk sesi consultation kitaorang dengan syarikat E2B Consulting yang dipunyai oleh Mr.Ritakamal. Ala, Mr.Ritakamal yang pernah aku post dulu pasal mind map dan brains storm tu.

Ok, actually, kitaorang tak de plan pun nak jumpa Mr.Rik sebab jadual asal adalah kitaorang mesti menghadiri 1 bengkerl innovation anjuran MeCD tapi bengkel itu ditunda pada satu tarikh yang akan diberitahu kelak. So, aku pun chat FB dengan Mr.Rik dan buat appointment dengan dia, dan alhamdulillah... dapat satu tetapan masa yang baik.

So, kitaorang bertolak pada 2hb petang, stay kat Kolej Siswa Jaya dan pergi ke pejabat E2B pada pagi 3hb tu. Firstly, kitaorang just bincang santai jelah dengan Mr.Rik pasal MeCD, geran dan sebagainya, bincang pun kat kedai biasa je sambil2 minum. Nama pun bincang santai kan, sambil2 rilek.

Antara topik yang kami bincangkan pagi itu adalah dari segi geran perniagaan, masalah ekonomi orang melayu dan sebagainya. After selesai minum, kami naik ke pejabat Mr.Rik ini. Kat situ, lagi banyak perkara yang kami bincangkan.

Antara fokus utama yang dibincangkan adalah agenda melayu, permasalahan melayu, geran untuk permulaan perniagaan dan juga business idea. So, memang banyak jugaklah perkara2 baru yang kami ketahui terutamanya tentang situasi ekonomi negara masakini. Takpe, aku sharekan serba sedikit apa yang aku masih ingat tentang perbincangan tersebut.

Untuk geran2 permulaan perniagaan, disebabkan kita semua just menunggu untuk mendengar perbentangan Rancangan Malaysia Ke-10(RMK10), kebanyakkan duit RMK9 sudah habis dibelanjakan untuk RMK9 dulu, sekarang ini sektor penajaan ini sudah kehabisan wang. So, just tunggu RMK10 nanti yang dijangka akan diketahui pada bulan Mac nanti.

Semua permohonan perniagaan yang sekarang ini dipohon terpaksa di 'hold' dahulu memandangkan situasi yang kurang berduit ini juga. Nak cerita apa2 pun, tunggu Mac nanti. Bila dah bentang dan tahu berapa budget yang dapat untuk geran permulaan perniagaan ini, barulah boleh dirangka semula tentang pembahagiannya.

Ok, itu tentang geran permulaan perniagaan. Ada juga kami bincangkan tentang business idea. Berbalik kepada penggunaan tool yang diajar semasa kursus MeCD dulu tu, actually, perkara pertama yang perlu diketahui adalah apa masalah sekarang? Apa masalah yang ingin kita selesaikan. Kalau sesuatu perkara itu tidak menjadi masalah, tak payahlah buat, nanti susah nak jual, orang tak nak.

Untuk mengetahui masalah pula, kita mesti jumpa sendiri pihak yang terlibat dalam permasalahan tersebut. Sebagai contoh, untuk projek kerusi roda elektrik aku ini. Apa masalah yang ingin aku selesaikan adalah membuat kerusi roda yang boleh bergerak sendiri untuk membantu golongan OKU dan wargaa emas. Tapi adakah perkara itu benar2 diperlukan oleh OKU dan warga emas? Entah2, diorang tak perlukan kerusi roda tersebut tapi perlukan peralatan lain.

So, untuk mengetahui perkara/permasalahan sebenar, aku mesti menemui OKU dan warga emas dan buat kajian terhadap mereka ini. Bila dah confirm mereka ini perlukan kerusi roda yang boleh bergerak sendiri, barulah aku boleh fikirkan tentang macamana nak design/buat benda tu. Ini bermakna, kita mesti mengetahui permasalahan sebenar terlebih dahulu, baru boleh buat keputusan untuk buat projek kita.

Bila dah confirm, dari segi design pula, kena tengok dari segi kehendak pengguna terutamanya dari segi rekaan, harga jualan, persekitaran dan sebagainya. Kalau buat yang canggih manggih pun tapi harganya mahal sangat, jarang OKU boleh beli, takde guna jugak.

So, banyak jugaklah perbincangan kitaorang yang berlangsung dari pagi sampai pukul 3 petang itu jugak. Kami juga ingin dan aku secara peribadi ingin mengucapkan ribuan terima kasih kerana Mr.Rik sudi meluangkan masa dengan kami, belanja minum pagi dan makan tengahari serta dapat buku percuma pulak itu ha.

So, secara overallnya, aku berpuas hatilah atas perjalanan dan sesi consultation hari ni. Semoga Mr.Rik dipanjang umur dan murah rezeki. Insyaallah.... Aku cuba untuk uploadkan gambar kat blog ni tapi takleh, besar sangat saiznya, so kalau sesiapa yang nak tengok foto aku, bolehlah view melalui FB aku ye...



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...