Saturday, February 13, 2010

INTELLECTUAL PROPERTY-PART 2...


29 Safar 1431 Hijriah. Ok, kali ni aku nak sambung tentang "Intellectual Property" yang telah kita kongsikan bersama pada post yang lalu. Post ini pulak aku nak bercerita tentang soalan2 yang diajukan oleh pihak kitaorang pada sesi seminar tersebut. Semua soalan kebanyakkannya adalah berkisar pada projek kami, hubungan projek kami dengan pihak universiti, kategori projek kami dalam lapangan IP dan sebagainya.

Soalan paling menarik yang ditanya adalah hubungan projek kami dengan pihak universiti. Umum kami mengetahui bahawa setiap research/projek peringkat master/Ph.D yang dibuat di universiti akan menjadi hakmilik universiti. Mana2 universiti pun lebih kurang je undang2nya dari segi pemilikan IP.

Jika ada pun yang menjadi hakmilik pelajar tersebut, pihak universiti masih lagi mempunyai hak sebanyak 20% daripada projek/research tersebut. Ianya dinisbahkan 80:20 iaitu 80% untuk student tersebut dan 20% untuk universiti. Jika projek/research tersebut mendapat dana/geran dari kerajaan/universiti, boleh dikatakan projek/research tersebut akan menjadi hak milik universiti.

So, timbul isu kanapa boleh menjadi hakmilik pihak universiti pula? Alasannya adalah, pelajar tersebut menggunakan kemudahan/fasiliti universiti untuk membuat projek/research tersebut, menggunakan khidmat pensyarah universiti sebagai penyelia dan menggunakan perkhidmatan pihak universiti dari segi borang, dokumen dan sebagainya, maka pihak universiti mempunyai hak keatas IP tersebut

Berbeza dengan kes kami, kami membuat projek menggunakan pinjaman MARA, tidak mendapat dana/geran dari pihak universiti. MARA pulak tidak menyatakan bahawa IP projek kami adalah hakmilik universiti dan MARA juga tidak kisah tentang IP ni, apa yang MARA kisahkan adalah pembangunan keusahawan dan perniagaan kami.

Kalau dari segi menggunakan kemudahan universiti, aku dah setahun tidak menggunakan perkhidmatan internet percuma kolej. Aku dah ada Celcom Broadband dan kat bilik aku pun ada Wimax, memang dah tak sentuh dah internet kolej. Dari segi stay kat kolej pulak, aku bayar yuran kolej every semester. Dalam yuran tersebut ada dinyatakan bahagian2 perkhidmatan kolej.

Dari segi menggunakan kepakaran pensyarah universiti, dalam yuran pengajian kami, ada dinyatakan bayaran untuk penyelia. So, penyelia kami dibayar untuk memberikan perkhidmatan seliaan dan rundingan untuk kami. Pihak MARA sudah memperuntukkan sejumlah wang untuk penyelia kami.

So, apa yang diberitahu oleh staff RMC itu, berdasarkan penyataan kami, kami tidak terikat dengan pihak universiti dari segi IP. Tapi tak taulah macamana perkara yang sebetulnya. Kami memang perlu tanya lagilah pihak pengurusan tentang isu IP ini. Kami tahu bahawa kalau seseorang student itu tidak ingin memberikan IP kepada pihak universiti, ada beberapa kaedahlah (kira trick la ni) bagi mengelakkan IP ini diberikan/berkongsi IP. Tapi aku tak bolehlah beritahu kat ini, nanti timbul masalah pulak antara aku dan universiti.

So, fahamlah kami tentang masalah IP ni, tapi still kena tanya pihak pengurusan untuk betul2 clear. After that, aku ada tanya tentang lapangan yang boleh aku daftarkan untuk projek electric wheelchair aku ini. Jawapannya adalah bergantung pada apa yang aku buat.

Setakat ini aku just boleh registerkan under Ultility Innovation dan Copyright kerana aku hanya melakukan perubahan kecil sahaja pada kerusi roda manual tersebut tetapi untuk membuat integration tersebut (gabungan kerusi roda manual dengan benda2 lain), aku boleh register under patent. Integration itu melibatkan suatu perkara yang besar dan menghasilkan suatu produk baru walaupun kelihatannya sudah ada di pasaran.

Sama juga dengan kes kerusi roda elektrik menggunakan kawalan minda untuk menggerakannya. Kerusi roda tersebut sememangnya sudah ada tetapi ditambah dengan alat untuk membaca minda seterusnya mengawal kerusi roda tersebut, produk ini boleh dipatentkan. Begitu juga dengan kerusi roda elektrik aku ni. Cuma dalam kes aku ni, mungkin ada beberapa perkara lagilah yang perlu aku telitikan terutamanya dari segi intergration tersebut.

So, aku rasa setakat itu sahajalah cerita tentang isu IP ini. Bagi aku, aku dah bertambah clear lagilah after mendengar seminar seperti ini.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...