Thursday, February 25, 2010

LAPTOP ROSAK...


10 Rabbiul Awal 1431 Hijriah.Rasanya dah lama aku tak berkesempatan untuk update blog aku ni. Bukannya aku tak nak, tapi bebaru ni ada masalah dengan laptop aku. Laptop aku rosak. Itu yang aku jadi tak sempat nak update tu. Laptop aku tu rosak , jadi skrinnya tak nampak apa, just gelap je. Power on tapi tak nampak apa2 pun.

Actually sebelum ni masa cuti kat kampung, dah pernah jadi dah sekali. Masa tu skrin laptop aku tu jadi macam blur2 skit, then terus gelap. Tapi sekejab je. Dalam tak sampai seminit, ianya ok semula. Aku pun takde buat apa2 pun, ianya ok semula.

So, bila aku nak datang ke kampus semula, aku dah risau takut2 laptop aku buat hal lagi. So, aku contact kawanku untuk dia hantar CPU desktop aku. Actually dulu aku ada desktop(masa semester 1 degree). Then masa semester 2, aku beli laptop, so desktop aku tu aku bagi pinjam kat kawanku. Dia orang susah, so aku pun pinjamkanlah desktop aku tu kat dia. Boleh dia guna untuk pengajian dan buat tugasan dia.

So, bila aku dah rasa takut2 laptop aku buat masalah, aku nak jadikan desktop aku tu as a backup, at least kalau aku tak boleh menggunakan laptop, aku boleh buat kerja menggunakan desktop buat sementara. So, aku pun bawaklah CPU aku tu ke kampus bebaru ni, after tamat cuti.

Bila dah sampai kat kampus, 2-3 hari after that, memang benar jangkaanku. Laptop aku tu buat masalah. Kali ni terus gelap segelap2nya walaupun powernya masih on. So, aku pun try jugak check2 mana yang patut. After bukak sana sini, aku dapati 'joint' yang menghubungkan motherboard laptop dengan monitor skrin dah rosak. Kabel itu dah macam terputus sedikit menjadikan tiada sambungan antara motherboard dengan monitor.

So, bila bab2 kerosakan hardware ni, aku pun bukannya expert pun, terpaksa jugak bawak ke kedai. Hari tu aku pun ajak kawanku ke kedai. Aku just sempat survey 2 kedai sahaja. Ok, kedai yang first (kedai cina), dia kata monitor tu dah rosak, so kalau nak repair, ambil masa selama 2 minggu untuk tukat barang dan dia charge RM 600. Dia kata monitor tu yang rosak sedangkan aku rasa kabel je yang problem. RM 600 tu...

Fuh, mahal la bagi aku kalau setakat dia nak charge tukar kabel tu kan. Aku rasa bukannya perlu tukar monitor pun, just tukarkan kabelnya sahaja. Tapi aku malas nak bertekak dengan tauke tu, aku rasa better aku survey kat tempat lain dulu. Then, aku try kat kedai kedua (kedai cina jugak).

Masa aku try masuk kedai cina kedua tu, aku try speaking chinese sikit2 dengan tauke tu, selebihnya aku speaking english la. Bila tauke tu reply dalam bahasa chinese tu, maybe dia ingat aku ni budak cina agaknya. Tauke tu kata, harganya RM 300 je sebab dia nak tukar kabel tu dan ambil masa seminggu je. Aku rasa itupun dah agak mahal tapi ok la... better than kedai pertama tadi tu. So, aku fikir, takpelah, repair kat sini jelah.

So, after hantar kedai tu, aku try tengok2 harga hardware desktop pulak. Yelah, takkan just nak harapkan pinjam laptop kawanku je, dia pun nak guna jugak kan. So, aku try survey monitor, RAM dan graphic card sekali. Aku survey dan dah buat keputusan untuk beli benda2 tu semua. Pergilah kedai untuk beli monitor, RAM dan graphic card.

Semua sekali adalah dalam RM 800. Mahal jugak la tapi puas hati la sebab aku ambil spec yang tinggi. Boleh jugaklah aku main games high requirement nanti kat desktop aku tu then laptop aku tu untuk buat kerja. Sambil2 tu boleh jugak aku jadikan desktop aku tu as a backup file. Kalau terjadi apa2 kat salah satu, aku still lagi ada backup.

So, itu jelah cerita tentang laptop aku ni. Next week baru pergi ambil laptop tu, tunggu call daripada kedai tu. Harap2 lepas ni eloklah laptop tu. Insyaallah...


1 comment:

  1. nak taw tak,, laptop aku pown rosak jugak,, sebab aku guner 24 jam,, aku sedey sangat,, aku bitaw lah,, mak aku,, kene marah,, sampai sekang aku takot nak bitaw bapak aku,, lepas bace ko nyer cter nihh,, lagi aku takot,, sebab,, mahal noh,, nak betolkan,, laptop yang rosak,, aku takot sekang nihh,,

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...