Tuesday, May 11, 2010

JUALAN DI PESTA KONVO - PART1


27 Jamadil Awal 1431 Hijrah. Alhamdulillah.... Akhirnya sempat jugak menaip kat blog ini. Alhamdulillah... free sikit sehari dua ini. Kepada pembaca blog aku, aku mohon maaf kerana tidak berkesempatan untuk update blog aku but now aku sedikit free dan bolehlah aku luangkan masa untuk bab2 blog ni. Ok, cerita yang ini walaupun dah lama, tapi bagi aku banyak perkara yang boleh dikongsi iaitu pengalaman aku berniaga semasa Pesta Konvo Ke 43 UTM.

Pesta itu berlangsung selama seminggu, entahlah berapa haribulan aku pun dah lupa, maklumlah dah lama, baru sekarang nak tulis dalam blog ni. So, selama seminggu tu, aku dapatlah bukak seminggu penuh. Asalnya sebelum aku dapat booth tu, ada la 2-3 kali aku naik turun ke HEP jumpa pegawainya yang handle booth ni. Alhamdulillah...pegawai tu nak tolong OKU macam aku terlibat dalam keusahawanan, so bolehlah dia bagi satu kat aku, tapi bayar tetap bayar kan untuk sewanya tu.

Booth aku tu pulak bersebelahan dengan kawanku. Aku yang mintak duduk bersebelahan sebab senang nak mintak tolong kemas2 barang. So, semasa proses setup booth tu ada orangyang datang berjumpa denganku untuk menyewa sebahagian tapak booth aku tu. Aku pada masa itu just on jelah kan, orang nak bagi duit, ambil jelah. So jadilah 3 bahagian booth aku(aku bahagikan kawasan kepada 4) tu dan 1 bahagian lagi masih kosong.

Aku just menjual Islamic Keychain dan tie je, yang lain2 seperti buku motivasi, buku agama, minuman kesihatan RX-Lite dan sebagainya itu adalah kawan aku yang punya. Aku deal dengan kawanku itu untuk membahagikan share 50:50 daripada komisyen jualannya, so dia tak perlu bayar sewa tapaklah kat aku. Sambil2 tu boleh jugak la dia tolong2 aku.

Bila hari pertama jualan bermula, business takdelah ok sangat tapi still dalam range ok la. Time pagi hingga tengahari tu takdeorang sangat pun tapi bila dah start lepas Asar je, orang dah mula ramai la. Kalau malam lagi best, ramai orang. Masuk hari kedua, ada seorang makcik yang datang untuk menyewakan satu lagi bahagian booth aku tu, dia daripada persatuan ibu2 tunggal. So, atas dasar ingin membantu, aku tak kenakan kadar sewa keatasnya, harap boleh ambil berkatlah kan....

So, jualan bertambah ok pada hari kedua dan seterusnya. Begitu juga dengan jualan 2 lagi tauke under aku tu. Diorang tu berniaga produk Avon dan seorang lagi berniaga produk kesihatan, kecantikan dan tudung. Namun, jualan makcik ibu tunggal tersebut langsung tiada. Anaknya yang ditugaskan untuk membuat jualan asyik dengan SMS sedangkan aku ni nak tercabut anak tekak melaung-laung untuk menarik perhatian pelanggan. Sakit tekak aku tu berbaloilah....

Untuk 2 hari last pulak, aku dan geng2 kelas aku kena pergi ke KL atas urusan taklimat Cradle Fund. Asalnya risau jugak aku untuk tinggalkan booth kerana malam terakhir adalah malam yang paling best sebab masa tu adalah jualan lelong sebagai penghabisan stok. Masa itulah ramai orang akan datang dan stay kat pesta. Walaubagaimanapun, tugas tetap tugas dan aku rasa berbaloi datang ke KL, nanti next time aku storykan apa kandungannya.

After selesai je urusan kat KL tu, kitaorang pun pulanglah ke Skudai. Sampai je ke UTM, aku dan kawanku terus ke pesta sebab masa tu dah pukul 10 malam. Aku just sempat letakkan beg je kat kolej, then terus ke pesta, baju pun tak sempat salin. So, bila dah pukul 10 lebih tu, ramailah yang datang. Alhamdulillah.... business berjalan lancar, banyak jualan pada malam tu.

So, itulah sedikit sebanyak pengalaman aku sepanjang pesta konvo tersebut. Dalam part 1 ini, aku lebih menceritakan tentang perjalanan business dan pada part 2 nanti, aku akan ceritakan tentang pengalaman aku sepanjang berniaga di pesta ini. Insyaallah....

2 comments:

  1. Salam saudara. saya noraini daripada utmspace. untuk makluman saudara, utmspace akan menganjurkan satu karnival jom sihat pada 19-21 okt 2012 di stadium utm. jadi saya menjemput saudara dan kawan-kawan untuk menyewa tapak booth kami di karnival tuh. target pengunjung adalah orang awam seperti pesta konvo jugak. sekiranya saudara berminat, boleh hubungi saya di 017-7310105 atau boleh layari website kami
    http://seminar.utmspace.edu.my/jomsihat/

    ReplyDelete
  2. sorry setahu saya saudara pernah join conference yang dianjurkan oleh pihak kami. kalau tak silap saya lah. :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...