Friday, May 21, 2010

TRIP TO YOGYAKARTA - PART 2...


7 Jamadil Akhir 1431 Hijriah. Alhamdulillah...sempat aku luangkan masa pada kali ini untuk siapkan post kali ini. Ok, post kali ini aku nak sambung sedikit lagi cerita tentang pengalaman aku di Yogyakarta. Kalau post yang lalu aku menceritakan tentang aktiviti akademik dan sedikit sebanyak tentang persekitaran UGM, so kali ini aku nak story tentang aktiviti pelancongan pulak.

Banyak tempat menarik yang telah aku pergi sepanjang berada di sini seperti Borobudur, Prambonan, Kasongan dan sebagainya. Ok, di Borobudur dan Prambonan, alhamdulillah.... kali dapat rate kemasukkan penduduk tempatan (local rate untuk masuk ke tempat tu), biasanya local rate itu adalah untuk orang Indon sahaja tetapi atas kerjasama UGM, kami dapat local rate, so murahla.

Di Borobudur, tempatnya amat panas, tinggi dan ramai orang. Disekelilingnya adalah penjual seperti penjual payung, cenderamata, baju, makanan minuman dan sebagainya. Pendek kata segala yang ada kat situ relevan kla untuk dijual. Masa mula2 nak naik Borobudur tu, panas jugaklah tapak tangga tu tapi aku redah je, excited kan...bila dah sampai 3 level tangga tu (satu level ada lebih kurang berbelas2 anak tangga), tangan aku dah sakit, sakit bahu then ditambah pula dengan panas, penat dan anak tangganya yang tinggi.

Anak tangga ditempat ini berbeza, ianya tinggi dan tidak luas. So aku ingatkan rehat sekejab, leh heal balik tapi still sakit lengan. So untuk naik ke level atas lagi, aku mintak tolonglah kawan2ku. Alhamdulillah....berkat kerjasama kawan2ku dari UTM dan UGM, akhirnya sampai jugak ke puncak Borobudur, tinggi tu...

Tempat kedua yang best adalah Prambonan. Tempat ini still bertangga tapi taklah setinggi dan sepanas Borobudur. So,kiranya tempat ini bestla untuk dilawati. Boleh masuk kedalam bangunan kuilnya untuk bergambar dan ada juga sesetengah patungnya yang dah agak rosak akibat gempa bumi di Indonesia pada 2006 dulu, still ada kesan. satu lagi perkara yang aku suka tentang Prambonan adalah penjualnya.

Penjual ditempat ini cukup sabar dan rajin dalam mencari rezeki. Ada satu penjual tu dia ikut aku dari awal hingga ke pintu gate dengan tidak berhenti2 tawar menawar dengan kami. Dia jual baju t-shirt yang bersulam. Awalnya berharga Rp 30,000 (lebih kurang RM 10) untuk 5 helai tapi paling last harganya jadi Rp 30,000 untuk 8 helai. Fuh....murah giler. Than aku terfikir pula kalaulah dia boleh jual 8 helai baju dengan harga Rp 30,000, berapalah agaknya modal diorang untuk buat baju tu, mesti murah giler.....

So antara tempat2 lain yang best adalah di Kasongan iaitu tempat industri pasu, seramik, tembikar dan sebagainya. Ada juga aku melawat ke muzium yang menyimpan kereta kuda pemerintahan Indonesia. Cukup besar dan mewah dari segi rekaan dan material yang digunakan. Ada sebuah kereta kuda tu yang diatasnya disaluti oleh emas tulen dibahagian depannya. Fuh....mewah giler....

Ada juga kami melawat tempat persiraman pemerintahan Yogyakarta yang dikatakan mempunyai seramai 40 gundik yang tutur mandi disitu. Tempat persiraman itu juga agak cantik dan airnya pun jernih (tapi tak boleh mandi la). Lepas itu ada yang pergi ke tempat Dua Pohon Beringin. Dikatakan (tidak pasti samada benar/kebetulan/mitos) tentang pohon tersebut yang mengatakan jika kita berjaya melalui pohon tersebut dengan mata yang tertutup, niat kita akan dimakbulkan. Kata dioranglah kan....

Ok, itu adalah antara tempat lawatan. Dari segi tempat makan pula, aku cukup suka dengan kota budaya Yogyakarta ini. Ini kerana harga makanannya amat murah. Aku dua kali pergi makan ditempat yang eksklusif bersama2 dengan kawan2 lain (dalam 25 orang). Tempatnya cukup menarik, kondusif dengan makanan mewah seafoodnya. Ada satu tempat itu kitaorang semua makan seafood seramai 25 orang dengan kadar bayaran Rp 600,000 (lebih kurang RM 200 ) sahaja. Makanannya cukup mewah dan sedap tapi harganya cukup murah.

Ada sekali tu kitaorang makan di tempat yang dipanggil Crystal Castle (Kota Kristal). Bangunan restorannya sebijik dengan kota2 lama. Senang cerita lebih kurang kota dalam cerita Harry Porter, siap ada patung berpakaian besi zaman dulu lagi dengan gambar2 dinding tentang zaman dahulu. Kerusinya pulak memang klasik dan nampak mewah ditambah dengan hiasan lampu yang cukup cantik. Harga makanan seafoodnya juga murah.

So, banyak lagilah perkara2 menarik yang telah aku rasai sepanjang di Yogyakarta ini seperti naik kereta kuda keliling Malioboro, makan nasi kosong seperti makan burger di McD, makan sup di kedai Pak Min Klaten yang mana kedainya bukak pukul 6.00 petang dan tutup pukul 7.00 petang akibat kehabisan diserbu pelanggan, pergi ke kompleks baju dan pakaian (satu bangunan yang bersaiz Pasar Siti Khadijah yang khas jual baju dan pakaian), pergi melawat tempat penghasilan batik secara moden dan sebagainya.

Tak cukup sekadar 2 post untuk aku ceritakan pengalaman seminggu di Yogyakarta ini. Apa pun bagi aku, aku cukup gembira dengan pengalaman ini dan Insyaallah.....jika ada rezeki, aku akan datang kesini lagi. Kepada kawan2ku di UGM, thanks atas kesudian anda melayan kami dan membantu aku, korang memang baik hati. Alhamdulillah amd thanks to Yogyakarta.


2 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum wr wb.

    Sebelumnya saya mohon maaf bilamana Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan kerana posting saya. Salam perkenalan saya Jati dari syarikat pelancongan Ganesha Jogja Tour & Travel. Bilamana tuan/puan, abang/akak nak melancong kat Jogja sila kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

    Kami bagi harga yang berpatutan dengan service best kerana kami handle terus dari Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak nak melancong ke Jogja sila kol / sms / whatsapp saya +628985101301, bole juga email ganeshabantul@yahoo.com. Tanya2 dulu tidak mengapa..

    Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:
    (pakej lain sila whatsapp)

    Day 1
    ● Tebing breksi
    ● Kotagede (kilang silver & chocolate)
    ● Sandboarding Parangkusumo
    ● Parangtritis beach
    ● Manding (leather arts)
    ● Alun2 selatan (sepeda & becak lampu)

    Day 2
    ● Merapi lava tour (sunrise)
    ● Borobudur temple
    ● Kalibiru

    Day 3
    ● Timang beach
    ● Cave tubing pindul
    ● Pinus Forest
    ● Bukit bintang

    Day 4
    ● Drop off to airport

    Harga bermula dari:
    RM 602 (ALL IN)*
    RM 452 (exclude hotel)*

    *kos kira dalam 1 ringgit = 3500 rupiah, kos hanya estimasi sahaja kerana nilai tukar naik turun
    * kos kira dalam 5 pax, lagi ramai lagi jimat, lagi sedikit lagi mahal

    Pakej termasuk
    ● Private kereta / van AC standard pelancongan (Grand / all new Avanza / Xenia untuk 2-5 pax, Isuzu elf 11 seater untuk 6-11 pax, Isuzu elf 16/17 seater untuk 12-16 pax, medium bus 31-33 seater untuk 17-33 pax, bigbus 44-54 seater untuk 33 pax lebih)
    ● Pick up & drop off airport
    ● Hotel *2 selama 3 malam (termasuk makan pagi)
    ● Supir / Pemandu
    ● Makan supir
    ● Parking
    ● Semua entrance fees sesuai itinerary (include Borobudur entrance fee $25 (Rp 325.000)
    ● 4x4 jeep merapi (kongsi 4 orang)
    ● shuttle menuju timang / kalibiru, kalibiru bilamana guna van harus naik ojek sepeda motor
    ● Dinner and lunch sesuai itinerary (halal meals)
    ● Air mineral
    ● Insurance

    Exclude:
    ● Flight Ticket
    ● Airport taxes
    ● Gondola ride bilamana pergi timang
    ● Personal expences (laundry, pulse, shopping etc.)
    ● Menu tambahan untuk dinner / lunch
    ● Tips untuk driver (seikhlasnya)

    Note:
    Harga dapat berubah setiap masa
    Harga tidak berlaku bagi high season

    >>> Untuk pakej pelancongan jogja yang lain sila jangan sungkan kol /whatsapp +628985101301 (FREE).
    >>> Email: ganeshabantul@yahoo.com
    >>> Facebook: www.facebook.com/reviosta (Jati Wijaya)

    Kami juga sedaiakan kereta sewa (all new avanza, xenia, innova, etc) / van (elf, travello, dyna, hiace 11-17 seats) / bus (29-50 seats) dengan harga yang berpatutan. Harga bole sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.


    Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.

    Wassalamualaikum Wr Wb



    #jogja #yogyakarta #jogjakarta #pelanconganjogja #percutianjogja #pakejpelanconganjogja #pakejpercutianjogja #4d3njogja

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...